Τη χρηματοδότηση 44 έργων για την αναβάθμιση λιμενικών υποδομών σε νησιά και 47 ακτοπλοϊκών γραμμών, μέσω πολυετών συμβάσεων, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ανακοίνωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης. Οι πόροι αυτοί, ειδικά στις υποδομές, ενδέχεται να λύσουν αρκετά από τα χρόνια προβλήματα που έχουν από καιρό επισημάνει η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Ειδικότερα, μιλούν για σημαντικά προβλήματα στα λιμάνια 77 ελληνικών νησιών. Στη Σαντορίνη κρίνεται απολύτως απαραίτητη η συντήρηση και η αποκατάσταση υποθαλάσσιας ζημιάς στους προβλήτες, ενώ μεγάλα προβλήματα έχουν οι λιμενικές υποδομές και στη Μύκονο. Αντίστοιχα προβλήματα δεν λείπουν ούτε από την Κρήτη, πόσο μάλλον σε πολλά νησιά της άγονης γραμμής.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος προέρχεται τόσο από εθνικούς όσο και από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΣΠΑ 2021 – 2027, Ταμείο Ανάκαμψης) και αποδίδει έμφαση σε δύο παράλληλες κατευθύνσεις: αφενός τη βελτίωση της διασύνδεσης των νησιών, τόσο με την ηπειρωτική Ελλάδα όσο και μεταξύ τους και αφετέρου την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό τους για την καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των επιβατών. Ο σχεδιασμός αυτός του υπουργείου περιλαμβάνει:
– 33 έργα προϋπολογισμού 175,21 εκατ. για αναβάθμιση λιμενικών υποδομών στα νησιά, μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, στο πλαίσιο του νέου επιχειρησιακού προγράμματος υποδομές – μεταφορές 2021-2027.
– Χρηματοδότηση έργων, μελετών και παρεμβάσεων για την επέκταση, αναβάθμιση, συντήρηση και λειτουργία λιμενικών έργων, παρεμβάσεων σε χερσαίες ζώνες, προϋπολογισμού σε βάθος τετραετίας έως 200 εκατ. μέσω του «Νέαρχος – πρόγραμμα έργων δημόσιου χαρακτήρα» μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.
– 11 έργα συνολικού ύψους 20 εκατ. για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και διαβρώσεων σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις σε νησιωτικές περιοχές, μέσω ειδικής δράσης η οποία έχει ενταχθεί το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
– Χρηματοδότηση 44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών ακτοπλοϊκών γραμμών με 370 εκατ. ευρώ, μέσω πολυετών συμβάσεων 4 έως 7 ετών και με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας, μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027.
– Χρηματοδότηση 3 γραμμών του κεντρικού ακτοπλοϊκού δικτύου με 300 εκατ., μέσω του προγράμματος «Νέαρχος – πρόγραμμα δημόσιας θαλάσσιας συγκοινωνίας», στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, με υποχρέωση δρομολόγησης νέων πλοίων.
Σημειώνεται ότι ήδη από το 2019 έως σήμερα οι άγονες γραμμές αυξήθηκαν σημαντικά, καλύπτοντας νέα δρομολόγια, με αύξηση της σχετικής δαπάνης σε 138 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, από 90 εκατομμύρια το 2018. Υπενθυμίζεται ότι με το ξέσπασμα της πανδημίας το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την έγκριση της Ε.Ε., υιοθέτησε μηχανισμό για την ελάχιστη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του νησιωτικού χώρου και χρηματοδότησε με 79 εκατομμύρια τη λειτουργία του συνόλου του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας, το οποίο αναμένεται να στηριχθεί αναλόγως της πορείας της πανδημίας με επιπλέον 26 εκατομμύρια έως τέλος του 2021.