ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μένει χωρίς οδηγούς η Uber στη Βρετανία

Το τελευταίο 18μηνο έχει χάσει το 49% των συνεργατών της λόγω των υψηλών προμηθειών που χρεώνει

menei-choris-odigoys-i-uber-sti-vretania-561480553

Μαζικά εγκαταλείπουν την Uber, την τεχνολογική πλατφόρμα διασύνδεσης οδηγών και πελατών, οι πρώτοι, διότι χρεώνονται με υψηλή προμήθεια στο Ηνωμένο Βασίλειο – και αυτό σημαίνει πως πολλοί χρήστες της πλατφόρμας διαμαρτύρονται και χρειάζεται να αναμένουν περισσότερο για να εξυπηρετηθούν. Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η ίδια η εταιρεία με συμμετοχή 1.212 εργαζομένων, μέσα στους τελευταίους δεκαοκτώ μήνες το 49% των οδηγών μετακινήθηκαν σε άλλες εταιρείες της ψηφιακής οικονομίας. Οδηγοί, οι οποίοι μίλησαν στο ειδησεογραφικό πρακτορείο του Bloomberg, είπαν ότι οι χρεώσεις από 20% φθάνουν το 25% επί των εισπράξεων κι έτσι αλλάζουν εργασία. 

Ανταγωνίστριες

Ορισμένοι στρέφονται σε ανταγωνίστριες της Uber με χαμηλότερη προμήθεια και μία εξ αυτών είναι η Bolt Technology. «Πολλοί είναι οι οδηγοί οι οποίοι έχουν φύγει. Οταν εργάζομαι Σάββατα, έχω πελάτες που μου εξομολογούνται ότι περιμένουν ώρες», παρατηρεί ο Αμάν Ούλα, οδηγός της Uber. Γνωστοί του οδηγοί εργάζονται τώρα σε εταιρείες διανομής φαγητού όπως οι Uber Eats και Just Eat Takeaway.com ή για την Amazon.com. «Ξέρω πως είναι ευχαριστημένοι, μια και βγάζουν 100 στερλίνες σε λίγες ώρες. Και λένε: “Δεν χρειάζεται να ακούμε τους επιβάτες, ούτε χρειαζόμαστε ασφάλιση ταξί και τελικά είναι ασφαλέστερη δουλειά”», προσθέτει. Βέβαια, οι πελάτες δεν είναι ικανοποιημένοι, ενώ διαμαρτύρονται στα κοινωνικά δίκτυα διότι πληρώνουν περισσότερα για τη μεταφορά τους, και ο χρόνος αναμονής, ειδικά σε ώρες αιχμής, είναι μεγαλύτερος. Η Χάφσα Νουρ είχε καλέσει όχημα για να μεταβεί σε γιορτή αποφοίτησης από το πανεπιστήμιο στο ανατολικό Λονδίνο. Η ώρα αναμονής τετραπλασιάστηκε στα 20 λεπτά συγκριτικά με το παρελθόν. «Ακύρωσα την παραγγελία και ξεκίνησα τη διαδικασία από την αρχή. Και πάλι θα ερχόταν ο ίδιος οδηγός και η αναμονή ήταν της τάξεως του εικοσαλέπτου», λέει.

Επί σειράν ετών η Uber, η καλιφορνέζικη εταιρεία υψηλής τεχνολογίας, δεχόταν σκληρή κριτική για τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόταν στους εργαζομένους της. Σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με ελλείψεις εργατικών χεριών σε διεθνή κλίμακα. Τον Απρίλιο είχε δηλώσει πως θα διαθέσει περί τα 250 εκατομμύρια σε μπόνους και άλλα κίνητρα, αποσκοπώντας να προσελκύσει ενδιαφερόμενους οδηγούς στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό συνέτεινε στο να εμφανίσει το τελευταίο τρίμηνο ζημίες υψηλότερες των προσδοκωμένων. Τότε ο διευθύνων σύμβουλός της, Ντάρα Κοσροβσάχι, είχε δηλώσει πως «η Uber επενδύει στην ανάκαμψη, επενδύοντας στους οδηγούς της». Αξίζει, βέβαια, να επισημανθεί πως οι ελλείψεις σε προσωπικό σε όλο τον κόσμο αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ οι εργαζόμενοι ζητούν καλύτερα κίνητρα σήμερα για να επανέλθουν στην εργασία. Αρχικά οι οδηγοί εγκατέλειψαν τον κλάδο, φοβούμενοι μην κολλήσουν κορωνοϊό. Επιπλέον αποχωρούσαν, όπως λέει η Uber, διότι δεν μπορούσαν να υπολογίζουν σε επαρκή φιλοδωρήματα, αλλά πλέον φέτος η ζήτηση ξεπερνά την προσφορά.

Σε πρόσφατη ανακοίνωσή της στη Βρετανία η Uber απηύθυνε μήνυμα σε 20.000 νέους οδηγούς να ενταχθούν στη χορεία των εργαζομένων της, διότι η ζήτηση ενισχύθηκε και οι πόλεις επανέρχονται στους κανονικούς ρυθμούς τους. Σημειώνεται, τέλος, πως τον Φεβρουάριο σε μια ιστορική απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Βρετανίας η Uber υποχρεώθηκε να αναγνωρίσει ομάδα εναγόντων οδηγών ως υπαλλήλους, όχι ως αυταπασχολούμενους, που δικαιούντο ελάχιστο μισθό και άλλες παροχές – τελικώς η απόφαση αυτή θα καλύψει όλο το προσωπικό της εταιρείας.