ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μέλλον της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Προβληματισμός στον κλάδο για την αποχώρηση της Αγκελα Μέρκελ ύστερα από 16 έτη

to-mellon-tis-germanikis-aytokinitoviomichanias-561493948

Εντονος είναι ο προβληματισμός στους κόλπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για την επόμενη ημέρα των βουλευτικών εκλογών της χώρας και την αποχώρηση της Αγκελα Μέρκελ από το προσκήνιο ύστερα από 16 συναπτά έτη. Πολλοί φοβούνται ότι θα υπάρξει ανοιχτή σύγκρουση μεταξύ αυτών και μιας πιο πράσινης κυβέρνησης, κάτι το οποίο πιθανώς να έχει ως αποτέλεσμα αλλαγές στον τομέα, όπως σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά του το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg. Αραγε, ο επόμενος καγκελάριος θα ακολουθήσει τα βήματα της Μέρκελ ή όχι; Πάντως, υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στην ανάγκη να στηριχθεί η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία απασχολεί πάμπολλους εργαζομένους και συνεισφέρει τα μέγιστα στη γερμανική οικονομία, και στην επιταγή για προστασία του περιβάλλοντος και διαχείριση της κλιματικής κρίσης. Οι καταστρεπτικές και δολοφονικές πλημμύρες στη Γερμανία υπενθυμίζουν τον αντίκτυπο της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Βεβαίως, θα πρέπει να αναφερθεί πως οι κολοσσοί του κλάδου, ήτοι οι Volkswagen, Daimler & BMW, έστω και με καθυστέρηση, συνειδητοποίησαν τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης. Προ ολίγων ημερών, η BMW ανακοίνωσε πως θα διπλασιάσει τις παραγγελίες μπαταριών, ώστε να αντεπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση για ηλεκτρικά αμάξια. Ο δε διευθύνων σύμβουλός της, Ολιβερ Τσίπζε, τόνισε πως η εταιρεία του αυτή τη στιγμή «μπορεί να διαχειριστεί το πολύπλοκο της εποχής, εξ ου και δεν μας φοβίζει το μέλλον». Από την πλευρά της η Volkswagen, τώρα, προετοιμάζεται για τη δημιουργία ενός μικρού οχήματος, ιδανικού για αστικά περιβάλλοντα. Η δε Βοsch, η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής και προμήθειας εξαρτημάτων στον κόσμο, θεωρεί ότι η επόμενη κυβέρνηση, η οποία θα προκύψει μετά την αναμέτρηση της 26ης Σεπτεμβρίου, θα πρέπει να εστιάσει στους ήδη διατυπωμένους στόχους και όχι να ορίσει άλλους. Ο Ολα Κελένιους, επικεφαλής της έτερης αυτοκινητοβιομηχανίας Daimler, αναμένει ότι η επόμενη κυβέρνηση θα επιδιώξει συγκερασμό της προστασίας του περιβάλλοντος και της ανάπτυξης της οικονομίας. Πάντως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το τελευταίο διάστημα οι σχέσεις μεταξύ Βερολίνου και εταιρειών έχουν οξυνθεί, με αφορμή την απόφασή του να μη διοχετεύσει κονδύλια σε αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσεως. Και αυτό συνέβη, παρά το γεγονός ότι το 2020 η γερμανική κυβέρνηση παρουσίασε ένα ιδιαίτερα γενναιόδωρο πακέτο μέτρων της τάξεως των 130 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει το Bloomberg. Υπενθυμίζεται πως κατά την περίοδο της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης η αυτοκινητοβιομηχανία στη χώρα είχε λάβει την έμπρακτη αρωγή της κυβέρνησης.

Κατά τις εκτιμήσεις των εργατικών συνδικάτων και των οικονομικών ινστιτούτων, με ορίζοντα το 2030 περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας θα τροποποιηθούν στον κλάδο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτό είναι το δεκαπλάσιο της κλίμακας των θέσεων εργασίας εν συγκρίσει με όσες αφορούν τη σταδιακή διακοπή παραγωγής γαιάνθρακα στη Γερμανία έως το 2038. Υπάρχουν, πάντως, φωνές στο πολιτικό φάσμα που τάσσονται υπέρ της σταδιακής μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς να υπάρξει αιφνίδια κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσεως. Σε διαδικτυακό σεμινάριο του Bloomberg, ο επικεφαλής του Φιλελεύθερου Κόμματος FDP, Κρίστιαν Λίντνερ, είπε ότι ο κινητήρας καύσης εξακολουθεί να έχει μέλλον και δεν πρέπει να απορριφθεί εντελώς. Και κατέληξε: «Μια πολιτική προσέγγιση εστιασμένη μόνο στις απαγορεύσεις, δεν αποτελεί παράδειγμα για τον κόσμο».