Στα ύψη το μεταφορικό κόστος, σε κρίση το παγκόσμιο εμπόριο

Στα ύψη το μεταφορικό κόστος, σε κρίση το παγκόσμιο εμπόριο

Στο μάτι του κυκλώνα οι ελλείψεις σε κοντέινερ και οι μεγάλες αυξήσεις ναύλων

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα πάντα στην Ελλάδα ακριβαίνουν, τα McDonald’s στη Βρετανία ξέμειναν από milkshakes και οι Αυστραλοί καταναλωτές καλούνται να κάνουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια τους από τον Σεπτέμβριο, καθώς καταστηματάρχες από όλο τον κόσμο φοβούνται ότι οι γιορτές θα τους βρουν με άδεια ράφια. Το παγκόσμιο εμπόριο βρίσκεται σε κρίση και η κατάσταση επιδεινώνεται αντί να βελτιώνεται. Η αιτία δεν είναι άλλη από το «ταπεινό» κοντέινερ.

Πριν από την πανδημία, το κοντέινερ ήταν ένα κομμάτι του παζλ της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας που δεν προβλημάτιζε ιδιαιτέρως κανέναν. Με 1.500-2.000 δολάρια, οι επιχειρήσεις μπορούσαν να νοικιάσουν εύκολα ένα κοντέινερ για να μεταφέρουν εμπόρευμα από τα εργοστάσια της Ασίας στη Δύση, σε χαμηλό κόστος. Τα κοντέινερ έχουν μία διάρκεια ζωής περίπου 15 χρόνων και στη συνέχεια ανακυκλώνονται, συνήθως σαν χαμηλού κόστους αποθηκευτικές λύσεις. Ομως, τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας για τις θαλάσσιες μεταφορές Drewry δείχνουν ότι το ίδιο κοντέινερ που πριν από ένα χρόνο κόστιζε 1.920 δολάρια για να έρθει στην Ευρώπη από την Κίνα, σήμερα κοστίζει πάνω από 14.000 δολάρια, έπειτα από αύξηση τουλάχιστον 600%. Και βέβαια, η τιμή στην οποία μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα δικό του κοντέινερ έχει διπλασιαστεί.

Ο λόγος πίσω από όλα αυτά; Οταν η πανδημία έβαλε «λουκέτο» στην παγκόσμια οικονομία, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ακύρωσαν δεκάδες δρομολόγια, με αποτέλεσμα τα άδεια κοντέινερ να «εγκλωβιστούν» στα λάθος μέρη. Σήμερα, είναι διάσπαρτα στην Ευρώπη και στη Β. Αμερική, την ώρα που η επανεκκίνηση των οικονομιών γεννά αυξημένες ανάγκες για την αποστολή των παραγγελιών από τα κινεζικά εργοστάσια. Το παγκόσμιο σύστημα μεταφορών δεν έχει προλάβει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να προωθήσει τα άδεια κοντέινερ εκεί όπου πραγματικά χρειάζονται.

Μεγάλες εταιρείες, όπως η Ikea, αναγκάστηκαν να αγοράσουν τα δικά τους κοντέινερ για να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν κάποια από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ομως, για τις μικρότερες επιχειρήσεις αυτό δεν αποτελεί επιλογή. Οι εταιρείες αυτές δεν έχουν άλλη λύση παρά να μετακυλίσουν –τελικά– τη μεγάλη αύξηση του κόστους μεταφοράς στον καταναλωτή. Το κόστος αυτό, όμως, έρχεται να προστεθεί στο ήδη αυξημένο κόστος των πρώτων υλών, με αποτέλεσμα ο πληθωρισμός να αποτελεί αυτή τη στιγμή ένα πρόβλημα που απασχολεί τις περισσότερες οικονομίες του κόσμου. 

Οι ειδικοί δεν μπορούν να γνωρίζουν με βεβαιότητα πότε θα διορθωθούν τα προβλήματα αυτά στην παγκόσμια αλυσίδα. «Ολη αυτή η κυκλική πορεία των κοντέινερ είναι ειδικά μελετημένη. Εάν “σπάσει” μία φορά, είναι πολύ δύσκολο να επιστρέψει στη συνέχεια σε κάποια κανονικότητα», εξηγεί στο CNN ο Osmo Lahtinen, διευθυντής της O. V. Lahtinen, μιας εταιρείας κοντέινερ στη Φινλανδία.

Ενδεικτικό της κατάστασης αυτής είναι πως σε χώρες όπως η Αυστραλία, οι πολίτες καλούνται να κάνουν τώρα τις αγορές των Χριστουγέννων έτσι ώστε να μη βρεθούν αργότερα μέσα στον χρόνο αντιμέτωποι με άδεια ράφια. 

Στην Αυστραλία, η κατάσταση είναι τόσο σοβαρή, ώστε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων σκέφτονται να ακυρώσουν τις προσφορές της Black Friday, καθώς έχουν εξαιρετικά περιορισμένο απόθεμα. Ο επικεφαλής της ένωσης λιανεμπορίου της Αυστραλίας κάλεσε τόσο τα καταστήματα όσο και τους καταναλωτές να κάνουν τις παραγγελίες τους για τα Χριστούγεννα πολύ νωρίτερα από ό,τι συνήθως, καθώς τα προβλήματα αναμένεται να ενταθούν στις γιορτές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή