ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο κλάδος της υγείας, νέο πεδίο μάχης των τεχνολογικών κολοσσών

Amazon, Apple, Fb, Google και Microsoft επένδυσαν σε ενάμιση χρόνο 6,8 δισ. δολάρια

Ο κλάδος της υγείας, νέο πεδίο μάχης των τεχνολογικών κολοσσών

Το επόμενο πεδίο μάχης ανάμεσα στους τεχνολογικούς κολοσσούς των Ηνωμένων Πολιτειών δεν είναι άλλο από αυτό της περίθαλψης, όπως αναφέρει σε σχετικό εκτενές ρεπορτάζ η βρετανική εφημερίδα των Financial Times. Τελευταία έκανε την εμφάνισή της σε αυτή την αγορά η εταιρεία του Τζεφ Μπέζος, ο κολοσσός της Amazon, ενώ ήδη και άλλοι όμιλοι έχουν διαθέσει υψηλά κεφάλαια. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι Amazon, Apple, Fb, Google και Microsoft είχαν διοχετεύσει στο πεδίο 3,1 δισ. δολάρια μετά τα 3,7 δισ. δολάρια για το σύνολο του 2020. Μιλώντας τώρα αθροιστικά για τις δαπάνες υγείας στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτιμάται πως από τα 4,3 τρισ. φέτος θα εκτιναχθούν στα 5 τρισ. δολάρια έως το 2025, σύμφωνα με τις προβλέψεις των φορέων που παρέχουν τα προγράμματα Medicare και Medicaid στη χώρα. Σε έρευνα μεταξύ αμερικανικών επιχειρήσεων, 87% των στελεχών τους επισημαίνουν ότι οι δαπάνες υγείας του προσωπικού τους θα φθάνουν να γίνουν μη βιώσιμες μέσα στα επόμενα 5-10 χρόνια.

Πιλοτικό πρόγραμμα

Είναι εκατοντάδες χιλιάδες όσοι απευθύνονται στην ψηφιακή φωνητική βοηθό της εταιρείας, την ηλεκτρονική συσκευή Αλέξα, που οργανώνει την καθημερινότητα και δίνει εντολές όπως «βάλε μουσική να παίζει» ή «ρύθμισε το ρολόι να χτυπήσει μετά 11 λεπτά για τα μακαρόνια», αλλά το σκηνικό αλλάζει πλήρως στο Νοσοκομείο Μεθοδιστών του Χιούστον. Εκεί η εντολή είναι «ξεκίνησε τη διαδικασία του χειρουργείου». Από πέρυσι εγκαινιάστηκε ένα πιλοτικό πρόγραμμα, όπου συνδέονται οκτώ νοσοκομεία και ο βραχίονας λογισμικού νέφους της Amazon Net Providers, με στόχο η βοηθητική συσκευή να ενεργοποιείται με τη φωνή. Οι εντολές δίδονται υπό τη μορφή των σημαντικών βημάτων, που πρέπει να ακολουθηθούν κατά την προετοιμασία μιας επέμβασης, προσφέροντας τη δυνατότητα στον/στη χειρουργό να επαληθεύσει προφορικά εάν ο υπεύθυνος συνεργάτης/υπεύθυνη συνεργάτις του έχει κάνει τα δέοντα – θυμίζουν δε το πώς διεκπεραιώνεται μια αναισθησία. «Η Αλέξα χρησιμοποιεί τη φωνή μου για να ολοκληρωθούν οι εν λόγω εργασίες, χωρίς να παραλειφθεί κάτι», λέει ο Νίκολας Ντεσάι, χειρουργός ποδών και αστραγάλου στο Νοσοκομείο Χιούστον. «Μόλις τελειώσουν, τότε τις ξαναγράφει στα ψηφιακά ιατρικά έγγραφα ως ήδη ολοκληρωμένες, οπότε, εάν ανακύψει πρόβλημα ή κάτι δεν έχει διεκπεραιωθεί, θα ειδοποιηθούμε». Επίσης, η τεχνογνωσία της Amazon μπορεί να γίνει ορατή και στα ιατρεία των νοσοκομείων, όπου με τη συναίνεση των ασθενών μπορούν αυτοί να λάβουν από την ψηφιακή βοηθό επιπλέον πληροφορίες ευεξίας και ανάλυση δεδομένων για καλύτερη ενημέρωση αναφορικά με τις θεραπείες τους. «Η ψηφιακή φωνητική βοηθός συνεργάζεται μαζί μου στο ιατρείο και μοιάζει σαν ένα δεύτερο ζευγάρι αυτιά», επισημαίνει ο κ. Ντεσάι.

Αυτό είναι μία από τις εκδοχές υπηρεσιών που προσφέρει η Amazon στο πεδίο της περίθαλψης και που απευθύνονται σε καταναλωτές, εργοδότες που δυσανασχετούν με τα αυξημένα κόστη, σε νοσοκομεία και σε δίκτυα παροχής υπηρεσιών υγείας. Η τεχνική του ομίλου του Τζεφ Μπέζος βασίζεται στο να πεισθούν οι καταναλωτές να στραφούν σε ηλεκτρονικές εταιρείες, εγκαταλείποντας τις φυσικές που ήδη χρησιμοποιούν. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος από άλλους κολοσσούς όπως οι Google και Microsoft, αλλά και η Walmart. Πολύ προσφάτως, η τελευταία άνοιξε μια ποικιλία κλινικών σε όλη την επικράτεια, οι οποίες παρέχουν επείγουσα φροντίδα, εργαστηριακές εξετάσεις, ακτινοδιαγνωστικές, οδοντιατρικές και οφθαλμιατρικές υπηρεσίες, διάγνωση, συμβουλευτική, καθώς επικοινωνία με τις εταιρείες για να ακούσουν τα παράπονά τους, όπως γράφουν σχετικά οι Financial Times.

Πάντως, ο κλάδος της υγείας συνιστά και μία από τις εναλλακτικές δραστηριότητες για τον διάδοχο του Τζεφ Μπέζος στο πηδάλιο του ομίλου της Amazon, Αντι Τζάσι. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, εν τω μεταξύ, το κόστος περίθαλψης γιγαντώνεται και το μεγαλύτερο μέρος του το επωμίζονται οι εργοδότες – καθόλου τυχαία το 87% στελεχών εταιρειών που συμμετείχαν σε έρευνα της Kaiser Household Basis, εκτιμά πως έως και σε δέκα χρόνια δεν θα είναι αντιμετωπίσιμο. Ταυτόχρονα, σημαντικά επιτεύγματα σημειώνονται, όπως έξυπνες συσκευές που παρακολουθούν την υγεία, ενώ η βελτιωμένη και φθηνότερη πρόσβαση στο Διαδίκτυο έχει αναγάγει την τηλεπερίθαλψη σε δυνατότητα ή και επιλογή. Εξ ου και οι τεχνολογικοί κολοσσοί επένδυσαν φέτος περισσότερα από πέρυσι στις υπηρεσίες υγείας, αν και υπάρχει μία διαφορά στην περίπτωση της Amazon: το ότι θα χρησιμοποιηθεί η υπάρχουσα υποδομή της, όπως οι αποθήκες και οι οδηγοί, για να εξυπηρετήσουν τη νέα της δραστηριότητα. Ο χειρουργός Νίκολας Ντεσάι δίνει μια εικόνα για τις υπηρεσίες υψηλής τεχνολογίας της Amazon, που θα καλύπτουν τις ανάγκες του ιδίου και των συναδέλφων του: «Μπορείς να γίνεις συνδρομητής του προγράμματος Prime για να παραλαμβάνεις άμεσα τα φάρμακά σου. Μπορώ να δίνω εντολές μέσω της Αλέξα για να οργανώνονται τα ραντεβού μου. Μπορώ, εάν χρειάζομαι γιατρό, να τον επισκεφθώ μέσω οθόνης». Τέλος, πριν από την εκπνοή του Σεπτεμβρίου η Αmazon θα παρουσιάσει 10 νεοφυείς εταιρείες του πεδίου, μεταξύ των οποίων η Items με έδρα το Τέξας, η οποία μπορεί με χρήση τεχνητής νοημοσύνης να προβλέψει την πορεία της υγείας ενός ανθρώπου, καθώς και η Gyant, η οποία αποδεσμεύει τα νοσοκομεία από το βάρος των συνεχών εκκλήσεων των ασθενών και τους παραπέμπει για αρχικές πληροφορίες και ενημέρωση σε μία εφαρμογή ψηφιακής εξυπηρέτησης.