ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξεκίνησε η δίκη για το «Ντίζελγκεϊτ» της VW

Διερευνάται αν ο πρώην διευθύνων σύμβουλος και άλλα τέσσερα στελέχη της εταιρείας γνώριζαν για τους μηχανισμούς παραποίησης των ρύπων

Ξεκίνησε η δίκη για το «Ντίζελγκεϊτ» της VW

Στα χέρια της Δικαιοσύνης βρίσκεται η διερεύνηση ενός από τα μεγαλύτερα οικονομικά σκάνδαλα της Γερμανίας, όπως αναφέρει σχετικά σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle. Ηταν ακριβώς πριν από έξι χρόνια όταν οι αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ έστειλαν επιστολή στη μεγαλύτερη γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτων, τη Volkswagen, με την επισήμανση ότι οι μετρηθείσες εκπομπές ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά της, όταν ήταν σε κίνηση, δεν αντιστοιχούν με τις προδιαγραφές που έχει δώσει η ίδια. Επίσης, της ζήτησαν αυτό να διορθωθεί το συντομότερο.

Λίγες ημέρες αργότερα η VW αναγκάστηκε να παραδεχθεί ότι με τη χρήση ενός λογισμικού είχε παραποιήσει τις εκπομπές ρύπων, ώστε να φαίνεται πως δεν υπερβαίνουν το επιτρεπτό επίπεδο. Επρόκειτο για ένα σκάνδαλο τεραστίων διαστάσεων, που συνεχίζει να ρίχνει τη σκιά του πάνω στην εταιρεία ακόμη και μέχρι σήμερα. Τι πρέπει να περιμένει κανείς από τη δίκη του λεγόμενου «σκανδάλου Ντίζελγκεϊτ»; Ο Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ, διευθυντής του ερευνητικού ινστιτούτου «Κέντρο Αυτοκινητιστικών Ερευνών» στο Ντούισμπουργκ, μίλησε στην Deutsche Welle. «Εκείνο που επιθυμώ από τη δίκη είναι οι έρευνες να εστιάσουν γύρω από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen, τον Μάρτιν Βίντερκορν. Ελπίζω η εισαγγελία να επιτύχει στο αίτημά της να εμφανιστεί προσεχώς στο δικαστήριο», τόνισε. Λόγω ασθένειας ο Μάρτιν Βίντερκορν δεν ήταν παρών την Πέμπτη, κατά την πρώτη ημέρα της ακροαματικής διαδικασίας. Η εισαγγελία θεωρεί βέβαιο ότι και οι άλλοι τέσσερις συγκατηγορούμενοί του, πρώην μάνατζερ και μηχανικοί, ως υψηλόβαθμα στελέχη της VW γνώριζαν τους μηχανισμούς παραποίησης των ρύπων και ήταν υπεύθυνοι ενώπιον των Αρχών, τις οποίες παραπλάνησαν. 
Στόχος τους, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ήταν να αποκομίσουν τεράστια κέρδη για την εταιρεία τους, ώστε μετά, με τη σειρά τους, να εισπράξουν μεγαλύτερο μπόνους. Ιδιαίτερα ο Μάρτιν Βίντερκορν είχε ενημερωθεί ήδη από το 2014 για την ύπαρξη αυτού του λογισμικού. Ωστόσο, δεν έκανε τίποτε για να διακόψει τις πωλήσεις των αυτοκινήτων που το έφεραν, αντιθέτως λάνσαρε και αθέμιτη διαφήμιση ενός δήθεν «καθαρού» ντιζελοκίνητου. «Ακολουθώντας απλώς και μόνον την αίσθηση ενός κανονικού ανθρώπου, είναι απολύτως απίθανο για κάποιον που βρίσκεται στην κορυφή της ιεραρχίας ενός ομίλου να έχει πλήρη άγνοια της όλης υπόθεσης», επισημαίνει συμφωνώντας με αυτή τη θέση και ο κ. Ντουντενχέφερ. «Είναι και η δική μου εκτίμηση για κάποιον όπως ο Βίντερκορν, που είναι τεχνικός και γνωρίζει την κάθε βίδα του αυτοκινήτου».

Μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου, σημειωτέον, ο Μάρτιν Βίντερκορν παραιτήθηκε από όλες τις θέσεις που κατείχε. Οι δικηγόροι του αλλά και ο ίδιος ο πρώην επικεφαλής της Volkswagen επιμένουν ότι δεν είχε γνώση της υπόθεσης πριν γίνει γνωστή. Είναι ένας ισχυρισμός τον οποίο, μεταξύ άλλων, θα διερευνήσει η Δικαιοσύνη. Ο Στέφαν Μπράτσελ, διευθυντής του ανεξάρτητου ερευνητικού ινστιτούτου «Κέντρο Αυτόματης Διαχείρισης», πιστεύει ότι «τώρα το σημαντικό είναι να διενεργηθεί μια πραγματική δικαστική επεξεργασία της υπόθεσης, ούτως ώστε να γίνει ορατό στην κοινή γνώμη ότι και οι κυρίως υπεύθυνοι, και όχι μόνο τα μικρομεσαία στελέχη, αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους για τις ζημίες που προκάλεσαν».