ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πλατφόρμα της Ανζέρ «νίκησε» την Amazon

Η πρότυπη λύση της γαλλικής πόλης στο ηλεκτρονικό εμπόριο

i-platforma-tis-anzer-nikise-tin-amazon-561509566

Η πανδημία μπορεί να έπληξε το λιανεμπόριο και ειδικά όσους διαθέτουν φυσικά, συμβατικά καταστήματα, αλλά παράλληλα τους έκανε να εξετάσουν με άλλο μάτι τις δυνατότητες των ψηφιακών πλατφορμών και να τις εκμεταλλευθούν κατά περίπτωση. Πριν από δύο χρόνια, η γαλλική πόλη Ανζέρ έλαβε δωρεά να συστήσει μια διαδικτυακή πλατφόρμα με στόχο να ανταγωνιστεί άλλες παρόμοιες με την Amazon. Σκόπευαν σε αρχική φάση να την εγκαινιάσουν τους πρώτους μήνες του 2021, αλλά όταν πέρυσι λόγω πανδημίας επιβλήθηκαν αυστηρότατοι περιορισμοί στη χώρα, έσπευσαν να τη θέσουν σε λειτουργία, προσφέροντας σανίδα σωτηρίας στην τοπική οικονομία. Επιπλέον, οι τοπικοί λιανέμποροι απέκτησαν προβάδισμα έναντι των λοιπών συναδέλφων τους στη Γαλλία. Οπως επισημαίνει ο αναπληρωτής δήμαρχος της Ανζέρ, Στεφάν Παμπρίτζ, «οι επιχειρηματίες αντιλήφθηκαν ότι χρειαζόταν να αποδεχθούν το ηλεκτρονικό εμπόριο και αυτό τελικά με τον κορωνοϊό συνέβη πολύ πιο γρήγορα από όσο θα είχε οποιοσδήποτε φανταστεί». Αφότου άνοιξε, λοιπόν, η πλατφόρμα της Ανζέρ με την επωνυμία Angers Shopping έχει εμφανίσει πωλήσεις 1 εκατ. ευρώ και εξακολουθεί να ακμάζει, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι οι περιορισμοί της πανδημίας έχουν υποχωρήσει. Μόλις άνοιξαν και πάλι τα καταστήματα, οι πωλήσεις είχαν ελαφρά κάμψη, ενώ οι έμποροι δήλωσαν ότι ο ιστότοπος τους βοήθησε να προσελκύσουν νέα πελατεία, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων που δεν είχαν ποτέ ξανά επισκεφθεί τα καταστήματά τους. Οπως παρατηρεί η Λοράν Κόλιν, η οποία διατηρεί την μπουτίκ ρούχων River Woods στο μεσαιωνικό κέντρο της Ανζέρ, «είναι μια καλή λύση για τους ανθρώπους που ψάχνουν ένα συγκεκριμένο πράγμα ή που δεν έχουν χρόνο να πάνε σε ένα κατάστημα». Προ κορωνοϊού οι διαδικτυακές πωλήσεις της ήταν μηδενικές και τώρα φθάνουν το 20% των συνολικών.

Δεδομένου ότι ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι κάνουν τις αγορές τους ψηφιακά, πολλοί ντόπιοι λιανέμποροι επιδιώκουν μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου να επεκτείνουν την πελατειακή τους βάση πέραν όσων κυκλοφορούν στους δρόμους και εισέρχονται στο κατάστημά τους. Λίγοι, όμως, είχαν τον χρόνο ή τις δεξιότητες να δημιουργήσουν και να συντηρήσουν ένα κατάστημα ηλεκτρονικό, ακολουθώντας τους όρους της Amazon, δηλαδή την υψηλή προμήθεια, η οποία έφθανε και το ένα πέμπτο των πωλήσεων. Η πλατφόρμα Angers Shopping χρεώνει ένα 5%, ενώ, χάρις στις κρατικές επιδοτήσεις κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού, η προμήθεια είχε μηδενιστεί. Το 2019 ξεκίνησε η όλη προσπάθεια με πρωτοβουλία τοπικής ένωσης εμπόρων, που προσέγγισαν τις δημοτικές αρχές και εξασφάλισαν κονδύλια 252.000 ευρώ για τέσσερα χρόνια. Η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων Wishibam, η οποία είχε προσφέρει τις υπηρεσίες της σε εμπορικά κέντρα της Γαλλίας για να κατασκευάσουν ιστοσελίδες, προσελήφθη να διαχειριστεί την πλατφόρμα. Και είναι χαρακτηριστική η άγνοια των εμπόρων στην Ανζέρ για το αντικείμενο του ηλεκτρονικού εμπορίου. «Οι λιανέμποροι λειτουργούσαν σε μια ψηφιακή έρημο», λέει χαρακτηριστικά η Σαρλότ Ζουρνό-Μπαρ, διευθύνουσα σύμβουλος της Wishibam. «Για πολλούς εξ αυτών το πεδίο ήταν κάτι πολύ περίπλοκο». Η εταιρεία δημιούργησε υποδομή, ώστε οι καταστηματάρχες να εισέρχονται σε μια τεράστια βάση με επώνυμα αγαθά και να μπορούν γρήγορα να διαλέγουν φωτογραφίες και περιγραφή και να τις αναρτούν. Είχαν επίσης πρόσβαση σε εργαλεία παρακολούθησης πωλήσεων και αποθεμάτων, καθώς και σε εργαλεία σύγκρισης τιμών με άλλους. Τέλος, δεν ασχολήθηκαν καθόλου με το επαχθές έργο της διαχείρισης παραδόσεων και επιστροφών, το οποίο ανατέθηκε σε τρίτους.