Σημάδια επιβράδυνσης της ανάκαμψης σε Γαλλία, Γερμανία

Σημάδια επιβράδυνσης της ανάκαμψης σε Γαλλία, Γερμανία

Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα πλήττουν τις βιομηχανίες

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η παρατεταμένη και επιδεινούμενη έλλειψη επεξεργαστών, που επί μήνες πλήττει την παραγωγή των ευρωπαϊκών βιομηχανιών, αφήνει πλέον το αποτύπωμά της στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης. Ο λόγος για τη Γερμανία και τη Γαλλία, καθώς τα στοιχεία για τον Σεπτέμβριο προδίδουν ότι επιβραδύνεται η ανάκαμψή τους.

Η έλλειψη επεξεργαστών δεν είναι, άλλωστε, η μοναδική δυσπραγία που αντιμετωπίζουν οι βιομηχανίες των ευρωπαϊκών οικονομιών. Την ίδια στιγμή, πλήττονται από πολλές ρωγμές στην εφοδιαστική αλυσίδα, από ελλείψεις σε εμπορευματοκιβώτια αλλά και σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις και το στέλεχος «Δέλτα» του κορωνοϊού, που έχει οδηγήσει σε επιβράδυνση τον ζωτικό τομέα των υπηρεσιών. Η συνισταμένη αυτών των επιβαρυντικών παραγόντων δεν είναι παρά η επιβράδυνση στους ρυθμούς με τους οποίους ανακάμπτουν οι μεγάλες οικονομίες από την ύφεση της πανδημίας.

Η εικόνα αποτυπώνεται σαφώς στα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η HIS Markit, καθώς φέρουν τον δείκτη υπεύθυνων προμηθειών (ΡΜΙ) να υποχωρεί στις δύο μεγαλύτερες ευρωπαϊκές οικονομίες ως συνεπακόλουθο της αρνητικής συγκυρίας. Μιλώντας στο Bloomberg, ο Τζο Χέις, οικονομολόγος της HIS Markit, επισήμανε πως «οδεύουμε προς έναν ακόμη δύσκολο χειμώνα με τις συνθήκες κάθε άλλο παρά ιδανικές, καθώς επιβραδύνεται η αύξηση της ζήτησης, αυξάνονται οι τιμές και υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στο επίπεδο της προσφοράς». Ειδικότερα, στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή  οικονομία, τη Γερμανία, να υποχωρεί τον Σεπτέμβριο αισθητά περισσότερο από τις προβλέψεις. Υποχώρησε συγκεκριμένα στις 55,3 μονάδες, όταν οικονομολόγοι και παράγοντες της αγοράς προέβλεπαν μια διολίσθησή του στις 59,2 μονάδες. Σε ό,τι αφορά τη Γαλλία, όπου παρέμεινε πιο σταθερός ο τομέας των υπηρεσιών, ο ΡΜΙ υποχώρησε επίσης στις 55,1 μονάδες ενώ οι προβλέψεις μιλούσαν για 55,7 μονάδες. Στη Γαλλία καθοριστικός παράγοντας υπήρξε η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών, ενώ στη Γερμανία υποχωρεί ελαφρώς ο πληθωρισμός από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα των προηγούμενων μηνών.

Το ίδιο ισχύει, άλλωστε, για την οικονομία της Βρετανίας και, σύμφωνα με την HIS Markit, η επιβράδυνση είναι σαφώς μεγαλύτερη στον μεταποιητικό τομέα εξαιτίας ακριβώς της έλλειψης υλικών και προσωπικού αλλά και της επιβράδυνσης στη ζήτηση, τους δύο καίριους παράγοντες που έχουν βάλει φρένο στην παραγωγή. Ειδικότερα, ο ΡΜΙ της Βρετανίας υποχώρησε στις 54,1 μονάδες τον Σεπτέμβριο, καταγράφοντας το χαμηλότερο επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας των τελευταίων επτά μηνών, ενώ οι προβλέψεις μιλούσαν για υποχώρηση στις 54,6 μονάδες. Την ίδια στιγμή, ο πληθωρισμός επιδεινώνει την κατάσταση με τις εκτιμήσεις να συγκλίνουν στο ότι θα διαμορφωθεί φέτος στα υψηλότερα επίπεδα από το 1996. Οπως τονίζει η HIS Markit, βιομηχανίες και εταιρείες του τομέα των υπηρεσιών αντέδρασαν αυξάνοντας τις τιμές, μεταφέροντας στον καταναλωτή το αυξημένο κόστος των μισθών, των προμηθειών, των μεταφορών και των τελικών προϊόντων.

Σε ό,τι αφορά το κόστος που συνεπάγεται για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες, η έλλειψη επεξεργαστών εκτιμάται πως θα εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα για τον χειρότερα πληγέντα κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της συμβουλευτικής εταιρείας AlixPartners, τα έσοδα των αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως θα μειωθούν φέτος κατά 210 δισ. δολάρια. Η παραγωγή τους, άλλωστε, θα είναι κατά 7,7 εκατ. οχήματα μικρότερη εξαιτίας της επίμαχης αυτής έλλειψης. Οι εκτιμήσεις της εν λόγω συμβουλευτικής είναι πολύ πιο δυσοίωνες από τις αμέσως προηγούμενες όταν μιλούσε για μείωση της ετήσιας παραγωγής οχημάτων κατά 3,9 εκατ. οχήματα πάντα σε παγκόσμιο επίπεδο. Παρά τις προσπάθειες για αναπλήρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας, μειώνεται διαρκώς η διαθεσιμότητα επεξεργαστών καθώς οι βιομηχανίες αναγκάζονται να εξαντλήσουν τα αποθέματά τους. Και οι οιωνοί είναι κακοί. Μιλώντας στο Bloomberg, ο Νταν Χερς, γενικός διευθυντής της AlixPartners, προέβλεψε πως «όσο προχωράμε θα μειώνονται περισσότερο οι πωλήσεις που δεν είχαν επηρεαστεί πολύ έως τώρα, καθώς είχαμε αποθέματα που δεν έχουμε πλέον». Αναπόφευκτο συνεπακόλουθο, η περαιτέρω εκτίναξη των τιμών των οχημάτων που στις ΗΠΑ έφτασαν τον Αύγουστο σε έναν μέσον όρο περίπου 43.355 δολαρίων το όχημα, καταγράφοντας ιστορικό ρεκόρ.

Σε μια ύστατη προσπάθεια να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες απευθύνουν έκκληση στην Κίνα να εγκαταλείψει την εσωστρέφεια και τα σχέδιά της για πλήρη αυτάρκεια σε ζωτικούς τομείς της οικονομίας και της βιομηχανίας που μπορούν να υπονομεύσουν τη δική της ανάπτυξη, ενώ θέτουν τις ίδιες σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση. Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Reuters, η έκκληση διατυπώνεται σε έγγραφο του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Ε.Ε. στην Κίνα, που αναφέρεται «σε ανησυχητικές ενδείξεις εσωστρέφειας της Κίνας, αλλά η τάση της αυτή καλλιεργεί αμφιβολίες για τη μελλοντική ανάπτυξη της χώρας».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή