ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όμιλοι των ΗΠΑ μισθώνουν πλοία για μεταφορά εμπορευμάτων

Στόχος τους να αντιμετωπίσουν τα μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα

Όμιλοι των ΗΠΑ μισθώνουν πλοία για μεταφορά εμπορευμάτων

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στη μεταφορά και την παράδοση προϊόντων, οι οποίες επιτείνονται από την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας και των ναύλων, υποχρεώνουν τους μεγάλους ομίλους λιανικού εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτειών να διασφαλίζουν ίδια μεταφορικά μέσα. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, ηλεκτρικών ειδών, επίπλων και οικιακών συσκευών της Costcο, διά στόματος του γενικού οικονομικού διευθυντή της Ρίτσαρντ Γκαλάντι, επισημαίνει στο αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CNN: «Ολοι οι παράγοντες οι οποίοι δημιουργούν πληθωριστικές πιέσεις είναι παρόντες και είναι πολλοί: υψηλό εργατικό κόστος, ακριβότεροι ναύλοι, αυξημένη ζήτηση για μεταφορές ταυτόχρονα με ελλείψεις σε εμπορευματοκιβώτια, καθώς και καθυστερήσεις στους λιμένες, ενώ παρατηρείται έντονη ζήτηση σε συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες αλλά και ποικίλες ελλείψεις σε μεγάλη γκάμα ειδών από τους ημιαγωγούς έως τα έλαια και τα χημικά, χωρίς να λησμονήσουμε και τα ακριβότερα εμπορεύματα». Μπορεί ο συγκεκριμένος όμιλος να ξεπέρασε τις προβλέψεις της Γουόλ Στριτ για τις προσδοκίες κερδών το τελευταίο τρίμηνο, αλλά κατέστησε και σαφές πως δεν παύει να είναι εφιάλτης γι’ αυτόν η διαδικασία να γεμίσει με αγαθά τα ράφια των καταστημάτων του, εξ ου και εξασφάλισε δικά του θαλάσσια μέσα.

Λόγου χάριν, οι καθυστερήσεις στην παράδοση επίπλων έχουν διπλασιάσει τον χρόνο αναμονής και η Costco έχει δημιουργήσει αποθέματα πολύ νωρίτερα από το σύνηθες. Και το ίδιο ισχύει και για άλλα είδη, όπως τα παιχνίδια, οι υπολογιστές και οι κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών. Η εταιρεία έχει μισθώσει τρία ποντοπόρα σκάφη, τα οποία το 2022 θα μεταφέρουν για λογαριασμό της εμπορευματοκιβώτια μεταξύ Νοτιοανατολικής Ασίας και Ηνωμένων Πολιτειών, καθώς και Καναδά. Επιπλέον, η εταιρεία ανέφερε ότι έχει μισθώσει αρκετές χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια για τα προαναφερθέντα πλοία, τα οποία θα κάνουν δέκα παραδόσεις τον επόμενο χρόνο. Και αυτό αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και για άλλους ομίλους, οι οποίοι έχουν το μέγεθος να το κάνουν, ενώ οι πάμπολλες μικρότερες εταιρείες δεν δύνανται. Ενας εξ αυτών των ομίλων είναι η σουηδική ΙΚΕΑ, που κατασκευάζει έπιπλα και, για να τα παραδίδει εγκαίρως, έχει αγοράσει τα δικά της πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Walmart έχει μισθώσει σκάφη ώστε να διασφαλίσει πως θα διαθέτει επαρκή αποθέματα για να αντεπεξέλθει στην ενισχυμένη ζήτηση των Χριστουγέννων, όπως αναφέρει το CNN.

Αξίζει να αναφερθεί πως στην περίπτωση της Costco, η εταιρεία αποδείχθηκε ανθεκτική παρά τα προβλήματα με τη συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις πληθωριστικές πιέσεις. Πάντως δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι στην ίδια κατάσταση βρίσκονται και όλες οι λοιπές επιχειρήσεις, όπως η γνωστή Nike με τα αθλητικά υποδήματα και ενδύματα. Η τελευταία βλέπει μεν τη ζήτηση να εκτινάσσεται σε πρωτοφανή επίπεδα, επισημαίνοντας δε ότι δεν είναι άτρωτη στα προβλήματα του παγκόσμιου προμηθευτικού συστήματος. Αναγκάστηκε, τέλος, να αναθεωρήσει προς τα κάτω τις προβλέψεις για τις αθροιστικές πωλήσεις της το 2021, «λόγω των προκλήσεων που δημιουργούνται στη μεταποίηση και τη μεταφορά των προϊόντων σε όλο τον κόσμο», όπως παρατηρεί ο γενικός οικονομικός διευθυντής της Νike, Μάθιου Φρεντ.