ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι ανατιμήσεις «φρενάρουν» την βιομηχανία και την κατανάλωση

Το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) που διενεργεί την έρευνα οικονομικής συγκυρίας εκτιμά πως ο αρνητικός αντίκτυπος των ανατιμήσεων στις προσδοκίες ειδικά των νοικοκυριών είναι πολύ πιθανό να ενταθεί το επόμενο διάστημα.

oi-anatimiseis-frenaroyn-tin-viomichania-kai-tin-katanalosi-561526054

«Φρένο» στις προσδοκίες της βιομηχανίας και των καταναλωτών βάζουν οι ανατιμήσεις σε πρώτες ύλες και ενέργεια, με το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) που διενεργεί την έρευνα οικονομικής συγκυρίας να εκτιμά πως ο αρνητικός αντίκτυπος των ανατιμήσεων στις προσδοκίες ειδικά των νοικοκυριών είναι πολύ πιθανό να ενταθεί το επόμενο διάστημα.

Η σχετική στασιμότητα, εξάλλου, που παρατηρείται στο εμβολιαστικό πρόγραμμα, η έναρξη εφαρμογής περιοριστικών μέτρων για τους μη εμβολιασμένους όπως και η αβεβαιότητα, καθώς μπήκε το φθινόπωρο, για την πορεία της πανδημίας αποτελούν επίσης επιβαρυντικούς παράγοντες για το οικονομικό κλίμα.

Ετσι, λοιπόν, ο δείκτης οικονομικού κλίματος, έπειτα από συνεχή άνοδο επτά μηνών, υποχώρησε τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις 109,7 μονάδες από τις 113 μονάδες τον Αύγουστο. Η «διόρθωση» αυτή οφείλεται σε σημαντική εξασθένηση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία, καθώς και από νέα υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, σε συνέχεια της σχετικής αρνητικής τάσης από τον Ιούνιο.

«Προς το παρόν, οι επιπτώσεις των αυξήσεων είναι εντονότερες στη βιομηχανία και στα νοικοκυριά, όμως όσο οι τιμές παραμένουν υψηλά, τα προβλήματα μπορεί να διευρύνονται στην παραγωγή, στις εφοδιαστικές αλυσίδες και στην απασχόληση. Εγχωρίως, πλέον σοβαρές θα είναι οι εξελίξεις σχετικά με την εκκίνηση και υλοποίηση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, σε συνδυασμό με τις συνοδευτικές μεταρρυθμίσεις», επισημαίνει το ΙΟΒΕ.

Ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε τον Σεπτέμβριο έπειτα από συνεχή άνοδο επτά μηνών.

Ειδικότερα, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στις 106,9 μονάδες (από 112,3 τον Ιούλιο και 114,6 τον Αύγουστο). Μάλιστα, στον κλάδο επικρατεί έντονη αβεβαιότητα, καθώς στο ερώτημα προς τις επιχειρήσεις να αξιολογήσουν κατά πόσον η μελλοντική ανάπτυξη της επιχείρησης μπορεί εύκολα να προβλεφθεί, το 50% απάντησε ότι η πρόβλεψη είναι δύσκολη ή σχετικά δύσκολη, έναντι 42% τον προηγούμενο μήνα.

Ακόμη πιο απαισιόδοξα εμφανίζονται τα νοικοκυριά, με τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης να διαμορφώνεται τον Σεπτέμβριο στις -38,3 μονάδες (από -32,9 τον Ιούλιο και -35,1 τον Αύγουστο) με το 55% των νοικοκυριών να προβλέπει άνοδο τιμών, κάτι που οδηγεί σε επιδείνωση των προβλέψεων για την οικονομική τους κατάσταση, αλλά και σε σημαντική εξασθένηση της πρόθεσης για μεγάλες αγορές. Συγκεκριμένα, το 48% (από 35%) των νοικοκυριών αναμένει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης το προσεχές 12μηνο, το 52% (από 39%) εκτιμά ότι θα προβεί σε λιγότερες δαπάνες για μεγάλες αγορές (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κ.ά.) το προσεχές 12μηνο, ενώ υποχώρησε ελαφρώς και η πρόθεση για αποταμίευση.

Στον αντίποδα βρίσκεται ο κλάδος των κατασκευών, με τον δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών να διαμορφώνεται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 21,5 ετών. Ωστόσο, η αύξηση αυτή προέρχεται αποκλειστικά από την υποκατηγορία των δημόσιων έργων, ενώ από την άλλη η υποκατηγορία των ιδιωτικών κατασκευών κατέγραψε αισθητή υποχώρηση. Ειδικότερα, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές διαμορφώθηκε τον Σεπτέμβριο στις 153,5 μονάδες, που αποτελεί την τρίτη υψηλότερη διαχρονικά επίδοση, μετά εκείνες του Μαρτίου και του Απριλίου του 2000.

Ελαφρά αύξηση σημείωσε ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο, στις 103,6 μονάδες (από 102,6 τον Ιούλιο και 99,9 τον Αύγουστο), κάτι που οφείλεται κυρίως στη ρευστοποίηση αποθεμάτων των πολυκαταστημάτων και των καταστημάτων ειδών οικιακού εξοπλισμού.

Βελτίωση σημείωσε και ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες, στις 125,8 μονάδες τον Σεπτέμβριο (από 120,8 τον Ιούλιο και 123,6 τον Αύγουστο), εξέλιξη η οποία οφείλεται ιδίως στις βελτιωμένες προσδοκίες στον τουρισμό και στην εστίαση.