ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το Ντιτρόιτ μετακομίζει στο Τενεσί και στο Κεντάκι

Επενδύσεις 11 δισ. δολ. από τη Ford για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων

to-ntitroit-metakomizei-sto-tenesi-kai-sto-kentaki-561542323

Μέχρι πρότινος, οι πολιτείες των ΗΠΑ διαγκωνίζονταν για να εξασφαλίσουν τα γραφεία ή τις εγκαταστάσεις μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών στο έδαφός τους, αντιπροσφέροντάς τους φορολογικές διευκολύνσεις. Σήμερα ενδιαφέρονται και για έναν ακόμη κλάδο, εκείνον της ηλεκτροκίνησης, διότι πολλές εταιρείες θέλουν να κατασκευάσουν νέες μονάδες μπαταριών και ηλεκτρικών αμαξιών. Στο δυτικό Τενεσί επί παραδείγματι, εκεί όπου καλλιεργείτο βαμβάκι και σόγια, τώρα η αυτοκινητοβιομηχανία της Ford θα εγκαταστήσει μονάδα ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε ορίζοντα τετραετίας, όπως γράφει σχετικά η εφημερίδα Financial Times. Εξ ου και τοπικοί παράγοντες λένε πως, τηρουμένων των αναλογιών, «το Ντιτρόιτ (η καρδιά της παραδοσιακής αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας) μεταφέρεται στο δυτικό Τενεσί». Η εν λόγω επένδυση της Ford και της συνεταίρου της SK Innovation ανέρχεται σε 11 δισ. δολάρια, τα οποία θα δοθούν για εργοστάσια μπαταριών και οχημάτων στην πολιτεία αυτή, ενώ θα αφορούν και δύο μονάδες μπαταριών στο γειτονικό Κεντάκι. Βέβαια, θα πρέπει να αναφερθεί πως αμφότερες οι πολιτείες έχουν εδώ και δεκαετίες δραστηριότητες στην αυτοκίνηση, ενώ τώρα η έμφαση δίδεται στα «καθαρά»οχήματα, που κατασκευάζουν αμερικανικοί όμιλοι. Γίνεται αντιληπτό από την κλίμακα των επενδύσεων το πόση σημασία έχουν για τους ίδιους τους ομίλους, αλλά και τις κατά τόπους κοινότητες, που μπορούν να ωφεληθούν από αυτές.

Η επέκταση της αυτοκινητοβιομηχανίας στις πολιτείες του Νότου ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80 με τη συμμετοχή και των Ιαπώνων κατασκευαστών.

Πόλεις, πολιτείες και περιφέρειες στις ΗΠΑ επιδιώκουν να προσελκύσουν κεφάλαια, που σηματοδοτούν και τη νέα εποχή στην αυτοκίνηση. Ο κλάδος έχει ζωτική σημασία συνολικά για την αμερικανική οικονομία, δεδομένου ότι σε ετήσια βάση ισοδυναμεί με το 3% του ΑΕΠ της χώρας. Απασχολεί, δε, περισσότερους από 900.000 εργαζομένους στην κατασκευή εξαρτημάτων και αυτοκινήτων, ενώ στις πωλήσεις εργάζονται περίπου 200.000 άτομα. Σε ετήσια βάση οι αποδοχές των εργαζομένων κατά μέσον όρο φθάνουν τις 84.000 δολάρια, υπερβαίνοντας κατά 20.000 τις αντίστοιχες στους άλλους κλάδους. Πάντως, οι επενδύσεις δεν κατανέμονται ισοδύναμα, ενώ ιστορικά οι εταιρείες αυτοκινήτου επικεντρώνονταν στις μεσοδυτικές πολιτείες αρχής γενομένης από τον Χένρι Φορντ και το μοντέλο Τ, που παρήχθη στο νοτιοανατολικό Μίσιγκαν. Σταδιακά και τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 οι δραστηριότητες επεκτάθηκαν και προς τις νότιες πολιτείες, τάση την οποία ακολούθησαν και οι γερμανικοί και οι ιαπωνικοί όμιλοι. Σήμερα το Κεντάκι, το Τενεσί και η Αλαμπάμα, ως η προς Νότο προέκταση των δραστηριοτήτων που εκκινούν από το Μίσιγκαν, διαθέτουν μια υγιή βάση για την παραγωγή οχημάτων. Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση τις κάνει είτε να επιδιώκουν να περιφρουρήσουν όσα έχουν είτε να ζητήσουν μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα. Σε έκθεση της πολιτειακής επιτροπής του Μίσιγκαν αναφέρεται ότι αν και η πολιτεία παραμένει ηγέτις στην τεχνολογία ηλεκτροκίνησης και αυτόνομης οδήγησης, έχει σμικρυνθεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.

Το Τενεσί προσφέρει στη Ford κίνητρα 500 εκατ. δολαρίων, ενώ στο Κεντάκι η εταιρεία θα λάβει μη επιστρεπτέα δάνεια ύψους 286 εκατ. δολαρίων. Οσες πολιτείες αρνήθηκαν τα νέα εργοστάσια της αυτοκινητοβιομηχανίας, τώρα έχουν μετανιώσει, όπως επισημαίνει ο Μπρετ Σμιθ, τεχνικός διευθυντής του Κέντρου Ερευνών Αυτοκίνησης. «Πρόκειται για πολύ μεγάλες επενδύσεις, τις οποίες όλοι θα επιθυμούσαν» τονίζει, αναφερόμενος στις πρωτοβουλίες για το Κεντάκι και το Τενεσί. Τέλος, επισημαίνεται ότι στο Τενεσί με τις νέες μονάδες της Ford, o αριθμός των εργοστασίων ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνεται σε τέσσερα, ενώ εκεί ήδη από το 2017 η ιαπωνική Nissan κατασκευάζει το Leaf και η Volkswagen σχεδιάζει να κατασκευάσει το μοντέλο ID.