Facebook: Οι αγορές είδαν το Meta ως… μεταμφίεση

Facebook: Οι αγορές είδαν το Meta ως… μεταμφίεση

Από επιφυλακτικές έως επικριτικές ήταν κυρίως οι αντιδράσεις των ανθρώπων της υψηλής τεχνολογίας στην απόφαση του Μαρκ Ζούκερμπεργκ να μετονομάσει το Facebook σε Meta

3' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η εταιρεία του μεγαλύτερου και πλέον αμφιλεγόμενου μέσου κοινωνικής δικτύωσης αλλάζει όνομα. Οι αντιδράσεις κυμαίνονται από «μου αρέσει», σύνηθες σχόλιο στο Facebook, μέχρι «είμαι εξαγριωμένος». Την Πέμπτη, ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, σε εκτενή ανακοίνωση διάρκειας 90 λεπτών παρουσίασε το σχέδιο της εταιρείας του να δημιουργήσει έναν ψηφιακό κόσμο, τον οποίο χαρακτηρίζει «μετα-υφήλιο». Στο πλαίσιο αυτής της παρουσίασης ανακοίνωσε πως εφεξής η εταιρεία του Facebook μετονομάζεται σε Meta, ασφαλώς από την ελληνική λέξη «μετά». Οι εφαρμογές του, Instagram, WhatsApp, όπως και το ίδιο το Facebook, θα διατηρήσουν τα ονόματά τους αλλά αρχής γενομένης από τον Δεκέμβριο η εταιρεία του θα χρησιμοποιεί τα ακρωνύμιο MVRS.

Οι αντιδράσεις δείχνουν, πάντως, να μην πείθει τους ενδιαφερομένους. Ο Ρόμπερτ Σκομπλ, ενθουσιώδης οπαδός της εικονικής πραγματικότητας και γνωστός στη Silicon Valley, σχολίασε στο Τwitter ότι είναι «η λάθος εταιρεία για να μας πουλήσει το μέλλον». Σε άλλο tweet, άλλωστε, ο Σκομπλ αναφέρεται στην παρουσίαση του Ζούκερμπεργκ χαρακτηρίζοντάς την «αερολογίες και κλισέ».

Οι αντιδράσεις κυμαίνονται από «μου αρέσει» μέχρι «είμαι εξαγριωμένος».

Κάποιοι άλλοι που δραστηριοποιούνται πολύ στην εικονική πραγματικότητα ήταν πιο επιεικείς. Ο Μάθιου Μπολ, στέλεχος της Roundhill Ball Metaverse ETF,  εισηγμένης στο NYSE, εκτιμά πως το νέο όνομα της Facebook είναι κατάλληλο για τον τεκτονικό κραδασμό που θέλει να φέρει στους μηχανισμούς του μέσου κοινωνικής δικτύωσης. Και προσθέτει ο ίδιος: «Εδώ δεν έχουμε μια περίπτωση μετονομασίας γνωστής φίρμας σε κάτι παραπλήσιο, δεν μιλάμε για ένα νέο προϊόν, αλλά για την πίστη σε ένα θεμελιωδώς διαφορετικό επίπεδο της ανθρώπινης ύπαρξης». Κάποιοι άλλοι, όμως, παραλλήλισαν τη μετονομασία της Facebook με εκείνη της καπνοβιομηχανίας Philip Morris σε Altria το 2003. Οπως τονίζει ο Μάικ Ντέιβις, πρόεδρος του Internet Accountability Project, που επικρίνει ιδιαιτέρως τη Facebook, «ακολουθεί το παράδειγμα των μεγάλων καπνοβιομηχανιών που μετονομάστηκαν όταν έγινε αντιληπτός ο τοξικός και θανατηφόρος αντίκτυπός τους στην κοινωνία». Και όπως διευκρινίζει ο ίδιος, «η Philip Morris πιάστηκε να προσπαθεί να δελεάσει παιδιά και μετονομάστηκε σε Altria και για τον ίδιο λόγο το Facebook μετονομάζεται σε Meta». Εντελώς απερίφραστα σχολίασε, ωστόσο, η Δημοκρατική βουλευτής του αμερικανικού Κογκρέσου Αλεξάντρια Οκάσιο Κορτέζ, τονίζοντας πως το όνομα Meta υποδηλώνει ότι «είμαστε ένα καρκίνωμα στο σώμα της δημοκρατίας που έκανε μετάσταση και εξελίχθηκε σε παγκόσμιο μηχανισμό παρακολούθησης και προπαγάνδας υπέρ των αυταρχικών καθεστώτων και υπέρ της καταστροφής της κοινωνίας προς χάριν του κέρδους!».

Δεν είναι, βέβαια, η πρώτη φορά που αλλάζει όνομα μια μεγάλη επιχείρηση. Κάποιες άλλες τα κατάφεραν καλύτερα, κάποιες χειρότερα. Ορισμένες μετονομασίες αποφασίστηκαν πράγματι όταν κάποιες εταιρείες, όπως ακριβώς η Facebook, υπέστησαν κριτική, πολιτικές πιέσεις και έκθεση όταν ήρθαν στο φως εσωτερικά έγγραφα εργασίας τους. Ασφαλώς η Phillip Morris μετονομάστηκε στην προσπάθειά της να ξεγελάσει την κοινή γνώμη και να της αποσπάσει την προσοχή από τον πυρήνα των δραστηριοτήτων της που ήταν ο καπνός και να τη στρέψει στα τρόφιμα. Η Verizon Communications  προέκυψε όταν δημιουργήθηκε ως νέα εταιρεία από τη συγχώνευση των εταιρειών τηλεπικοινωνιών Bell Atlantic και GTE. Στη συνέχεια μετονόμασε η ίδια τις εταιρείες της AOL και Yahoo σε Oath για να τις μετονομάσει μετά δύο χρόνια ξανά σε Verizon Media. Ισως λιγότερο γνωστή είναι η μετονομασία της Tribune Publishing το 2016 σε Tronc από τη συγχώνευση των λέξων Tribune και online, που στόχευε να δώσει το μήνυμα του εκσυγχρονισμού της και της προσαρμογής της στην εποχή του Internet. Προκάλεσε, όμως, τόση ειρωνεία και σχόλια που τη γελοιοποιούσαν, ώστε σε λιγότερο από δύο χρόνια η εκδοτική εταιρεία επανέφερε την παλαιά επωνυμία της.

Το 2015, η Google δημιούργησε τη μητρική της, τον όμιλο Alphabet, για να διαχωρίσει τις κερδοφόρες επιχειρήσεις της στο Ιντερνετ από τις δαπανηρές φουτουριστικές της δραστηριότητες. Οι συνιδρυτές της, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, εκμεταλλεύθηκαν την ευκαιρία για να διορίσουν τον διάδοχό τους, που ανέλαβε την Google, και οι ίδιοι συνταξιοδοτήθηκαν. Οταν ο αναλυτής Μπεν Τόμσον τον ρώτησε αν σκοπεύει να διορίσει τώρα νέο διευθύνοντα σύμβουλο στην εφαρμογή του Facebook, ο Ζούκερμπεργκ απάντησε ότι έχει «ακόμη βαθύτατο ενδιαφέρον για το τμήμα της επιχείρησης που αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Και ο Κόλιν Σεμπάστιαν, αναλυτής της Robert W Baird & Co, ο οποίος χαρακτήρισε «χωρίς λάμψη» την παρουσίαση του Ζούκερμπεργκ συγκρίνοντάς τη με άλλες φημισμένες πρωτοβουλίες στον χώρο της τεχνολογίας, υπογράμμισε ότι «το 2007 ο Στιβ Τζομπς  παρουσίασε το iPhone, αλλά για τη metaverse θα χρειαστεί να περιμένουμε πολύ ακόμη».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή