ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγαλώνει η μικρή λιανική

H πανδημία ενίσχυσε τον κλάδο της μικρής λιανικής. Ο αριθμός των πελατών αλλά και η συχνότητα των επισκέψεων στα μίνι μάρκετ έχουν αυξηθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να εξασφαλίζουν το 27% των μηνιαίων δαπανών των νοικοκυριών για είδη παντοπωλείου

Μεγαλώνει η μικρή λιανική

Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, παρά τη σημαντική συρρίκνωση στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, φαίνεται ότι παρουσιάζει η λεγόμενη μικρή λιανική, συμπεριλαμβανομένων των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων. Προοπτικές που αναδείχθηκαν κυρίως στη διάρκεια των lockdowns και που έκαναν τον καταναλωτή να «ανακαλύψει» ξανά την ευκολία του μίνι μάρκετ –πάλαι ποτέ ψιλικατζίδικου– της γειτονιάς του.

Ετσι, παρά το γεγονός ότι το 2020 σε σύγκριση με το 2008 ο αριθμός των μίνι μάρκετ και εν γένει των λεγόμενων «καταστημάτων ευκολίας» (convenience stores) είχε μειωθεί κατά περίπου 23% και των περιπτέρων κατά 50%, οι καταναλωτές τα επισκέπτονται πλέον πιο συχνά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, κάτι που καθιστά τη μικρή λιανική ελκυστική στους επενδυτές, είτε πρόκειται για αλυσίδες σούπερ μάρκετ είτε πρόκειται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο λεγόμενο quick commerce, όπως ο γερμανικός όμιλος Delivery Hero.

Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2021 από την εταιρεία ερευνών αγοράς IRI, και τα οποία παρουσίασε χθες η διευθύντρια πωλήσεων της IRI Greece Δήμητρα Κατσίπη στο πλαίσιο του συνεδρίου «Convenience Retailing», το 27% της μηνιαίας δαπάνης για είδη παντοπωλείου (τρόφιμα και άλλα βασικά είδη νοικοκυριού) το δίνουν οι καταναλωτές στη μικρή λιανική (φούρνος – γαλακτοπωλείο, μίνι μάρκετ, περίπτερο, κατάστημα ψιλικών). Πρόκειται για διόλου ευκαταφρόνητο μερίδιο. Το 61% κατευθύνεται στα σούπερ μάρκετ, ενώ πλέον ένα 12% της μηνιαίας δαπάνης πηγαίνει στα ηλεκτρονικά καταστήματα τροφίμων. Βάσει στοιχείων που παρουσίασε στο ίδιο συνέδριο ο κ. Κωνσταντίνος Αγγελολουκάς από τη NielsenIQ, η συμβολή της μικρής λιανικής στον συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου τροφίμων είναι περίπου 31%.

Αυξημένος ο αριθμός των καταναλωτών, συχνότερες οι επισκέψεις, ενώ οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες μικρής λιανικής υπόσχονται περαιτέρω ενίσχυση του τζίρου.

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης αύξηση του ποσοστού όσων επισκέπτονται συχνά τα σημεία της μικρής λιανικής. Ετσι, ενώ προ κορωνοϊού ένα 14% (όσων επισκέπτονται τη μικρή λιανική) πήγαινε από 2-5 φορές την εβδομάδα σε μίνι μάρκετ, τώρα το ποσοστό αυτό είναι 24%. Στο περίπτερο πηγαίνει 2-5 φορές την εβδομάδα το 25% έναντι 15% προ κορωνοϊού, στα καταστήματα ψιλικών το ποσοστό είναι τώρα 22% έναντι 14% προ πανδημίας, ενώ πολύ αυξημένο είναι το ποσοστό όσων επισκέπτονται 2-5 φορές την εβδομάδα τους φούρνους (39% τώρα έναντι 22% προ πανδημίας).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομένης μάλιστα και της δραστηριοποίησης στη μικρή λιανική των ηλεκτρονικών πλατφορμών (efood, wolt, InstaShop, Pop Market) παρουσιάζει η εκτίμηση από την πλευρά των καταναλωτών, ότι μελλοντικά θα αυξήσουν τη μηνιαία δαπάνη για αγορές από τα ηλεκτρονικά καταστήματα της μικρής λιανικής. Την άποψη ότι θα αυξήσει τη δαπάνη διατύπωσε το 18%.

Μεγαλώνει η μικρή λιανική-1Οι κατηγορίες προϊόντων όπου σημειώνει υψηλές επιδόσεις η μικρή λιανική είναι τα ενεργειακά ποτά, με τα σούπερ μάρκετ να έχουν μερίδιο μόνο 19,7%, ο έτοιμος προς κατανάλωση καφές (μερίδιο μικρής λιανικής 65,3%), τα παγωτά, οι τσίχλες και φυσικά τα προϊόντα καπνού. Τα στοιχεία της έρευνας της IRI δείχνουν ωστόσο ότι οι καταναλωτές αρχίζουν να αναζητούν και προμηθεύονται τελικά και άλλα προϊόντα από τη μικρή λιανική, όπως απορρυπαντικά, χαρτικά, προϊόντα απολύμανσης, κατεψυγμένα τρόφιμα, αλλά και προϊόντα διατροφής για παιδιά.

Το ποιοι και πώς θα επιβιώσουν θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις των καιρών, που θέλουν τη μικρή λιανική να διαθέτει μεγάλη ποικιλία προϊόντων, να προβαίνει και σε προωθητικές ενέργειες, να λειτουργεί ηλεκτρονικό κατάστημα και να παρέχει υπηρεσίες τόσο παράδοσης κατ’ οίκον όσο και click & collect. Η κ. Κατσίπη εκτίμησε δε ότι δεν αποκλείεται να δούμε και στην Ελλάδα την τάση που αναπτύσσεται στο εξωτερικό, δηλαδή τη λειτουργία μίνι μάρκετ drive through.

Ισχυροποιεί τη θέση της η OK! Anytime Markets

Οι προοπτικές της μικρής λιανικής έχουν ως αποτέλεσμα την έντονη κινητικότητα στον κλάδο. Ετσι, λίγες εβδομάδες μετά τη γνωστοποίηση της εξαγοράς από τη γερμανική Delivery Hero (ιδιοκτήτρια της efood και της InstaShop) σειράς εταιρειών του ομίλου Μούχαλη, μεταξύ αυτών του δικτύου μίνι μάρκετ και περιπτέρων Kiosky’s, χθες η OK! Anytime Markets A.E. ανακοίνωσε την εξαγορά της εταιρείας KosmoThess Cash & Carry.
Η εταιρεία δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ελλάδα με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchising), με καταστήματα ευκολίας 80-300 τ.μ.

Ο κύκλος εργασιών της KosmoThess Cash & Carry εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 20 εκατομμύρια ευρώ σε χονδρικές πωλήσεις. Η εταιρεία διαθέτει κεντρικές αποθήκες συνολικής έκτασης 4.200 τ.μ., με εγκαταστάσεις στην Ευκαρπία και στα Νέα Μουδανιά στη Χαλκιδική. Διαχειρίζεται 110 καταστήματα με την επωνυμία Happy Markets.

Tη διεύθυνση της εταιρείας θα αναλάβει ο κ. Γιώργος Σαρηγιαννίδης, γνωστό στέλεχος της αγοράς του λιανεμπορίου, με πολυετή πείρα σε ρόλους ευθύνης πολυεθνικών και ελληνικών εταιρειών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Στο παρελθόν ο κ. Σαρηγιαννίδης είχε εργαστεί στην Carrefour τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Βουλγαρία, καθώς και στην Chris Cash & Carry στην Κύπρο. Με αυτή την κίνηση η OK! Anytime Markets Α.Ε. υλοποιεί ένα μέρος από τα επενδυτικά της σχέδια για την αγορά της Βόρειας Ελλάδας. Μέσα στο 2021 έχουν ανοίξει ήδη τρία καταστήματα στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Η εταιρεία ΟΚ! Anytime Markets Α.Ε. ξεκίνησε επίσημα τη δραστηριοποίησή της στον χώρο του λιανεμπορίου στην Ελλάδα το 2004. Προ της προαναφερθείσας εξαγοράς, το δίκτυό της αποτελείτο από 114 καταστήματα.