ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αυξήθηκαν τα δάνεια ελληνικών τραπεζών στη ναυτιλία

Αυξάνουν τα δάνεια προς την ποντοπόρο ναυτιλία οι ελληνικές αλλά και οι κινεζικές τράπεζες, εν αντιθέσει με το σύνολο των δυτικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ωθούμενες από ένα υγιές πελατολόγιο που αποφέρει υψηλό καθαρό επιτοκιακό κέρδος.

Αυξήθηκαν τα δάνεια ελληνικών τραπεζών στη ναυτιλία

Αυξάνουν τα δάνεια προς την ποντοπόρο ναυτιλία οι ελληνικές αλλά και οι κινεζικές τράπεζες, εν αντιθέσει με το σύνολο των δυτικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ωθούμενες από ένα υγιές πελατολόγιο που αποφέρει υψηλό καθαρό επιτοκιακό κέρδος.

Τα ανοιχτά υπόλοιπα προς την ποντοπόρο του διεθνούς τραπεζικού συστήματος κατά την τελευταία δωδεκάμηνη χρήση ανέρχονται σε 294,4 δισεκατομμύρια δολάρια ή 3% λιγότερα από την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Research που δόθηκε την Τετάρτη στη δημοσιότητα. Η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 14 ετών.

Ποιος λοιπόν χρηματοδοτεί τη μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου; Η ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου συνεχίζει να χρηματοδοτείται από μη τραπεζικές πηγές, όπως χρηματοδοτική μίσθωση, εναλλακτικός δανεισμός, ιδιωτικά κεφάλαια από funds και άλλους επενδυτές, αλλά και ομολογιακές εκδόσεις και πωλήσεις μετοχών.

Η παγκόσμια τραπεζική χρηματοδότηση στον κλάδο βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευ- ταίων 14 ετών.

Ωστόσο, το χαρτοφυλάκιο της Εθνικής έφτασε τα 2,59 δισεκατομμύρια δολάρια, της Eurobank τα 2,61 δισ., της Alpha Bank τα 2,85 δισ. και της Πειραιώς τα 2,90 δισ.. Και οι τέσσερις ελληνικές τράπεζες περιλαμβάνονται στην κατάταξη των 40 μεγαλύτερων πιστωτών της παγκόσμιας ναυτιλίας, ενώ η επίσης ελληνική Aegean Baltic Bank αυξάνει ομοίως τις χρηματοδοτήσεις προς τη ναυτιλία, με τα υπόλοιπα στα τέλη του 2020 να έχουν προσεγγίσει τα 400 εκατ. δολ. Αθροιστικά το σύνολο των ελληνικών τραπεζών αύξησε κατά την τελευταία χρήση τα δάνεια προς τη ναυτιλία κατά 19,7%. Το σύνολο των πιστώσεων από όλες τις τράπεζες –ελληνικές και ξένες– προς την ελληνόκτητο ναυτιλία βρίσκεται στα 49,79 δισ. δολάρια έναντι 53,1 δισ. δολαρίων το 2019.

Ο δείκτης Petrofin για την παγκόσμια χρηματοδότηση πλοίων (Global Ship Finance), ο οποίος ξεκίνησε στις 100 μονάδες το 2008, υποχώρησε κατά 2 μονάδες (από 64 σε 62 το προηγούμενο έτος), σηματοδοτώντας μια επιβράδυνση της πτώσης των προηγούμενων ετών και πιθανώς την αρχή της σταθεροποίησης των παγκόσμιων ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων, σημειώνει ο Τεντ Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin.

Λαμβάνοντας υπόψη την έξοδο της DVB και της Nord LB, που είχαν σημαντική παρουσία στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, η μείωση των ευρωπαϊκών χαρτοφυλακίων έπειτα από την εξαίρεση των μεγεθών των δύο προαναφερθέντων ιδρυμάτων, χαρακτηρίζεται εξαιρετικά μικρή, στο 58,29% από 60,34% του παγκόσμιου μεριδίου ναυτιλιακής χρηματοδότησης πέρυσι. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση του χαρτοφυλακίου της BnP Paribas κατά 3,53 δισ. το 2020. Οι ασιατικές τράπεζες παρουσιάζουν μικρή ανάπτυξη, από 97,5 δισ. δολάρια σε 100,85 δισ. δολάρια, αντιστρέφοντας την πτώση των προηγούμενων δύο ετών όσον αφορά την άμεση, διμερή τραπεζική χρηματοδότηση πλοίων. Την ίδια ώρα και οι κινεζικές χρηματοδοτικές μισθώσεις (leasing) αυξήθηκαν από 59,2 δισ. δολάρια σε 66,5 δισ. δολάρια.

Περνώντας τώρα στις χρηματοδοτήσεις που αντλήθηκαν μέσω των διεθνών κεφαλαιαγορών, η δραστηριότητα ενισχύθηκε σημαντικά το τελευταίο έτος, κυρίως με νέες εκδόσεις ναυτιλιακών ομολόγων από 6,87 δισ. δολάρια το 2019 σε 24,79 δισ. δολάρια το 2020. Τάση που συνεχίζεται και φέτος. Επίσης, οι επακόλουθες πωλήσεις μετοχών εισηγμένων ναυτιλιακών παρουσίασαν αύξηση από 2,66 δισ. δολάρια σε 10,73 δισ. και υπήρξαν και ορισμένες δημόσιες εγγραφές ναυτιλίας, καθώς η εμπιστοσύνη της αγοράς επιστρέφει, σημειώνει η Petrofin, επικαλούμενη και στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson. Υπήρξε, επίσης, άνοδος στις συναλλαγές και τις αξίες της δευτερογενούς αγοράς, δηλαδή στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, η οποία συνεχίζεται και φέτος.