Περιορίζεται το μποτιλιάρισμα στην εφοδιαστική αλυσίδα

Περιορίζεται το μποτιλιάρισμα στην εφοδιαστική αλυσίδα

Αφότου οι οικονομίες ανέκαμψαν από τη δραστική τους εξασθένηση λόγω της πανδημίας τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του παρελθόντος έτους και το επακόλουθο κύμα κρουσμάτων του χειμώνα, τώρα έρχονται τα προβλήματα στο σύστημα της εφοδιαστικής αλυσίδας, που ανακόπτουν τα όποια κέρδη στην παραγωγή.

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αφότου οι οικονομίες ανέκαμψαν από τη δραστική τους εξασθένηση λόγω της πανδημίας τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του παρελθόντος έτους και το επακόλουθο κύμα κρουσμάτων του χειμώνα, τώρα έρχονται τα προβλήματα στο σύστημα της εφοδιαστικής αλυσίδας, που ανακόπτουν τα όποια κέρδη στην παραγωγή. Και ενώ η ζήτηση παραμένει δυναμική και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, υποβοηθούμενη από τη χαλαρή νομισματική πολιτική, τις δημοσιονομικές πολιτικές και τους υγιείς ισολογισμούς των νοικοκυριών, οι ελλείψεις υλικών και ενδιάμεσων προϊόντων και οι συμφορήσεις που παρατηρούνται στο δίκτυο μεταφορών επιβαρύνουν την παραγωγή και επιδεινώνουν τον πληθωρισμό. Αλλά τουλάχιστον στην περίπτωση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ίσως να διαπιστώσουμε κάποια υποψία ελπίδας για φως στην άκρη του τούνελ.

Τα δρομολόγια των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ έχουν αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με τρεις μήνες νωρίτερα.

H διεκπεραιωτική ικανότητα σε παγκόσμιο επίπεδο των πλοίων αυτών στα λιμάνια ανέκαμψε κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020. Μετά εξακολούθησε την πορεία αυτή και ανήλθε σε υψηλότατα επίπεδα-ρεκόρ τον Σεπτέμβριο του 2021. Στην Κίνα, η διεκπεραιωτική ικανότητα ανέκτησε πρώτα το χαμένο έδαφος με ρεκόρ ήδη πέρυσι τον Οκτώβριο και έκτοτε παρουσιάζει διακυμάνσεις προς τη μία και την άλλη κατεύθυνση. Στην περίπτωση της Βορείου Ευρώπης η ανάκαμψη αποδείχθηκε ώς ένα βαθμό πιο βραδεία, αλλά άγγιξε πρωτοφανή επίπεδα-ρεκόρ φέτος τον Ιανουάριο και ξανά τον Σεπτέμβριο. Οι μεγάλοι όγκοι των υπό μεταφορά εμπορευμάτων σήμερα ουσιαστικά αντισταθμίζουν την πτώση που είχε παρατηρηθεί νωρίτερα. Κατά τη διάρκεια του 2020 τα αποθέματα είχαν εξαντληθεί και χρειαζόταν να υπάρξει αποκατάστασή τους, προτού οι οικονομίες μπορέσουν και πάλι να λειτουργήσουν εύρυθμα.

Aυτή τη χρονιά οι λιμένες δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθούν στους αυξανόμενους όγκους των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Εως τον Αύγουστο του 2021, το ποσοστό των φορτωμένων πλοίων που τελούσαν εν αναμονή ανήλθε στο 13,7%, δηλαδή σχεδόν διπλασιάστηκε από τα προ πανδημίας επίπεδα του 7%. Ωστόσο, τον Οκτώβριο η αναλογία των πλοίων που είχαν ακινητοποιηθεί λόγω κίνησης στους λιμένες, υποχώρησε σημαντικά στο 11%. Και ενώ η συμφόρηση δεν πρόκειται εν μια νυκτί να εξαφανιστεί, εφόσον προηγήθηκαν σχεδόν 9 μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων διαμορφώθηκαν οι αντίστοιχες συνθήκες, αναθερμαίνονται οι ελπίδες ότι το χειρότερο πέρασε τουλάχιστον ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα. Ευνοϊκά λειτουργεί και η εξέλιξη των ναύλων, οι οποίοι από την έναρξη του 2021 εκτινάχθηκαν και μετά ακολούθησαν αντίστροφη πορεία κατά τους τελευταίους τρεις μήνες. Οι πιέσεις στο σύστημα της εφοδιαστικής αλυσίδας θα συνεχίσουν να πλήττουν την ανάκαμψη σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα στις χώρες της Ευρώπης με μεγάλη εξάρτηση από τη βιομηχανία και ίσως περισσότερο και από τις ΗΠΑ.

* Ο κ. Salomon Fiedler είναι οικονομολόγος της Berenberg Bank.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή