Τουρισμός: Ελπίδες στη βιομηχανία ταξιδίων από το άνοιγμα συνόρων των ΗΠΑ

Τουρισμός: Ελπίδες στη βιομηχανία ταξιδίων από το άνοιγμα συνόρων των ΗΠΑ

Αύξηση στις αεροπορικές κρατήσεις μετά την απόφαση του Λευκού Οίκου

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ταξιδιωτική βιομηχανία αγωνίζεται να ανακάμψει από το καίριο πλήγμα που της έχει προκαλέσει η πανδημία, αναγκάζοντάς την να παραμείνει σχεδόν αδρανής επί 18 μήνες αλλεπάλληλων lockdowns και κλειστών συνόρων. Οι ελπίδες του χειμαζόμενου κλάδου είναι πολλές αλλά τα δεδομένα όχι απολύτως ευοίωνα. Οπως αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, από χθες άρχισε η επόμενη δοκιμασία για τον κλάδο που σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού έχασε στη διάρκεια της πανδημίας περισσότερα από 6 τρισ. δολάρια. Από χθες επιτρέπονται τα διατλαντικά ταξίδια από και προς τις ΗΠΑ και 33 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βρετανίας και του μεγαλύτερου μέρους της Ευρώπης. Ανάμεσά τους συμπεριλαμβάνονται και τα ακριβότερα δρομολόγια στον κόσμο που πριν από την πανδημία έφεραν στα ταμεία των αμερικανικών και των βρετανικών αεροπορικών εταιρειών έσοδα συνολικού ύψους 9 δισ. δολαρίων.

Ο κλάδος έχασε περισσότερα από 6 τρισ. δολάρια στη διάρκεια της πανδημίας.

Ανάμεσα στα ενθαρρυντικά σημάδια ήταν η θεαματική αύξηση που σημείωσαν οι κρατήσεις εισιτηρίων για αεροπορικά ταξίδια αμέσως μετά την ανακοίνωση του Λευκού Οίκου ότι ανοίγει ξανά τα σύνορα της υπερδύναμης. Μέσα στις πρώτες 24 ώρες οι κρατήσεις από και προς τη Βρετανία αυξήθηκαν κατά 140% σε σύγκριση με τα επίπεδα της αμέσως προηγούμενης εβδομάδας. Οπως, όμως, επισημαίνει η βρετανική εφημερίδα επικαλούμενη στοιχεία της εταιρείας Travelport, συνολικά οι κρατήσεις γενικότερα για πτήσεις από και προς τις ΗΠΑ για τον Δεκέμβριο δεν είναι παρά μόνον 18% περισσότερες σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους και το χειρότερο παραμένουν κατά 71% λιγότερες σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2019. Ετσι κι αλλιώς οι επιβάτες για να εισέλθουν στις ΗΠΑ θα πρέπει να προσκομίζουν αποδεικτικά στοιχεία ότι είναι πλήρως εμβολιασμένοι αλλά και ότι δεν νοσούν. Ως εκ τούτου τα στελέχη της βιομηχανίας εκφράζουν φόβους πως ο κλάδος βρίσκεται ακόμη πολύ μακριά από την επιστροφή στην κανονικότητα παρά τις προσπάθειές του να ανακάμψει. Ανησυχούν, επίσης, πως όλες αυτές οι διαδικασίες θα εμποδίσουν την ανάκαμψή του.

Εξάλλου, στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών φέρουν τις κρατήσεις του Οκτωβρίου για αεροπορικά ταξίδια να είναι κατά 86% μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ τον Ιούλιο οι αφίξεις σε διεθνές επίπεδο δεν ήταν παρά το 1/3 εκείνων της αντίστοιχης περιόδου του 2019. Τα πράγματα εν ολίγοις είναι δύσκολα για τον κλάδο που έχει χάσει 6 τρισ. δολάρια εξαιτίας της πανδημίας, παρά τις προσπάθειες ενίσχυσής του είτε από τις κυβερνήσεις είτε από τις ίδιες τις εταιρείες. Ανάμεσα στις πιο γενναιόδωρες προσφορές εκείνη της υπερδύναμης που χορήγησε στις αμερικανικές αεροπορικές ενίσχυση ύψους 60 δισ. δολαρίων. Την ίδια εποχή περίπου ο γερμανικός τουριστικός κολοσσός της Tui έπαιρνε δάνεια από το Βερολίνο ύψους 4,3 δισ. ευρώ, ενώ πολλές άλλες εταιρείες προχωρούσαν σε μαζικές απολύσεις. Η μεγαλύτερη ψηφιακή πλατφόρμα κρατήσεων, η Expedia, αναγκάστηκε να απολύσει 3.000 άτομα εξαιτίας της πανδημίας, η British Airways μείωσε κατά περίπου το 1/3 το προσωπικό της, ενώ η αλυσίδα ξενοδοχείων Hilton απέλυσε 2.100 άτομα και εξέδωσε χρέος 4,4 δισ. δολαρίων.

Σχετικές έρευνες φέρουν σχεδόν το 50% των διευθυντικών στελεχών εταιρειών της ταξιδιωτικής βιομηχανίας να εκτιμούν πως δεν θα ανακάμψει ο κλάδος τουλάχιστον πριν από το 2024. Οπως, πάντως, τονίζουν οι FT, ανέκαθεν παρουσίαζε αστάθεια ο  κλάδος των ταξιδιών καθώς είναι σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένος σε εξωτερικά σοκ, σε οικονομικές κρίσεις, στις τιμές του πετρελαίου αλλά και σε γεωπολιτικούς κινδύνους. Παράλληλα, όμως, επιδεικνύει και εξαιρετική αντοχή καθώς επανειλημμένως έχουν πτωχεύσει αεροπορικές εταιρείες, οι κρίσεις έχουν οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και σε μεγάλη συγκέντρωση στον κλάδο και πολλοί αερομεταφορείς αγωνίζονταν να διασφαλίσουν κάποια κερδοφορία επί χρόνια. Τα χρόνια μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και μετά τις αλλεπάλληλες τρομοκρατικές επιθέσεις που οδήγησαν σε αυξημένα μέτρα ασφαλείας στα αεροδρόμια ανά τον κόσμο καλλιέργησαν κλίμα ανασφάλειας στους επιβάτες και τα ταξίδια μειώθηκαν σημαντικά. Στα μέσα, όμως, της δεκαετίας του 2000 τα αεροπορικά ταξίδια είχαν ανακάμψει και η επιβατική κίνηση εξακολούθησε να αυξάνεται έκτοτε ακόμη και στη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή