ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παραχωρήσεις 5 λιμανιών και 5 μαρινών

Τι σχεδιάζει το ΤΑΙΠΕΔ και σε ποιες περιοχές το 2022 – Νέοι διαγωνισμοί για μεγάλα τουριστικά ακίνητα

Παραχωρήσεις 5 λιμανιών και 5 μαρινών

Την παραχώρηση ή την έναρξη διαγωνισμών για την παραχώρηση πέντε λιμανιών και τουλάχιστον πέντε μαρινών έως τα μέσα του 2022 έχει δρομολογήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα, ή Asset Development Plan (ADP) του Ταμείου, που εγκρίθηκε στα τέλη Οκτωβρίου από το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής, επισπεύδονται οι διαδικασίες για την παραχώρηση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου Κρήτης έως τα μέσα του επόμενου έτους. Παράλληλα, «τρέχουν» οι διαδικασίες για την παραχώρηση των μαρινών στη Θεσσαλονίκη, στην Πύλο, στην Κέρκυρα και κατόπιν αυτές για το λιμάνι και τη μαρίνα της Μυκόνου. Για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης προγραμματίζεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών το πρώτο τρίμηνο του 2022 όπως και για τον προβλήτα Φίλιππος Β΄ στην Καβάλα, αλλά και τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας, ενώ για τον λιμένα Ηρακλείου το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Παράλληλα το Ταμείο προετοιμάζει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου. Για τη μαρίνα της Αρετσού στη Θεσσαλονίκη οι καταθέσεις δεσμευτικών προσφορών προσδιορίστηκαν για τις 24/2/2022, ενώ για τη μαρίνα της Πύλου η έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας θα γίνει έως τα τέλη του 2021. Πρώτο τρίμηνο του 2022 θα γίνει η έναρξη της διαδικασίας για τη μαρίνα Mega-Yacht και τη μαρίνα Σπηλιάς εντός του κεντρικού λιμένα στην Κέρκυρα και τον μικρό λιμένα της Λευκίμμης. Οσον αφορά τον λιμένα Μυκόνου (επιβατηγό, κρουαζιέρα και μαρίνα) προετοιμάζεται ήδη νέο master plan, ενώ αξιολογείται ο βέλτιστος τρόπος παραχώρησης.

Οπως σημειώνουν πηγές της οδού Καραγεώργη Σερβίας, όπου μετεγκαταστάθηκε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ, παράλληλα με τις μεγάλες παραχωρήσεις όπως αυτή της Αττικής Οδού που αναμένεται να προκηρυχθεί το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους, η διοίκηση Δ. Πολίτη, Π. Σταμπουλίδη και Αθ. Ζηλιασκόπουλου θέλει να επιταχύνει την αξιοποίηση για περιουσιακά στοιχεία των οποίων, ναι μεν το εφάπαξ τίμημα παραχώρησης μπορεί να είναι μικρό σε όρους σημασίας του για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, πλην όμως, οι επενδύσεις σε αυτά είναι μεγάλης σημασίας για τις τοπικές οικονομίες. Ετσι, ανακοινώθηκε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα και για την αξιοποίηση δεκάδων ακόμη μαρινών, αλλά και ακινήτων όπως το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο, ένα ακίνητο 785 στρεμμάτων στις Θερμοπύλες, ακίνητο της λουτρόπολης των Καμένων Βούρλων, που φιλοξενεί σήμερα μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα και άλλα.

«Τρέχουν» οι διαδικασίες για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου Κρήτης.

Στο «ψυγείο» παραμένει για την ώρα η αξιοποίηση του 35% των μετοχών της «Ελληνικά Πετρέλαια», αφού εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια μετά τον τελευταίο διαγωνισμό που κηρύχθηκε άγονος. Στο «ψυγείο» παραμένει επί του παρόντος και η παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, καθώς αναμένεται η εξομάλυνση των αεροπορικών μετακινήσεων μετά την πανδημία προκειμένου να επανεκκινήσει ο διαγωνισμός που διακόπηκε εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης. Παράλληλα, το οικονομικό κλείσιμο για την Αφάντου Β αλλά και την Εγνατία αναμένεται εντός του τρέχοντος έτους. Το ίδιο ισχύει και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, ενώ για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας οι αποφάσεις για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών αναμένεται να ληφθούν τους επομένους ένα-δυο μήνες. Η παραχώρηση του ακινήτου των 350 στρεμμάτων στις Γούρνες Ηρακλείου πρόκειται να έχει κλείσει στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2022. Νέοι διαγωνισμοί ξεκινούν και για το κάμπινγκ της Αγίας Τριάδας στον Δήμο Θερμαϊκού αλλά και για το Ποσείδι στη Χαλκιδική.

Επιπλέον, έχει αποφασιστεί ότι για το 24% της ΕΥΑΘ και το 11,33% της ΕΥΔΑΠ το ΤΑΙΠΕΔ θα λειτουργήσει από κοινού με τη μητρική του «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας», προκειμένου να προβούν στις επόμενες κινήσεις.

Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό

Παραχωρήσεις 5 λιμανιών και 5 μαρινών-1
Τον περασμένο Ιούλιο και Αύγουστο, η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο άγγιξε τα επίπεδα του 2019, με περίπου 160.000 διελεύσεις ημερησίως.

Το πρώτο τρίμηνο του 2022 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, σύμφωνα με όσα προβλέπει το αναθεωρημένο πρόγραμμα αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ. Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024, ενώ βασικές παράμετροι του διαγωνισμού για τη νέα αναμένεται να προσδιοριστούν μέχρι το τέλος του 2021, σύμφωνα με το ADP. Εκκρεμεί η απόφαση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που έχουν σχεδιαστεί. Πρόκειται για μεγάλα επιμέρους έργα που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα βγάλει κατά πάσα βεβαιότητα σε διαγωνισμούς αυτόνομα, είτε ως δημόσια έργα είτε ως συμπράξεις. Προκειμένου όμως να μπορέσει να γίνει αυτό εκκρεμούν οι εγκριτικές αποφάσεις των πιστωτών της χώρας .

Ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού προσελκύει ισχυρό ενδιαφέρον από την Ακτωρ και την Αβαξ, που συμμετέχουν στην υφιστάμενη κοινοπραξία παραχώρησης, όπως και από τις υπόλοιπες ελληνικές τεχνικές εταιρείες, όπως και ξένους ομίλους. Ακόμα όμως και χωρίς τις προεκτάσεις, η Αττική Οδός θεωρείται ο πλέον προσοδοφόρος άξονας προς εκμετάλλευση στη χώρα και από τους σημαντικότερους προς παραχώρηση αυτή την περίοδο πανευρωπαϊκά. Σημειώνεται πως από το 2013 οι μέτοχοι της Αττικής Οδού έχουν εισπράξει σε μερίσματα άνω των 720 εκατ. ευρώ.