Ναυτιλία: Επενδύσεις 13 δισ. δολ. στο 10μηνο

Ναυτιλία: Επενδύσεις 13 δισ. δολ. στο 10μηνο

Το τρέχον έτος αναμένεται να κλείσει με αγορές 450 πλοίων αξίας 14 δισ. δολ.

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δεκαετιών έχουν διαμορφωθεί ήδη οι ετήσιες επενδύσεις των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών επιχειρήσεων, τόσο σε νεότευκτα όσο και σε μεταχειρισμένα πλοία μέχρι στιγμής το 2021. Με βάση την έως τώρα δυναμική των συναλλαγών, τόσο στη δευτερογενή αγορά εμπορικών πλοίων όσο και στα ναυπηγεία, που αθροιστικά έχουν φθάσει τα 13 δισ. δολάρια, ναυλομεσιτικές πηγές εκτιμούν πως το σύνολο των επενδύσεων που θα συμφωνηθούν φέτος θα αγγίξει ή και θα ξεπεράσει τελικά τα 14 δισεκατομμύρια δολάρια και τα 450 πλοία. Ηδη, με βάση τα στοιχεία της Allied Shipbroking, Eλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει 330 εμπορικά πλοία επενδύοντας 6,508 δισ. δολάρια. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία της Vessels Value, έχουν παραγγελθεί σε ναυπηγεία φέτος έως και τον Οκτώβριο από ελληνικών συμφερόντων σχήματα 99 πλοία εκτιμώμενης αξίας 6,3 δισ. δολαρίων. Στα μεν μεταχειρισμένα τα περισσότερα ποντοπόρα που αγοράστηκαν είναι φορτηγά μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, ακολουθούμενα από δεξαμενόπλοια, στα δε νεότευκτα τα περισσότερα είναι δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα στοιχεία αυτά αφορούν συναλλαγές που έχουν γίνει, όπως προαναφέρθηκε, για τα νεότευκτα έως τα μέσα Οκτωβρίου και για τα μεταχειρισμένα έως και τη δεύτερη βδομάδα του Νοεμβρίου.

Οι επενδύσεις των Eλλήνων εφοπλιστών στην ανανέωση του στόλου τους δεν είναι κάτι καινούργιο, ωστόσο το ύψος των φετινών παραγγελιών και αγορών μεταχειρισμένων εμφανίζεται υψηλότερο από τον ιστορικό μέσο όρο και κοντά σε επίπεδα ρεκόρ, εξαιτίας των ευκαιριών που ανέκυψαν –σύμφωνα με ναυλομεσιτικές εκτιμήσεις– τόσο στα δεξαμενόπλοια όσο και στα φορτηγά. Οι σημαντικότερες ευκαιρίες εγγραφής υπεραξιών εμφανίστηκαν όμως στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία κατά το τελευταίο έτος λόγω υψηλής ζήτησης και χαμηλής προσφοράς έχουν δει τις αξίες τους να εκτοξεύονται. Ολες οι επενδύσεις αυτές χρηματοδοτήθηκαν τόσο από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό ή χρηματοδοτικές μισθώσεις leasing όσο και από τις κεφαλαιαγορές, αλλά και συμμετοχές από private equity funds – αναφέρουν τραπεζικές πηγές. Μεγάλο μέρος των διαθεσίμων ιδίων κεφαλαίων προήλθε και από τις πωλήσεις παλαιότερων πλοίων τις οποίες έκαναν ελληνόκτητες ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, μέχρι στιγμής φέτος έχουν πουληθεί 212 ελληνόκτητα ποντοπόρα έναντι αθροιστικής αξίας συναλλαγών 3,3 δισ. δολαρίων.

Μέχρι σήμερα οι Ελληνες εφοπλιστές αγόρασαν 330 πλοία και έχουν παραγγεί- λει 99 νέα.

Οπως και όλες σχεδόν τις προηγούμενες χρονιές, έτσι και φέτος η ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί στην δευτερογενή αγορά των ποντοπόρων, καθώς με 6,5 δισ. δολάρια προηγείται μακράν των επενδύσεων ύψους 4,2 δισ. δολαρίων που έκανε η δεύτερη εθνική πλοιοκτησία, αυτή της Κίνας. Οι μεγαλύτεροι πωλητές όμως είναι οι ιαπωνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Οσον αφορά τις ναυλαγορές, που προσδιορίζουν τα έσοδα των εμπορικών πλοίων, αξίζει να σημειωθεί πως μετά τα πολυετή υψηλά στα μέσα του φθινοπώρου για τα φορτηγά, έχουν πλέον διορθώσει σημαντικά. Ειδικότερα, ο δείκτης βαρόμετρο για τα φορτηγά Baltic Exchange Dry Index έχει υποχωρήσει στις 2.454 μονάδες από το υψηλό των 5.650 στο οποίο είχε αναρριχηθεί στις αρχές Οκτωβρίου. Η απόδοσή του από την αρχή του έτους είναι της τάξης του 80%, ενώ στο δωδεκάμηνο βρίσκεται 116% υψηλότερα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή