ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ξεπέρασε και το 2019 φέτος το εμπόριο

Σε επίπεδα υψηλότερα, όχι μόνο σε σχέση με το 2020 αλλά και με το 2019, διαμορφώνεται ο κύκλος εργασιών στο σύνολο του λιανικού εμπορίου το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021.

xeperase-kai-to-2019-fetos-to-emporio-561600391

Σε επίπεδα υψηλότερα, όχι μόνο σε σχέση με το 2020 αλλά και με το 2019, διαμορφώνεται ο κύκλος εργασιών στο σύνολο του λιανικού εμπορίου το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021. Τούτο, βεβαίως, κρύβει πολλές εσωτερικές διαφοροποιήσεις, καθώς μεγάλες κατηγορίες του λιανικού εμπορίου, όπως τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, κατηγορίες ευνοημένες από την πανδημία, εξακολουθούν για δεύτερη συνεχή χρονιά να καταγράφουν αύξηση των πωλήσεών τους, ενώ άλλες, όπως η λιανική πώληση ειδών ένδυσης, είναι σε καλύτερη μεν κατάσταση σε σύγκριση με πέρυσι, χωρίς, ωστόσο, ο κύκλος εργασιών τους να έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα.

Μεγάλοι κερδισμένοι τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο διαμορφώθηκε κατά το τρίτο τρίμηνο του 2021 σε 14,6 δισ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 11% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου εμφανίζεται αυξημένος το τρίτο τρίμηνο του 2021 και σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2019, καθώς τότε είχε διαμορφωθεί σε 13,94 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή κατά το τρίτο τρίμηνο οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση του τουρισμού, ο οποίος κατέγραψε σημαντική άνοδο από τα μέσα Ιουλίου κι έπειτα. Η σημαντική επίδοση του τρίτου τριμήνου είχε συνέπεια ο τζίρος του λιανικού εμπορίου συνολικά στο εννεάμηνο να διαμορφώνεται σε 39,02 δισ. ευρώ, έναντι 35,62 δισ. ευρώ το 2020 και 38,62 δισ. ευρώ το εννεάμηνο του 2019.

xeperase-kai-to-2019-fetos-to-emporio0Καθοριστικό, ωστόσο, συνολικά για το λιανεμπόριο και ειδικότερα για κάποιους κλάδους, όπως αυτοί της ένδυσης, υπόδησης και παιχνιδιών, θα είναι το τέταρτο τρίμηνο του 2021, το τρίμηνο όπου συνήθως πραγματοποιούν πάνω από το 30% του τζίρου τους, καθώς στη διάρκειά του γίνονται οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, η Black Friday και φυσικά οι χριστουγεννιάτικες αγορές. Τα περιοριστικά μέτρα που ελήφθησαν εν μέσω ενδιάμεσων εκπτώσεων –και δη η υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης ή αρνητικού εργαστηριακού ελέγχου για την είσοδο στα εμπορικά καταστήματα– έχουν ήδη αρνητικές επιπτώσεις στον τζίρο του κλάδου. Με βάση τα τρέχοντα επιδημιολογικά δεδομένα, τα μέτρα αυτά δεν αναμένεται να αρθούν την περίοδο των Χριστουγέννων και αυτό που απεύχονται, βεβαίως, όλοι είναι η περαιτέρω αυστηροποίησή τους.

Στην κατηγορία της ένδυσης ο τζίρος στο εννεάμηνο του 2021 διαμορφώθηκε σε 1,75 δισ. ευρώ, υψηλότερα κατά 300 περίπου εκατομμύρια από το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Υπολείπεται, ωστόσο, σημαντικά του 2019, κατά περίπου 250 εκατ. ευρώ και δύσκολα θα καλύψει αυτή τη διαφορά στο τελευταίο τρίμηνο, δεδομένων των περιορισμών που ισχύουν στην αγορά. Στην κατηγορία των ειδών υπόδησης μικρό μέρος μόνο των απωλειών του 2020 έχει καλυφθεί φέτος, καθώς ο τζίρος το 9μηνο διαμορφώθηκε σε περίπου 280 εκατ. ευρώ έναντι 250 εκατ. ευρώ πέρυσι. Ωστόσο, το 9μηνο του 2019 ο τζίρος ήταν πολύ μεγαλύτερος, στα 356 εκατ. ευρώ.

Στον αντίποδα βρίσκονται πολύ μεγάλες κατηγορίες του λιανεμπορίου, όπως τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία. Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2021 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται σε 11,38 δισ. ευρώ, έναντι 11 δισ. ευρώ το 2020 και 10,58 δισ. ευρώ το 2019. Αυξημένος σε σύγκριση με πέρυσι και το 2019 είναι και ο τζίρος των φαρμακείων, στα 2,88 δισ. ευρώ το 9μηνο του 2021, έναντι 2,85 δισ. ευρώ και 2,73 δισ. ευρώ αντιστοίχως κατά τα 9μηνα 2020 και 2019.