ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

H πανδημία άλλαξε τον τουρισμό

«Κλειδί» η επιδίωξη της βιωσιμότητας και ο ψηφιακός μετασχηματισμός

h-pandimia-allaxe-ton-toyrismo-561622768

Οι αλλαγές που έφερε η πανδημία στη συμπεριφορά των καταναλωτών θα οδηγήσουν τελικά σε αλλαγές στα «μοτίβα» των ταξιδιωτικών δαπανών, όπως και των υπόλοιπων δαπανών, και όχι μόνο. Πωλήσεις, επιχειρηματικά ταξίδια, συνέδρια και πολλά ακόμα είναι τομείς που η πανδημία είτε μετάλλαξε είτε οδήγησε σε βαθιά κρίση.

Η επομένη μέρα της πανδημίας ωστόσο θα έχει και νικητές και χαμένους, οι οποίοι θα προκύψουν από τον τρόπο και την ταχύτητα που ο κλάδος θα προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και θα αγκαλιάσει νέες πραγματικότητες, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η επιδίωξη της βιωσιμότητας. Αυτά προκύπτουν μεταξύ άλλων από μελέτη της Horwath HTL, πολυεθνικής εταιρείας συμβουλευτικών υπηρεσιών στον τουρισμό.

Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας οδήγησαν σε νέους τρόπους αντίληψης των ταξιδιών και του τουρισμού από τους καταναλωτές, σύμφωνα με έρευνα της Booking.com που επικαλείται η Horwath. Μερικές από τις αναδυόμενες τάσεις που επηρεάζουν τον προγραμματισμό των ταξιδιών συμπεριλαμβάνουν την έρευνα για «πιο πράσινους» προορισμούς, τα κοντινά ταξίδια που έχουν ως αποτέλεσμα την αυξημένη χρήση ιδιωτικών μεταφορικών μέσων, τη δυνατότητα εξ αποστάσεως εργασίας και τον αγροτουρισμό.

Προορισμοί και επιχειρήσεις με δυσανεξία στις αλλαγές θα μείνουν πίσω, λέει μελέτη της Horwath HTL.

Στον τουρισμό και στα ταξίδια, οι δαπάνες θα επηρεαστούν όμως με πολλαπλούς τρόπους – ίσως ο πιο σημαντικός από αυτούς είναι η ταχύτητα με την οποία πραγματοποιούνται οι εμβολιασμοί παγκοσμίως. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη του TripAdvisor (Traveler Sentiment Journey Survey), περισσότερα από τα τρία τέταρτα (77%) των ερωτηθέντων ταξιδιωτών λένε ότι θα είναι πιο πιθανό να ταξιδέψουν διεθνώς εάν λάβουν το εμβόλιο και αυξάνονται στο 86% για τα εγχώρια ταξίδια. Παράλληλα, οι καταναλωτές δίνουν πλέον πολύ μεγάλη σημασία στις διαδικασίες ασφαλείας, υγιεινής και υγείας που εφαρμόζουν οι προορισμοί και τα καταλύματα. Τον τελευταίο χρόνο οι αναζητήσεις στο Διαδίκτυο που σχετίζονται με αυτούς τους όρους έχουν αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας στο μέγιστο τον Μάρτιο του 2020 και τον Ιανουάριο του 2021. Για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι διαφανείς και αξιόπιστες όσον αφορά τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας που υιοθετούν.

h-pandimia-allaxe-ton-toyrismo0
Πωλήσεις, επιχειρηματικά ταξίδια, συνέδρια και πολλά ακόμη είναι τομείς που η πανδημία είτε μετάλλαξε είτε οδήγησε σε βαθιά κρίση, αλλάζοντας εκ βάθρων τον τουριστικό κλάδο όπως τον γνωρίζαμε. (φωτ. Α.Ρ.)

Σύμφωνα με τον Ξενοφώντα Πετρόπουλο, διευθυντή της Horwath HTL Ελλάδος, «η καταναλωτική συμπεριφορά έχει πλέον νέες συνήθειες και έθιμα που μπορεί να γίνουν μέρος της ζωής μας επ’ αόριστον. Αν θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα ή όχι εξαρτάται από το πώς την ορίζουμε πλέον. Με την ίδια λογική, οι προορισμοί θα πρέπει να κατανοήσουν ότι έχει αλλάξει το περιβάλλον στο οποίο επιχειρούν και συνεπώς θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν άμεσα τον σχεδιασμό, τα εργαλεία, τον τρόπο και τον τόπο προσέγγισης των κοινών στόχων τους».

Ενα άλλο μεγάλο κεφάλαιο είναι αυτό της βιωσιμότητας. Πριν από την πανδημία, η βιωσιμότητα ήταν ήδη ένα βασικό θέμα συζήτησης τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εταιρειών και οργανισμών. «Πλέον η καταναλωτική συμπεριφορά φαίνεται ότι θα είναι προσανατολισμένη προς μια μειωμένη και συνειδητή κατανάλωση, έχοντας ως αποτέλεσμα την ελάχιστη σπατάλη», σημειώνει η μελέτη. Αειφόρα προϊόντα, υπεύθυνες μάρκες, φιλικές προς το περιβάλλον πολιτικές, οικολογικά προϊόντα και περιβαλλοντικές ανησυχίες θα αποκτήσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον όσο προσεγγίζουμε το 2025 και το 2030, χρονιές-ορόσημα για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας την Ηνωμένων Εθνών. Αντιστοίχως προσανατολίζονται και οι ταξιδιώτες στις επιλογές τους. Την ίδια ώρα, η χρήση της τεχνολογίας τα τελευταία χρόνια έχει βοηθήσει τον τομέα του τουρισμού τόσο μέσω της ανάπτυξης νέων εργαλείων προώθησης όσο και μέσω της ανάπτυξης εργαλείων μέτρησης της αποδοτικότητας των προωθητικών ενεργειών, σημειώνει η Horwath, που στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τη ΣΟΛ Crowe. Παράλληλα έχει δημιουργήσει νέες, άμεσες γέφυρες επικοινωνίας με τον τελικό καταναλωτή, ο οποίος πλέον, λόγω της πανδημίας, χρησιμοποιεί περισσότερο το Διαδίκτυο, ενημερώνεται άμεσα και έχει όλη τη διαθέσιμη πληροφορία για να λάβει μια απόφαση με ένα κλικ. Με βάση τα νέα αυτά δεδομένα είναι ιδιαίτερα σημαντικό κάθε ελληνικός προορισμός να ανασχεδιάσει το μείγμα των εργαλείων και καναλιών προώθησης που χρησιμοποιεί για την προσέλκυση τουριστών, πάντα με γνώμονα την πλήρη ανάκαμψη και την περαιτέρω βελτίωση των αποτελεσμάτων του.

«Εκείνοι οι προορισμοί που χαρακτηρίζονται από κουλτούρα προσαρμοστικότητας και θετική στάση απέναντι στις αλλαγές όπως οι παραπάνω, θα δείξουν ανθεκτικότητα και θα ηγηθούν του τομέα του τουρισμού στη νέα πραγματικότητα», τονίζουν οι μελετητές του οίκου.