«Πυρετός» δόμησης εργοστασίων στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό

«Πυρετός» δόμησης εργοστασίων στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό

Λύση στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας αναζητούν πολυεθνικές

3' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Καθώς το έμφραγμα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα παρατείνεται και εντείνεται ενόψει των Χριστουγέννων, πολυεθνικές που αναζητούν διέξοδο οικοδομούν πυρετωδώς μονάδες παραγωγής στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό, ώστε να βρίσκονται κοντά στην αγορά για την οποία προορίζονται τα προϊόντα τους. Το αποτέλεσμα είναι να γνωρίζει η περιοχή πρωτοφανή ανάπτυξη.

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, στην πόλη Χουαρέζ, σε μια ερημική περιοχή νοτίως του Ρίο Γκράντε, επικρατεί οικοδομικός οργασμός με μπουλντόζες και τρακτέρ σχεδόν παντού να εκτοξεύουν σκόνη και χώμα και να καλύπτουν τα πάντα και τους πάντες. Το αποτέλεσμα είναι να έχει ήδη ενοικιαστεί το 98% του διαθέσιμου χώρου για βιομηχανικά ακίνητα και οι τιμές να έχουν σημειώσει άλμα άνω του 20% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τη μεσιτική βιομηχανικών ακινήτων Intermex.

Στην πόλη Χουαρέζ, νοτίως του Ρίο Γκράντε, έχει ήδη ενοικιαστεί το 98% του διαθέ- σιμου χώρου για βιομηχανικά ακίνητα.

Η περιοχή θα αποτελέσει την έδρα ενός μακρύ καταλόγου από μονάδες παραγωγής βιομηχανιών, την ανέγερση των οποίων αποφάσισαν οι αγχωμένοι διευθύνοντες σύμβουλοι επιχειρήσεων ανά τον κόσμο καθώς η πανδημία έχει προκαλέσει συμφόρηση σε όλους τους δρόμους της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Ανάμεσά τους η βιομηχανία Ambu της Δανίας, που παράγει ιατρικές συσκευές και τώρα οικοδομεί εργοστάσιο στα περίχωρα της πόλης. Μερικά χιλιόμετρα πιο πέρα, η κινεζική βιομηχανία επίπλων Keeson Technology Corp οικοδομεί το δεύτερο εργοστάσιό της λίγους μήνες μετά την ανέγερση του πρώτου της στην ευρύτερη περιοχή. Ο όμιλος Boyd Corp της Καλιφόρνιας εγκαινίασε προσφάτως ένα εργοστάσιο στην περιοχή και τώρα σχεδιάζει άλλα τρία. Και η βιομηχανία παιχνιδιών MGA Entertainment, επίσης της Καλιφόρνιας, άρχισε τον περασμένο μήνα να παράγει παιχνίδια σε μονάδα της στην περιοχή προτού ακόμη καθαρίσουν οι εργάτες τα χώματα. Το πρόβλημά της είναι ότι έχει 750 εμπορευματοκιβώτια γεμάτα με παιχνίδια καθηλωμένα στην κόλαση της εφοδιαστικής αλυσίδας σε λιμάνια γύρω από το Λος Αντζελες. Τα είδη αυτά παράγονται στην Κίνα και υποτίθεται ότι θα είχαν φτάσει αυτές τις ημέρες στις ΗΠΑ για να γεμίσουν τα ράφια των καταστημάτων για τα δώρα των εορτών. Οπως, όμως, τόνισε μιλώντας στο Bloomberg ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ισαάκ Λαριάν, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Οπως, άλλωστε, αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times επικαλούμενο την εταιρεία logistics Kuchne+Nagel, η συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα επιδεινώνεται καθώς αυξάνεται η ζήτηση ενόψει των εορτών. Στο Λος Αντζελες, στο οποίο καταφθάνει περίπου το 40% των εισαγωγών από την Κίνα, είναι καθηλωμένα έξω από τα λιμάνια περίπου 75 πλοία μεταφοράς κοντέινερ. Η κατάσταση έχει αναγκάσει πολλές επιχειρήσεις να επιλέξουν τη μεταφορά διά αέρος με αποτέλεσμα, βέβαια, να διπλασιάζεται η τιμή των προϊόντων, τουλάχιστον όσων διανύουν ορισμένα δρομολόγια ανάμεσα στην Κίνα και στις ΗΠΑ. Σημειωτέον ότι η πανδημία μείωσε δραματικά τις επιβατικές πτήσεις αεροσκαφών που υπό κανονικές συνθήκες μεταφέρουν περίπου τα μισά εμπορεύματα παγκοσμίως. Το προφανέστερο θύμα αυτής της κατάστασης είναι η παγκόσμια βιομηχανία παιχνιδιών συνολικής αξίας 95 δισ. δολαρίων. Ετσι η MGA Entertainment μερίμνησε και από τη μονάδα της στα σύνορα ΗΠΑ και Μεξικού στέλνει δύο φορτηγά με παιχνίδια κάθε ημέρα στην αμερικανική αγορά και υπολογίζει πως σύντομα θα στέλνει 10 την ημέρα. Την ίδια στιγμή, οι βιομηχανίες των δυτικών οικονομιών συνειδητοποιούν ότι είναι υπερβολική η εξάρτησή τους από την Κίνα, που αντιπροσωπεύει το 80% των εξαγωγών παιχνιδιών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το Bloomberg επισημαίνει ότι μία από τις σημαντικότερες μεταβολές στην παγκόσμια οικονομία τις οποίες προκάλεσε η πανδημία είναι αυτή η βραχύτερη εφοδιαστική αλυσίδα, η μείωση του μήκους της, που στοχεύει στο να βρίσκεται η παραγωγή πολύ πλησιέστερα στον τελικό προορισμό της και να περιορίζονται οι κίνδυνοι των απρόοπτων εμποδίων στον δρόμο. Μια βραχύτερη εφοδιαστική αλυσίδα είναι μια ισχυρότερη εφοδιαστική αλυσίδα: σε αυτήν τη συλλογιστική βασίζεται η νέα κατάσταση και η νέα προσέγγιση μάλλον θα επιβιώσει και μετά το τέλος της πανδημίας. Οπως, εξάλλου, αναφέρει το Bloomberg, για τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην αμερικανική οικονομία, η βραχύτερη εφοδιαστική αλυσίδα σημαίνει απλώς παραγωγή στο βόρειο Μεξικό, όπου είναι φθηνότερο το κόστος των εργατικών, υπάρχει άφθονη γη και ανέγερση εργοστασίων και τα σύνορα είναι κοντά. Ανάλογη ανάπτυξη και οικοδομική δραστηριότητα γνωρίζουν ήδη άλλες παραμεθόριες πόλεις όπως η Τιχουάνα, κατά μήκος της δυτικής ακτής, και η Ρεϊνόσα, η Ματαμόρος και η Πιέδρας Νέγρας. Για περισσότερο από μισόν αιώνα, τα εργοστάσια στις πόλεις αυτές αποτελούσαν σημαντικά γρανάζια στην εφοδιαστική αλυσίδα των ΗΠΑ. Οταν τέθηκε σε εφαρμογή η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου των ΗΠΑ με το Μεξικό και τον Καναδά, η γνωστή ως Nafta, οι πολυεθνικές άρχισαν να οικοδομούν πυρετωδώς μονάδες παραγωγής στην περιοχή. Γι’ αυτό και στην πόλη Χουαρέζ βρίσκονται εργοστάσια των General Electric, Honeywell International, Bosch, Foxconn Technology, Siemens Electrolux και πολλών άλλων. Πολλά χρόνια μετά, όμως, υπήρξε στασιμότητα γιατί εντάχθηκε στον ΠΟΕ η Κίνα και πολλές βιομηχανίες απέσυραν τις μονάδες τους από το Μεξικό και τις μετέφεραν στην Κίνα, όπου το κόστος των εργατικών είναι ακόμη χαμηλότερο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή