ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κοινή προμήθεια φυσικού αερίου προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Τη δυνατότητα, σε εθελοντική βάση, κοινής προμήθειας φυσικού αερίου προβλέπει η νέα δέσμη μέτρων που παρουσίασε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενέργεια και τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

koini-promitheia-fysikoy-aerioy-proteinei-i-eyropaiki-epitropi-561632272

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Τη δυνατότητα, σε εθελοντική βάση, κοινής προμήθειας φυσικού αερίου προβλέπει η νέα δέσμη μέτρων που παρουσίασε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενέργεια και τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση, τα κράτη-μέλη που επιθυμούν να συνεργαστούν θα ενημερώνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις προθέσεις τους για τη διασφάλιση ότι δεν θα προκύπτει στρέβλωση της αγοράς ή παραβίαση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων· η διαπραγμάτευση των συμβάσεων θα γίνεται από τους εθνικούς διαχειριστές των δικτύων μεταφοράς. Κατά τα άλλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εστίασε στην απανθρακοποίηση της αγοράς αερίου με ορίζοντα το 2050. Η εκτίμηση της Κομισιόν είναι ότι η συνολική κατανάλωση αερίων καυσίμων στην Ε.Ε. θα μειωθεί από περισσότερα από 300 εκατομμύρια ισοδύναμου πετρελαίου (Mtoe) το 2025 σε οριακά περισσότερα από 250 εκατομμύρια το 2050. Η κυριότερη διαφορά θα είναι στη σύνθεση της κατανάλωσης: ενώ το 2025 θα είναι σχεδόν αποκλειστικά ορυκτά καύσιμα (φυσικό αέριο), ο στόχος είναι το 2050 περίπου το 80% να αποτελείται από ανανεώσιμες ή χαμηλών εκπομπών μορφές αεριούχων καυσίμων (υδρογόνο, βιοαέριο, βιομεθάνιο, συνθετικό μεθάνιο).

Η διαπραγμάτευση των συμβάσεων θα γίνεται από τους εθνικούς διαχειριστές των δικτύων μεταφοράς.

Για να αναδείξει τις προοπτικές των μη ρυπογόνων αερίων καυσίμων, η επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, σημείωσε ότι «σήμερα μόλις το 2% του παραγόμενου βιοαερίου χρησιμοποιείται για οικιακή κατανάλωση, ενώ υπάρχουν επαρκείς ποσότητες για να προμηθευτούν τα νοικοκυριά (στην Ε.Ε.) με το 25% των αναγκών τους σε αέριο έως το 2030». Οι τέσσερις στόχοι του πακέτου της Κομισιόν, σύμφωνα με την κ. Σίμσον, είναι η δημιουργία μιας λειτουργικής ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου με το δικό της δίκτυο μεταφοράς, η διευκόλυνση της πρόσβασης των μη ρυπογόνων αερίων καυσίμων στο υφιστάμενο δίκτυο αερίου, η σταδιακή κατάργηση του ορυκτού αερίου, μεταξύ άλλων με τη μη επέκταση των μακροπρόθεσμων συμβολαίων για την αγορά του πέρα από το 2049 και η ενημέρωση των καταναλωτών για τις πράσινες εναλλακτικές.

Τέλος, η Επιτροπή ανακοίνωσε σειρά μέτρων για τον περιορισμό των εκπομπών μεθανίου –ενός εξαιρετικά ρυπογόνου αερίου του θερμοκηπίου– στον τομέα των ορυκτών καυσίμων. Μεταξύ άλλων επιβάλλει αυστηρά χρονικά όρια για την αποκατάσταση σημείων διαρροής (εντός 5-15 ημερών από τον εντοπισμό τους). «Με τους νέους κανόνες εκτιμούμε ότι έως το 2030 οι εκπομπές μεθανίου που συνδέονται με το πετρέλαιο, το αέριο και τον άνθρακα θα μειωθούν κατά 80%», είπε η κ. Σίμσον.