ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα αυτοκίνητα λόγω πρώτων υλών

Οι τιμές των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινήτων το τελευταίο χρονικό διάστημα αυξάνονται συνεχώς, ανεβάζοντας συνολικά το κόστος ενός καινούργιου αυτοκινήτου.

akrivotera-aytokinita-logo-proton-ylon-561640891

Οι τιμές των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις γραμμές παραγωγής των αυτοκινήτων το τελευταίο χρονικό διάστημα αυξάνονται συνεχώς, ανεβάζοντας συνολικά το κόστος ενός καινούργιου αυτοκινήτου. Παράλληλα, τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και η επιδίωξη της ασφάλειας προκειμένου τα μοντέλα να εξασφαλίσουν τα πολυπόθητα αστέρια του Euro NCAP αποτελούν μια άλλη αιτία αύξησης, ενώ δεν θα πρέπει να παραλείψουμε και την αύξηση του μεταφορικού κόστους, που κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχει ανέβει κατακόρυφα. Τα πλαστικά ενός αυτοκινήτου, ο χάλυβας, τα κρύσταλλα, ο χυτοσίδηρος, τα διάφορα κράματα αλουμινίου, ο χαλκός και τα συνθετικά ειδικά μονωτικά κατά το τρέχον έτος σημείωσαν μεγάλη αύξηση, συμπαρασύροντας και τις τιμές των αυτοκινήτων, καθώς τις συγκεκριμένες αυξήσεις οι αυτοκινητοβιομηχανίες τις μετακυλίουν στο τελικό προϊόν.

Σύμφωνα με αναλυτές, ο χαλκός ως εμπόρευμα, το οποίο τελεί υπό διαπραγμάτευση στις διεθνείς αγορές, αναμένεται και τα επόμενα χρόνια να δει την τιμή του να συνεχίσει να ανεβαίνει, επηρεάζοντας κυρίως την παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων. Το ίδιο και ο μόλυβδος, που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών, ενώ το ίδιο ισχύει και για το καθαρό αλουμίνιο, που χρησιμοποιείται ευρέως στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η αύξηση της τιμής της ενέργειας, η οποία είναι απαραίτητη για την παραγωγή και επεξεργασία των μετάλλων, αποτελεί έναν άλλο παράγοντα που αυξάνει το κόστος του τελικού προϊόντος, δηλαδή του αυτοκινήτου στην προκειμένη περίπτωση.

To σύνολο των υλικών που απαιτούνται για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου έχει ακριβύνει αισθητά, ενώ η εκτόξευση του μεταφορικού κόστους επιδεινώνει το πρόβλημα.

Ενα πολύ μεγάλο πρόβλημα παραμένει η εκτόξευση του κόστους των μεταφορών. Σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια έχει υπερδιπλασιαστεί, ενώ δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την παράταση του χρονικού διαστήματος παράδοσης πρώτων υλών, που διαφοροποιεί προς τα πάνω την τιμή τους. Τα συστήματα ασφαλείας και ο τεχνολογικός εξοπλισμός μπορεί να κάνουν πιο «έξυπνα» και πιο ασφαλή τα αυτοκίνητα, όμως ανεβάζουν την τιμή τους. Ο ισχυρός άνδρας της Renault, ο διευθύνων σύμβουλός της Λούκα ντε Μέο, πριν από λίγες ημέρες δεν στάθηκε μόνο στην επισήμανση των αυξήσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν, αλλά προέβλεψε ότι αυτές θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, καθώς ακριβαίνουν μια σειρά από πρώτες ύλες, το κόστος του φυσικού αερίου, της ενέργειας αλλά και των μεταφορικών.

Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη έλλειψη ημιαγωγών έχει μειώσει την παραγωγή αυτοκινήτων. Αυτό έχει ως συνέπεια οι εταιρείες να μην προβαίνουν σε προσφορές, αφού δεν μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση. Μέρος της λύσης αποτελεί η κυκλική οικονομία. Η αποτελεσματικότερη ανακύκλωση των πρώτων υλών, και κυρίως αυτών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή μπαταριών, αποτελεί ένα βασικό θέμα που θα βοηθήσει να παραμείνει όσο το δυνατόν σταθερό το κόστος. Παράλληλα, η ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας παγκοσμίως θα δώσει μερική λύση στο θέμα, ενώ η εξομάλυνση στη λειτουργία των γραμμών παραγωγής με την άμεση διάθεση ημιαγωγών θα επαναφέρει το κομμάτι της παραγωγής των αυτοκινήτων σε μια κανονικότητα.