Μποτιλιάρισμα στην αγορά των μεταχειρισμένων Ι.Χ.

Μποτιλιάρισμα στην αγορά των μεταχειρισμένων Ι.Χ.

Λόγω πανδημίας και καθυστερήσεων στις παραδόσεις καινούργιων

μποτιλιάρισμα-στην-αγορά-των-μεταχει-561652195

Επανέρχεται στα προ πανδημίας επίπεδα η αγορά μεταχειρισμένων Ι.Χ., με την κινητικότητα στον χώρο να παρουσιάζει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά στοιχεία. Η καθυστέρηση στην παράδοση νέων αυτοκινήτων λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας (ελλείψεις σε μικροτσίπ και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα) στην κατασκευή και τη διανομή τους, αλλά και η ανάγκη ορισμένων οικογενειών να προμηθευτούν ένα δεύτερο Ι.Χ. φαίνεται ότι οδήγησαν στην άνοδο της ζήτησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου, μάλιστα, εξηγούν ότι δεν είναι λίγες οι οικογένειες που αναζητώντας εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης (για την αποφυγή του συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς) προέκριναν τη λύση της αγοράς ενός οικονομικού, μεταχειρισμένου οχήματος για την εξυπηρέτηση των αναγκών μετακίνησης όλων των μελών της οικογένειας. Αποτέλεσμα είναι, ειδικά από το φετινό φθινόπωρο, οι πωλήσεις μεταχειρισμένων Ι.Χ. να καταγράφουν σημαντική άνοδο, η οποία οδηγεί την αγορά μια ανάσα από τα επίπεδα του 2019.

Τόσο οι μεταβιβάσεις εγχώριων Ι.Χ. όσο και οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων εμφανίζουν σημαντική άνοδο το φετινό φθινόπωρο, με τα στοιχεία να κάνουν λόγο για αύξηση της τάξης του 7,5% στα εισαγόμενα τον Οκτώβριο και 18,2% στις μεταβιβάσεις εγχώριων μεταχειρισμένων.

Στελέχη της αγοράς μάλιστα υποστηρίζουν ότι παρά το γεγονός πως έχει επιβληθεί περιβαλλοντικό τέλος από τη χώρα μας στην εισαγωγή παλαιάς τεχνολογίας μεταχειρισμένων οχημάτων, η κίνηση καταγράφεται ανοδική. «Η αγορά έχει επηρεαστεί σημαντικά από το χαράτσι που επιβλήθηκε σε μεγάλη μερίδα των μεταχειρισμένων εισαγόμενων Ι.Χ., καθώς αφορά όλα τα αυτοκίνητα από οκτώ ετών και άνω. Αρκεί κανείς να αναλογιστεί ότι ο μέσος όρος των Ι.Χ. που κυκλοφορούν στην Ελλάδα ανέρχεται στα δεκαεπτά έτη», εξηγεί στην «Κ» ο Κώστας Κυράτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ). Ο ίδιος μάλιστα υποστηρίζει ότι ακόμα και οι υγειονομικές συνθήκες οδήγησαν στην προμήθεια μεταχειρισμένων Ι.Χ., καθώς υπάρχουν οικογένειες που επέλεξαν τη λύση της αγοράς ενός δεύτερου αυτοκινήτου προκειμένου να αποφεύγεται η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις των μελών τους.

Ο Οκτώβριος βρήκε την αγορά μεταχειρισμένων Ι.Χ. ιδιαίτερα ενισχυμένη, με τους εμπόρους να επισημαίνουν ότι προσεγγίζει τα επίπεδα του 2019 (προ κορωνοϊού). Ειδικότερα, τον Οκτώβριο πωλήθηκαν 7,5% περισσότερα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παρά το περιβαλλοντικό τέλος που έχει επιβληθεί σε αυτά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα βρίσκεται στο στόχαστρο της Ε.Ε. για το εν λόγω τέλος, καθώς ύστερα από σχετική καταγγελία αποφάνθηκε ότι αυτό θα πρέπει να καταργηθεί. Η αιτιολογημένη γνώμη της Κομισιόν έφτασε στην Ελλάδα τον Οκτώβριο και η χώρα είχε διορία έως τον Νοέμβριο να απαντήσει. Ωστόσο η κυβέρνηση ζήτησε και έλαβε, όπως δικαιούται, παράταση προκειμένου να απαντήσει στην Κομισιόν έως τα μέσα Ιανουαρίου.

Πολλές οικογένειες αγόρασαν δεύτερο αυτοκίνητο προκειμένου να αποφεύγουν τα μέλη τους τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Στο μεταξύ, η αγορά εγχώριων μεταχειρισμένων (μεταβιβάσεις) Ι.Χ. επίσης εμφάνισε αύξηση, η οποία άγγιξε το 18,2% τον Οκτώβριο. Ειδικότερα, την τρέχουσα χρονιά φαίνεται ότι οι μεταβιβάσεις (εγχώριων μεταχειρισμένων Ι.Χ.) θα φτάσουν τις 34.000 έναντι περίπου 30.000 την προηγούμενη χρονιά και 37.000 το 2019, που χαρακτηρίζεται ως η τελευταία χρονιά «κανονικότητας» πριν από την έλευση της πανδημίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων εκτοξεύθηκαν τον Νοέμβριο καταγράφοντας άνοδο 88,57% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Μποτιλιάρισμα στην αγορά των μεταχειρισμένων Ι.Χ.-1

Η επιλογή καυσίμου

Ενδιαφέρον εμφανίζει το μείγμα καυσίμου που επιλέγει ο Ελληνας οδηγός κατά την αγορά εισαγόμενων μεταχειρισμένων, με τη μερίδα του λέοντος να καταλαμβάνουν οι κινητήρες βενζίνης (2.899 αυτοκίνητα), σύμφωνα με τα στοιχεία του Απριλίου. Ακολουθούν τα πετρελαιοκίνητα, τα οποία φτάνουν τα 2.441, και σε πολύ χαμηλότερο αριθμό τα υβριδικά (225). Συνολικά 110 οχήματα εισήχθησαν με κινητήρες βενζίνης – υγραερίου, 67 ηλεκτρικά, 48 υβριδικά – diesel και 26 φυσικού αερίου. Η ελληνική αγορά διαθέτει περίπου 85.000 μεταχειρισμένα Ι.Χ., εκ των οποίων τα 1.934 κυκλοφόρησαν το 2021. Με πρώτη άδεια κυκλοφορίας μεταξύ 2016 και 2020 διατίθενται 12.480 αυτοκίνητα, ενώ η αμέσως παλαιότερη κατηγορία (πρώτη άδεια μεταξύ 2011-2015) μετρά 21.392 Ι.Χ. Ακόμα παλαιότερα μεταχειρισμένα είναι 42.278 αυτοκίνητα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας μεταξύ 2000 και 2010, ακολουθούν 3.058 αυτοκίνητα μεταξύ 1990 και 1999 και 2.981 που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά πριν από το 1990.

Παρά το γεγονός ότι παραμένει η εκκρεμότητα του περιβαλλοντικού τέλους που έχει επιβληθεί στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, οι οδηγοί φαίνεται ότι εξακολουθούν να καταφεύγουν στη λύση αυτών των οχημάτων είτε λόγω οικονομικής συγκυρίας, που δεν επιτρέπει την αγορά νέου Ι.Χ., είτε λόγω των καθυστερήσεων που εμφανίζει η αγορά στην παράδοση των νέων αυτοκινήτων.

Στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία μιας πρωτοποριακής ηλεκτρονικής εφαρμογής στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. και θα μπορούν να λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση ενός αυτοκινήτου του οποίου η άδεια κυκλοφορίας εκδόθηκε στην Ελλάδα. Μέσω αυτής ο πολίτης θα μπορεί συμπληρώνοντας τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος να μάθει τα πάντα για το αυτοκίνητο, πότε εκδόθηκε η άδεια κυκλοφορίας του, εάν είναι ασφαλισμένο, εάν έχει περάσει ΚΤΕΟ, τυχόν δήλωσή του στον κατάλογο απολεσθέντων και όλες τις τεχνικές προδιαγραφές και τα χαρακτηριστικά του. Η νέα πλατφόρμα που σχεδιάζεται από τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών θα είναι διαθέσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) και θα υπάγεται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Αύξηση πωλήσεων το φθινόπωρο

Τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων που επιβάλλονται κατά διαστήματα εδώ και δύο χρόνια δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστη την αγορά νέων αυτοκινήτων στη χώρα. Το φθινόπωρο η συγκεκριμένη αγορά εμφάνισε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης. Ειδικότερα, τον Οκτώβριο κυκλοφόρησαν στη χώρα για πρώτη φορά 14.698 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 13.181 τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 11,5%. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Οκτώβριο του 2021 στην Ελλάδα ανέρχονται σε 6.336 έναντι 6.847 τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2020, παρουσιάζοντας πτώση 7,5%. Την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2021 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 170.262 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 139.594 την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 22%. Μείωση 25,9% είχε παρουσιάσει το διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2019.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή