Ο Ρόμπυ Μπουρλάς στην «Κ»: Οικοσύστημα e-εμπορίου από την Public

Ο Ρόμπυ Μπουρλάς στην «Κ»: Οικοσύστημα e-εμπορίου από την Public

Ο Ρόμπυ Μπουρλάς αποκαλύπτει τα σχέδια του ομίλου για εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών και διανομής

10' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη δημιουργία ενός οικοσυστήματος εταιρειών γύρω από το ηλεκτρονικό εμπόριο, που θα περιλαμβάνει και φυσικά καταστήματα, αλλά και εταιρείες διανομής, εγκατάστασης και επισκευής συσκευών, ανάπτυξης λογισμικού και ηλεκτρονικών πληρωμών, αποσκοπεί η σύσταση του νέου εταιρικού σχήματος Public Group. Ο διευθύνων σύμβουλος του Public Group κ. Ρόμπυ Μπουρλάς αποκαλύπτει σήμερα στην «Καθημερινή της Κυριακής» τις στρατηγικές κινήσεις του Public Group, το ποιο σήμα θα φέρουν τελικά τα καταστήματα, αλλά και πώς η αλυσίδα σκοπεύει να ξεπεράσει φέτος για πρώτη φορά το μισό δισεκατομμύριο ευρώ σε πωλήσεις.

Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώσατε ότι το ποσοστό της Olympia Group στην Public – MediaMarkt αυξάνεται σε 98%, ενώ στη MediaSaturn Holding θα μείνει μόνο ένα 2%. Πώς φτάσαμε σε αυτή την εξέλιξη, δεδομένου ότι η αρχική συμφωνία του 2019 προέβλεπε ποσοστό για τον ελληνικό όμιλο 75% και για τον γερμανικό 25% στο κοινοπρακτικό σχήμα;

– Πράγματι, δεν προβλεπόταν στην αρχική συμφωνία. Η ουσία είναι ότι εμείς, ως Olympia Group, θέλουμε να επενδύσουμε στο λιανεμπόριο στην Ελλάδα. Μια κρίση τη βλέπουμε περισσότερο ως ευκαιρία παρά ως απειλή. Να σας θυμίσω εδώ πώς αναπτύχθηκε η Public μέσα στη δεκαετή κρίση. Το 2010 η Public είχε έξι καταστήματα και μέσα στην κρίση εξαγόρασε τα Fnac, πήρε καμιά τριανταριά νέα σημεία από τράπεζες που έκλεισαν τα υποκαταστήματά τους σε πολύ καλές τοποθεσίες και έφτιαξε μια αλυσίδα με περίπου 50 καταστήματα, όταν οι άλλοι έκλειναν σημεία. Με τη νέα κρίση, αυτή του κορωνοϊού, είπαμε ότι είναι μια ευκαιρία να αναπτύξουμε το ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς και να αναπτύξουμε το κομμάτι των οικιακών συσκευών στα Public. Οι Γερμανοί συνεργάτες μας από την άλλη βρίσκονται σε 15 χώρες και έχουν διάφορα ανοιχτά ζητήματα σε αυτές. Εμείς θέλουμε να επενδύσουμε, να προχωρήσουμε πιο δυνατά. Αν θέλετε, υπήρχε διαφορετική στρατηγική για το πώς βλέπει ο καθένας το μέλλον.

Ταυτόχρονα ανακοινώσατε τη δημιουργία ενός νέου ομίλου, του Public Group, στον οποίο θα υπαχθεί η PMM. Για ποιον λόγο δημιουργήθηκε αυτό το νέο εταιρικό σχήμα;

– Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα γύρω από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Το κομμάτι του λιανεμπορίου σε Ελλάδα και Κύπρο, τα φυσικά καταστήματα δηλαδή, θα είναι η μία από τις εταιρείες που θα υπαχθούν σε αυτόν τον όμιλο. Σχεδιάζουμε εκεί να υπαχθεί και η Douleutaras, στην οποία ο όμιλος Olympia επένδυσε στρατηγικά πριν από μερικούς μήνες, καθώς και ένα επενδυτικό όχημα μέσω του οποίου θα προχωρήσουμε σε επενδύσεις σε διάφορες δραστηριότητες. Συγκεκριμένα εξετάζουμε να εξαγοράσουμε μια εταιρεία διανομής ή εάν δεν βρούμε την κατάλληλη ευκαιρία στη σωστή τιμή να φτιάξουμε μια δική μας, έτσι ώστε να βελτιώσουμε σημαντικά το κομμάτι του last mile, της παράδοσης στον τελικό καταναλωτή. Επίσης εξετάζουμε να επενδύσουμε σε εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών (fintech) τύπου Klarna (σ.σ. σουηδική εταιρεία fintech), ενώ δημιουργούμε και μια εταιρεία ανάπτυξης τεχνολογιών πληροφορικής (IT Development) η οποία θα αναπτύξει τεχνολογικές λύσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο του ομίλου. Και σε αυτή την περίπτωση μπορεί να πάμε σε εξαγορά εταιρείας και δεν αποκλείεται αυτή να αναπτύσσει τεχνολογικές λύσεις και για τρίτους.

Για ποιο λόγο γίνεται η ένταξη της Douleutaras σε αυτό το σχήμα;

– Θέλουμε να μπορούμε να προσφέρουμε πανελλαδικά και στην Κύπρο υπηρεσίες εγκατάστασης και επισκευής μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών σε πολύ λίγο χρόνο. Το δίκτυο των συνεργατών στην Douleutaras είναι πολύ μεγάλο και η πλατφόρμα πολύ ευέλικτη και άρα θα μπορούμε να ανταποκριθούμε σε οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας άμεσα με τον τοπικό μας συνεργάτη. Εντός του πρώτου τριμήνου θα ξεκινήσουμε πιλοτικά στην Κύπρο την παροχή αυτών των υπηρεσιών για τους πελάτες μας και μέσα στο έτος εκτιμώ ότι θα μπορούμε να τις παρέχουμε και στην Ελλάδα.

Σε παλαιότερη συνέντευξή σας δεν είχατε αποκλείσει το ενδεχόμενο συνεργασίας για τη διανομή των προϊόντων σας με τις ψηφιακές πλατφόρμες που υπάρχουν στην Ελλάδα, όπως η efood και η Wolt. Θα προχωρήσετε τελικά σε κάποια τέτοια συνεργασία;

Εξετάζουμε να επενδύσουμε σε εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών, ενώ δημιουργούμε και μια εταιρεία ανάπτυξης τεχνολογιών πληροφορικής.

– Το instant delivery (άμεση παράδοση) έχει νόημα στο τρόφιμο ή στο φάρμακο. Παγκοσμίως έχει αποδειχθεί ότι δεν αποτελεί πραγματική ανάγκη του καταναλωτή να θέλει ένα βιβλίο μέσα στα επόμενα 15 λεπτά. Δικός μας στόχος είναι να προσφέρουμε παράδοση την επόμενη μέρα για όλο και μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων. Σήμερα παραδίδουμε 100.000 κωδικούς την επόμενη μέρα από το ένα εκατομμύριο κωδικούς που διαθέτουμε συνολικά. Εχουμε 25 δικά μας οχήματα και αυξάνουμε συνεχώς τον ιδιόκτητο στόλο. Οσο ενισχύουμε την παρουσία μας στις οικιακές συσκευές, θέλουμε να επενδύσουμε κι άλλο στον τομέα της παράδοσης και εγκατάστασης οικιακών συσκευών. Για την παράδοση προϊόντων μικρότερου μεγέθους εξετάζουμε, όπως προανέφερα, την εξαγορά ή τη δημιουργία μιας εταιρείας.

Η αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης της PMM σημαίνει ότι τελικά θα διατηρήσετε ένα σήμα στα καταστήματα;

– Θεωρώ ότι στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη πολλά σήματα στο λιανεμπόριο των καταναλωτικών τεχνολογικών προϊόντων. Μακροπρόθεσμα η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει τέσσερα σήματα στον κλάδο αυτό. Εμείς έχουμε κρατήσει και τα δύο σήματα (Public και MediaMarkt), κάναμε κάποια καταστήματα τα οποία έχουν και τα δύο σήματα, κάνουμε συνεχώς έρευνα αγοράς, βάζουμε σταδιακά στα Public τις οικιακές συσκευές και βλέπουμε ότι είναι καλά τα αποτελέσματα από αυτή την κίνηση. Εάν τα πλάνα μας πάνε όπως σχεδιάζουμε, κάποια στιγμή θα καταλήξουμε με ένα σήμα και σίγουρα το σήμα αυτό θα είναι το Public. Αλλά δεν έχουμε καμία βιασύνη. Θέλουμε κατ’ αρχάς να γίνει σωστά.

Σε πόσα καταστήματα Public σχεδιάζετε να τοποθετήσετε οικιακές συσκευές μέσα στο 2022;

– Σε περίπου δέκα καταστήματα Public, συμπεριλαμβανομένης της ναυαρχίδας μας που είναι το κατάστημα στο Σύνταγμα, καθώς και σε όλα τα μεγάλα μας καταστήματα. Εχουμε περίπου δέκα καταστήματα Public που είναι πάνω από 2.000 τ.μ. και άρα σε αυτά θα ξεκινήσουμε να βάζουμε τις οικιακές συσκευές. Στο Σύνταγμα θα μπουν πρώτα οι μικρές οικιακές συσκευές, ταιριάζουν άλλωστε και στο concept Public που βασίζεται στις πιο αυθόρμητες αγορές, και σε δεύτερη φάση θα βάλουμε τις μεγάλες, όπως ψυγεία, κουζίνες κ.λπ. Στο Golden Hall, όπου ήδη έχουμε βάλει τις μικρές οικιακές συσκευές, το επόμενο βήμα είναι να βάλουμε τις μεγάλες.

Ο επενδυτικός σχεδιασμός περιλαμβάνει νέα καταστήματα το 2022 σε Ελλάδα και Κύπρο;

– Οχι. Αυτό που εξετάζουμε είναι μετεγκαταστάσεις καταστημάτων. Για παράδειγμα, στην Αγία Παρασκευή έχουμε και Public και MediaMarkt, τα οποία βρίσκονται πολύ κοντά. Ιδανικά θα θέλαμε να έχουμε και τις δύο μάρκες σε ένα κτίριο. Αυτό συμβαίνει και σε άλλες περιοχές, όπως στη Λάρισα, τη Ρόδο, την Πάτρα. Αυτό λοιπόν που κοιτάζουμε είναι σε περιοχές της Αττικής και της περιφέρειας που έχουμε καταστήματα με τα δύο σήματα πολύ κοντά, να τα συστεγάσουμε σε ένα κτίριο. Υπάρχουν επίσης κάποιες περιοχές όπου θα θέλαμε να έχουμε μεγαλύτερα καταστήματα Public. Για παράδειγμα, τα καταστήματα στα Χανιά και στην Καλαμάτα δεν χωρούν οικιακές συσκευές, οπότε και σε αυτές τις περιπτώσεις αναζητούμε μεγαλύτερα σημεία, καθώς η τοποθέτηση των οικιακών συσκευών στα καταστήματά μας αποτελεί στρατηγική επιλογή της Public. Και βεβαίως δεν θέλουμε να πάμε σε ένα μη κεντρικό σημείο.

Ποιες άλλες επενδύσεις σχεδιάζετε μέσα στη χρονιά;

– Θα αυξήσουμε τους αποθηκευτικούς μας χώρους κατά 50%, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα υπογράψαμε για ένα νέο ακίνητο στον ίδιο χώρο που βρίσκεται και η άλλη αποθήκη μας, έκτασης 11.000 τ.μ. Ετσι συνολικά θα έχουμε αποθήκες 33.000 τ.μ. Πρόκειται για επένδυση ύψους 4-5 εκατ. ευρώ και εκτιμώ ότι η νέα αποθήκη θα είναι έτοιμη μέχρι το καλοκαίρι. Επίσης μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα λανσάρουμε καινούργιο site. Ηδη έχουμε λανσάρει πιλοτικά στην Κύπρο καινούργιο site. Επίσης, στη διάρκεια του 2022 θα αναπτύξουμε εφαρμογή (app) του Public για το κινητό τηλέφωνο.

Στόχος, οι πωλήσεις να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ το 2022

Τα 500 εκατ. ευρώ σε τζίρο φιλοδοξεί να ξεπεράσει το 2022 η Public, στόχος που σύμφωνα με τον κ. Ρόμπυ Μπουρλά είναι εφικτός παρά το γεγονός ότι ήδη από το τελευταίο τρίμηνο του 2021 υπήρχαν αρνητικές επιπτώσεις από τους περιορισμούς λόγω κορωνοϊού, τις πληθωριστικές πιέσεις αλλά και τις ελλείψεις προϊόντων.

Ποια ήταν η πορεία των πωλήσεων το 2021;

– Το 2021 και ειδικά το β΄ εξάμηνο που άνοιξαν τα καταστήματα καταφέραμε και πήγαμε καλύτερα και από το 2019. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το τελευταίο τρίμηνο εφαρμόστηκαν μέτρα τα οποία επηρέασαν την επισκεψιμότητα, με περιορισμούς για ανθρώπους που δεν έχουν εμβολιασθεί καθώς και περιορισμούς διαθεσιμότητας προϊόντων. Είδαμε τις επιπτώσεις από τα παραπάνω στα καταστήματά μας καθώς και από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος λόγω κυρίως των αυξήσεων στις τιμές της ενέργειας.

Σε ποιες κατηγορίες προϊόντων εντοπίζονται κυρίως ελλείψεις; Αναζητάτε εναλλακτικούς προμηθευτές;

– Ελλείψεις υπάρχουν σε οτιδήποτε έχει σχέση με την τεχνολογία, οτιδήποτε έχει σχέση με τον επεξεργαστή. Και δεν είναι μόνο οι υπολογιστές, είναι ακόμη και οι λευκές συσκευές. Αλλες φορές το πρόβλημα είναι πιο έντονο στους υπολογιστές, άλλες φορές στα κινητά. Το καλό που έχουμε εμείς ως λιανέμποροι είναι ότι δεν βασιζόμαστε σε μία εταιρεία ή σε ένα προϊόν. Ετσι, εάν ένας κατασκευαστής έχει μια περίοδο ελλείψεις, στρέφουμε τη ζήτηση στα προϊόντα άλλων κατασκευαστών. Προφανώς εάν κάποιος θέλει, για παράδειγμα, κονσόλα PS5, δύσκολα θα τον πείσουμε να πάρει Xbox. Επίσης, διαθέτουμε και πολλές άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι τα βιβλία και τα παιχνίδια, όπου η διαθεσιμότητα είναι σαφώς καλύτερη.
 
Ποια είναι η επίδραση στις τιμές από τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα;

– Οι εταιρείες στον δικό μας κλάδο φέρνουν καινούργιους κωδικούς με νέες τιμές. Αλλάζουν τα προϊόντα κι έρχονται με καινούργιους τιμοκαταλόγους. Δεν έρχονται να βάλουν καινούργιες τιμές σε παλιά προϊόντα. Οι κατασκευαστές αλλάζουν συνεχώς τα χαρακτηριστικά στα προϊόντα και έτσι αλλάζουν τις τιμές. Είναι πολύ λίγες οι περιπτώσεις που στο ίδιο ακριβώς προϊόν θα αλλάξει η τιμή έπειτα από δύο μήνες. Ο κατασκευαστής περιμένει να ανατιμήσει το προϊόν στο καινούργιο του μοντέλο.

Αναφερθήκατε στην επίπτωση της αύξησης του ενεργειακού κόστους στο εισόδημα των νοικοκυριών. Η αύξηση αυτή πόσο έχει επηρεάσει το κόστος λειτουργίας της εταιρείας;

– Εχει επηρεάσει πάρα πολύ. Το κόστος ανά κιλοβατώρα είναι 55% υψηλότερο σε σύγκριση με το 2019. Εννοείται ότι εμείς αυτό το κόστος δεν το περνάμε στον καταναλωτή, διότι εμείς πουλάμε πάντα στην προτεινόμενη λιανική τιμή. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε και το κάνουμε είναι να μετριάσουμε την κατανάλωση επενδύοντας σε λαμπτήρες LED. Εχουμε αντικαταστήσει τους κοινούς λαμπτήρες με λαμπτήρες LED σε όλα σχεδόν τα καταστήματα και έτσι έχουμε μειώσει κατά 20%-30% την κατανάλωση.
 
Ποιος είναι ο στόχος για τις πωλήσεις σας το 2022 συνολικά αλλά και όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο;

– Θέλουμε να ξεπεράσουμε τα 500 εκατομμύρια ευρώ για πρώτη φορά. Θεωρούμε ότι είναι πολύ εφικτός ο στόχος, πρώτον, διότι σε πολλές από τις κατηγορίες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε αυξάνονται οι πωλήσεις και, δεύτερον, διότι έχουμε πολλά πλάνα με την εμπορική συγχώνευση Public και MediaMarkt. Για παράδειγμα, αυξάνονται οι πωλήσεις στις μεγάλες οικιακές συσκευές, στις εντοιχιζόμενες, διότι είναι σε άνθηση ο κλάδος της οικοδομής. Επιπλέον, το γεγονός ότι περνάμε πολύ χρόνο στο σπίτι οδηγεί σε αυξημένες πωλήσεις τηλεοράσεων, η τηλεργασία φέρνει πολλές πωλήσεις γύρω από την πληροφορική. Εάν βελτιωθεί και η διαθεσιμότητα σε προϊόντα, βλέπουμε αύξηση στην αγορά και εκτιμούμε ότι με όλα αυτά που κάνουμε θα κερδίσουμε μερίδιο. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για το 2022. Οσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, στόχος μας είναι να διαμορφωθεί το 2022 στο 30% του συνολικού τζίρου, από περίπου 20% που είναι σήμερα.
 
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το marketplace; Ρωτώ καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι δυσχεραίνει τη λειτουργία του δικού σας ηλεκτρονικού καταστήματος.

– Ξεκινήσαμε προ κορωνοϊού με κατηγορίες που δεν ήταν στο προϊόντικό μας μείγμα ακριβώς για να μην κανιβαλίσουμε τις δικές μας βασικές κατηγορίες. Μες στον κορωνοϊό πήγαμε στο άλλο άκρο και βάλαμε τα πάντα για να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των πελατών. Τώρα κάνουμε επανεστίαση όσον αφορά το marketplace και αυτό που θέλουμε είναι να καλύπτει αυτό που εγώ ονομάζω «μακριά ουρά». Να προσφέρει δηλαδή προϊόντα που δεν έχει νόημα για εμάς να στοκάρουμε. Σήμερα οι συνεργαζόμενες με το marketplace επιχειρήσεις είναι περίπου 1.000, το οποίο θεωρούμε ότι είναι σωστό και διαχειρίσιμο νούμερο.

Δεν μας φοβίζει η Amazon

Υπάρχει χώρος στην Ελλάδα για νέους «παίκτες» στα τεχνολογικά καταναλωτικά προϊόντα αλλά και στον τομέα των marketplaces; Υπάρχει χώρος για την Amazon;

– Ηδη τρεις «παίκτες» είναι πολλοί σε ό,τι αφορά τα τεχνολογικά καταναλωτικά προϊόντα. Σε ό,τι αφορά την Amazon, δεν μας φοβίζει να έρθει κάποια στιγμή στην Ελλάδα. Σε αρκετές χώρες στην Ευρώπη, στις οποίες πήγε η Amazon, χώρες με πολύ δυνατούς εγχώριους «παίκτες», όπως η Πολωνία, η Σουηδία, η Τουρκία, έχει δυσκολευτεί. Ισα ίσα ο στόχος μας είναι, μια και το προϊοντικό μας μείγμα ειδικά σε ό,τι αφορά τα βιβλία μοιάζει με αυτό της Amazon, να είμαστε πανέτοιμοι όταν έρθει αυτή η στιγμή. Μας κάνει να πεισμώσουμε και να τους δυσκολέψουμε όσο πιο πολύ γίνεται. Είμαστε μια ελληνική εταιρεία. Είναι το σπίτι μας η Ελλάδα. Η πανδημία του κορωνοϊού μας ξύπνησε βίαια, επαναλαμβάνω ότι πρέπει να δούμε την κρίση αυτή ως ευκαιρία. Δεν είχαμε επενδύσει όσο θα έπρεπε στο ηλεκτρονικό εμπόριο και ο κορωνοϊός, αν θέλετε, μας βοήθησε τελικά να προετοιμαστούμε πιο γρήγορα για την έλευση της κάθε Amazon. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή