Θολές υποσχέσεις από εταιρείες κολοσσούς για μηδενικούς ρύπους

Θολές υποσχέσεις από εταιρείες κολοσσούς για μηδενικούς ρύπους

Τι δείχνει μελέτη για τα σχέδια 25 διεθνών επιχειρήσεων

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τι είναι αυτό που κολοσσοί του μεγέθους και του εύρους των Unilever, Alphabet (μητρικής της Google) και Amazon.com έχουν κοινό; Το γεγονός πως οι υποσχέσεις τους για μηδενικές εκπομπές ρύπων δεν οδηγούν σε αυτό το αποτέλεσμα, όπως συμπεραίνει σχετική μελέτη. Βέβαια, το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνον σε αυτές τις τρεις επιχειρήσεις. Η έκθεση, η οποία δημοσιοποιήθηκε χθες και καταρτίστηκε από το Νέο Ινστιτούτο Κλίματος και τον μη κερδοσκοπικό φορέα παρακολούθησης της αγοράς ρύπων CMW, διαπιστώνει ότι 25 διεθνείς επιχειρήσεις με ορισμένες από τις υψηλότερες χρηματιστηριακές αξίες και με αθροιστικά έσοδα 3,2 τρισ. δολαρίων το 2020, εκπόνησαν σχέδια για την κλιματική αλλαγή, που πόρρω απέχουν από όσα διαφημίζουν έως τώρα. Οι δε εταιρείες αυτές εκπέμπουν και το 5% των παγκοσμίων ρύπων, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019.

Σχεδόν οι μισές από τις είκοσι πέντε, συμπεριλαμβανομένων ομίλων όπως οι Nestle και JBS –κολοσσοί στην επεξεργασία τροφίμων–, δεν έχουν διατυπώσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τη μείωση των εκπομπών ρύπων έως το έτος-στόχο, οπότε και θα τους μηδενίσουν. Οι υπόλοιπες δεκατρείς προγραμματίζουν να περικόψουν τους ρύπους στο εύρος της εφοδιαστικής τους αλυσίδας σε ποσοστό 40% κατά μέσον όρο και όχι να τους εξαλείψουν πλήρως, όπως φανερώνουν οι δεσμεύσεις τους. Η ναυτιλιακή A.P. Moller-Maersk A/S, ο τηλεπικοινωνιακός όμιλος της Vodafone Group και εκείνος της Deutsche Telekom είναι και οι μόνοι, όπως επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης, οι οποίοι βαδίζουν στον σωστό δρόμο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αποδέσμευσης από τους ρύπους.

Δεκατρείς όμιλοι προγραμματίζουν να περικόψουν τους ρύπους στο εύρος της εφοδιαστικής τους αλυσίδας κατά 40% και όχι να τους εξαλείψουν πλήρως.

«Ολα αυτά τα μεγαλόπνοα πρωτοσέλιδα πολύ συχνά στερούνται πραγματικού νοήματος και αυτό μπορεί ταυτόχρονα να αποπροσανατολίσει και το καταναλωτικό κοινό και τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές», υπογραμμίζει ο Τόμας Ντέι του Νέου Ινστιτούτου Κλίματος και επικεφαλής της συντακτικής ομάδας. «Αισθανθήκαμε σοκαρισμένοι ως προς την έκταση της δημιουργικότητας, την οποία χρησιμοποιούν ορισμένες από τις εταιρείες για να ισχυριστούν ότι διαμόρφωσαν μια αξιόπιστη στρατηγική προς τον μηδενισμό των ρύπων αλλά και ως προς τον αγώνα που απαιτείται για να αποκαλυφθεί όλο αυτό». Αποδεικνύεται εύκολο για τις εταιρείες να αποκρύψουν τις άτολμες προσπάθειές τους πίσω από τις δεσμεύσεις μηδενικών ρύπων, διότι οι αναλυτές άλλων φορέων δεν γνωρίζουν πού να κατευθύνουν την έρευνά τους. Δεν υπάρχουν διαθέσιμα σχέδια για το πώς οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημοσιοποιούν τις φιλοδοξίες τους για το κλίμα, ούτε πρόγραμμα δράσεων. Κι αυτό δυσχεραίνει ανεξάρτητους ερευνητές να αντιληφθούν το πραγματικό μέγεθος των δεσμεύσεων.

Η Carrefour δεν μετράει τις εκπομπές από τα φερώνυμα καταστήματά της ούτε από τις δραστηριότητες παραγωγής, συσκευασίας και διανομής, δηλαδή από όλα όσα αντιστοιχούν στο σύνολο των ρύπων της, όπως αναφέρει η έκθεση. Οι Nestle και Unilever δεν αντισταθμίζουν τις δικές τους εκπομπές, αλλά στηρίζουν τα μεμονωμένα καταναλωτικά εμπορικά σήματα στο χαρτοφυλάκιό τους να το κάνουν. Τέλος, η JBS διατείνεται ότι οι εγκαταστάσεις της θα λαμβάνουν ενέργεια αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2040, αν και η έκθεση διαπιστώνει πως η εταιρεία δεν παρέχει πληροφορίες σχετικά με τις τωρινές και τις προγραμματισμένες προμήθειές της σε ενέργεια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή