Ψηφιοποίηση και ενεργειακή στροφή προκαλούν αύξηση των τιμών

Ψηφιοποίηση και ενεργειακή στροφή προκαλούν αύξηση των τιμών

Μιλάει στην «Κ» ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του γερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου, Φόλκερ Τράιερ.

4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O αναπληρωτής γενικός διευθυντής του γερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου Φόλκερ Τράιερ, υπεύθυνος για τις εξωτερικές εμπορικές σχέσεις του οργανισμού, είναι παλιός γνώριμος της «Καθημερινής», που ερχόταν πάντα αισιόδοξος στη χώρα μας στις χειρότερες φάσεις της 10ετούς οικονομικής κρίσης.

Αυτή την εβδομάδα συναντήσαμε τον κ. Τράιερ στο πλαίσιο της εκδήλωσης του γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, που έγινε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, και ήταν μάλλον σκεπτικιστής ως προς το άμεσο μέλλον.

– Πώς εξελίσσεται η κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη;  Θα έχετε αέριο τον χειμώνα;

– Υπάρχει μια ανησυχία για το ύψος των τιμών. Οι τιμές για τους καταναλωτές είναι πολύ ψηλότερες σε σχέση με εκείνα που περιμέναμε. Η ασφάλεια της τροφοδοσίας δεν αμφισβητείται ακόμη. Μήπως όμως χρησιμοποιούμε σήμερα περισσότερο αέριο απ’ ό,τι πιστεύαμε ότι θα χρησιμοποιήσουμε πριν από τις εκλογές μας; Τα τελευταία πυρηνικά εργοστάσιά μας θα σταματήσουν να λειτουργούν του χρόνου. Τον προηγούμενο χρόνο, η θέρμανση των σπιτιών άναβε μέχρι τον Ιούνιο, οι αποθηκευτικοί μας χώροι έχουν πολύ μικρά αποθέματα. Οι Ρώσοι και οι Νορβηγοί, οι κυριότεροι προμηθευτές μας, στέλνουν συνέχεια ποσότητες φυσικού αερίου, αλλά οι Νορβηγοί δεν είναι σε θέση να τις αυξήσουν. Εδώ έρχεται και το ζήτημα της ευρωπαϊκής ταξονομίας, η πυρηνική ενέργεια μαζί με το φυσικό αέριο χαρακτηρίζονται πράσινα για τη μετάβαση στις ΑΠΕ σε ένα ποσοστό 80% έως το 2030…

Ψηφιοποίηση και ενεργειακή στροφή προκαλούν αύξηση των τιμών-1
Η πράσινη μετάβαση κοστίζει, γι’ αυτό και κάποιοι μιλούν για πράσινο πληθωρισμό, σημειώνει ο Φόλκερ Τράιερ.

– Μπορεί αυτή η ευρωπαϊκή πολιτική να παραμείνει βιώσιμη με αυτές τις τιμές;

– Οσο περισσότερη ενέργεια από ΑΠΕ κερδίζουμε, τόσο θα πέφτουν οι τιμές. Το θέμα είναι καθ’ οδόν προς τον στόχο αν οι τιμές ανέβουν τόσο πολύ ώστε να δημιουργηθεί μια κατάσταση που θα είναι δύσκολο να ξεπεραστεί. Είμαι εκπρόσωπος επιχειρηματιών και δεν μπορώ να απαντήσω σε αυτό το ερώτημα. Ρωτήσαμε 25.000 γερμανικές επιχειρήσεις, τις ρωτάμε τρεις φορές τον χρόνο, ουδέποτε είχε αξιολογηθεί ως επιχειρηματικός κίνδυνος η τιμή της ενέργειας και των πρώτων υλών όπως γίνεται σήμερα. Τις επόμενες εβδομάδες θα μάθουμε αν αυτές οι τιμές εξαναγκάσουν επιχειρήσεις να μεταφέρουν τον τόπο παραγωγής τους. Ούτε οι πολιτικοί το θέλουν ούτε οι επιχειρηματίες, αλλά είναι αυτό που είναι: ένα μεγάλο πρόβλημα. Τα αίτια του πληθωρισμού, όμως, βρίσκονται και σε μια γεωγραφική αταξία και ένα χάσμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης με γεωγραφικά κριτήρια. Το γεγονός ότι άλλοι κλάδοι χρηματοδοτούνται σε σχέση με το 2019 (ψηφιοποίηση, καθαρή ενέργεια) συμβάλλει στην αύξηση των τιμών. Δείτε τι συμβαίνει με την αύξηση της ζήτησης σε ημιαγωγούς μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία. Γι’ αυτό υπάρχει το ευρωπαϊκό σχέδιο για τους ημιαγωγούς της Επιτροπής. Το κτίσιμο πρόσθετης παραγωγικής δυνατότητας χρειάζεται χρόνο. Δεν θα λύσει το βραχυχρόνιο πρόβλημα και θα οδηγήσει σε άνοδο των τιμών. Για να προσελκύσουμε παραγωγή από τη Νότιο Κορέα, την Ταϊβάν, τη Μαλαισία, χρειάζονται 40 δισ. ευρώ, με ένα διψήφιο νούμερο δισεκατομμυρίων να έρχεται από το κράτος. Αν υπήρχαν τα κεφάλαια θα το είχαν κάνει οι επιχειρήσεις. Η πράσινη μετάβαση κοστίζει, γι’ αυτό και κάποιοι μιλούν για πράσινο πληθωρισμό. Η ψηφιοποίηση, η ενεργειακή στροφή προκαλούν μια αύξηση των τιμών καθώς το καταφύγιο που είχαμε στην παγκοσμιοποίηση για τόπους παραγωγής φθηνότερους έχει εξαντληθεί πριν από όλα στην Κίνα.

– Δεν υπάρχει ο κίνδυνος να φύγουν οι βιομηχανίες από την Ευρώπη, όσες έμειναν τουλάχιστον;

– Αυτό που περιγράφετε ονομάζεται ανθρακική διαρροή (carbon leakage), το να μετεγκατασταθούν ενεργοβόρες βιομηχανίες σε μέρη όπου δεν υπάρχει τόσο ακριβή φορολογία για τους ρύπους. Αυτό συμβαίνει ήδη, φεύγουν βιομηχανίες από την Ευρώπη και από τη Γερμανία. Αλλά και στο εσωτερικό των κλάδων γίνονται αλλαγές. Στην αυτοκινητοβιομηχανία, από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης τώρα πάνε στον ηλεκτρικό κινητήρα. Εκεί χρειάζονται νέα συστήματα φόρτισης και υπεργολάβοι για νέα επιμέρους τμήματα του αυτοκινήτου. Πολλές επιχειρήσεις που έφτιαχναν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν βλέπουν μέλλον στη Γερμανία, ακόμη και στην Ευρώπη. Αυτοί πάνε στις ΗΠΑ, διότι εκεί βλέπουν μια πιο μακροχρόνια προοπτική για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό έχει σχέση και με τη δυνατότητα χρηματοδότησης πράσινης ή γκρίζας οικονομίας (σ.σ.: που στηρίζεται σε πετρέλαιο και αέριο). Υπάρχει λοιπόν μια τάση να φύγει η παραγωγή που συγκρούεται με μια άλλη τάση, αυτή του παραγωγικού επαναπατρισμού, μετά την εμπειρία της πανδημίας. Λέγεται reshoring /nearshoring, γιατί υπάρχει η ανάγκη απλώς η παραγωγή να είναι πιο κοντά. Ετσι τώρα δεν μπορούμε να πούμε αν η Γερμανία στο τέλος της ημέρας θα γίνει περισσότερο ή λιγότερο ελκυστική. Εχουμε την εντύπωση πως αν η πολιτική δεν γίνει πιο συγκεκριμένη στο green deal, τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα.

– Κατ’ αρχάς, θα γίνουν ακριβότερα…

– Ασφαλώς, αυτή είναι μια επιδείνωση από μόνη της. Ισως γι’ αυτό πρέπει να συνεννοηθούμε, στο πλαίσιο ενός κλαμπ, για το κλίμα με τις ΗΠΑ, ώστε να μην έχουμε μόνο ένα ευρωπαϊκό green deal αλλά και ένα αμερικανικό, που θα λειτουργεί με τους ίδιους κανόνες, όμως δεν έχουμε φτάσει ακόμη εκεί. Η ιδέα είναι σωστή και η διπλωματία σε αυτό το πρόβλημα είναι υπερεπείγον.

– Κάθε διαρθρωτική αλλαγή θέλει κρατικά χρήματα. Δόθηκαν από το 2019 λόγω πανδημίας τεράστια κεφάλαια από τα κράτη. Να χαλαρώσουν τα δημοσιονομικά κριτήρια της Ευρωζώνης;

– Πρέπει να δείξουμε αξιόπιστα ότι μεσοπρόθεσμα τηρούμε τους κανόνες. Στην πανδημία δεν τηρήθηκαν αυστηρά, αλλά πρέπει να δώσουμε στις αγορές μια προοπτική. Οι επιχειρήσεις μας λένε ότι η σταθερότητα του ευρώ είναι μαζί με την εσωτερική αγορά και την κοινή εμπορική πολιτική τα τρία σημαντικότερα, κατά τη γνώμη τους, στοιχεία της Ε.Ε. Αυτό διασφαλίζει την υποστήριξη της Ε.Ε. από τη γερμανική οικονομία. Η ΕΚΤ θα ήταν καλό να το λάβει υπ’ όψιν της για τις χώρες με υψηλότερο χρέος, όπως πολλές χώρες του Νότου, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

– Αύξηση επιτοκίων;

– Κατ’ αρχάς, μειώνεται το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων, που δίνει σήμα στις αγορές ότι παίρνουμε στα σοβαρά τη σταθερότητα του ευρώ, δεν χρειάζεται να πάμε τόσο μακριά όσο η Fed.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή