Πραγματικά κέρδη από το μετασύμπαν

Πραγματικά κέρδη από το μετασύμπαν

Μεγάλες αλυσίδες όπως οι Nike και Forever 21 ανοίγουν τα πρώτα τους εντυπωσιακά καταστήματα στο ψηφιακό μετασύμπαν.

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο «ψηφιακό μετασύμπαν», στο οποίο ενδιαφέρεται να δραστηριοποιηθεί δυναμικά ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ιδρυτής και επικεφαλής του Facebook και της μητρικής Μeta, βρίσκονται ήδη και ανοίγουν καταστήματα, προσφέροντας εμπειρίες κατανάλωσης, εταιρείες όπως η Nike και η Forever 21, που έχουν παρουσία στον χώρο ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ, αλλά και η αλυσίδα μεξικάνικου φαγητού της Chipotle. Αρκεί να έχει κανένας έναν ψηφιακό εαυτό, ένα άβαταρ όπως λέγεται, για να μπορεί να κυκλοφορεί εκεί. Η νέα αυτή αγορά με την τεράστια δυναμική μπορεί να αποφέρει σε ετήσια έσοδα έως και 1 τρισ. δολάρια, όπως εκτιμά η αμερικανική επενδυτική τράπεζα της JP Morgan, επισημαίνοντας σε πρόσφατη έκθεσή της ότι ούτως ή άλλως πωλούνται κάθε χρόνο ψηφιακά αγαθά αξίας 54 δισ. δολ., ήτοι υπερδιπλάσια από όσα δαπανώνται για να αγοραστεί μουσική.

Το ψηφιακό κατάστημα της εταιρείας γρήγορης μόδας Forever 21 είναι μία επίθεση στις αισθήσεις, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά σε σχετικό της δημοσίευμα η βρετανική εφημερίδα των Financial Times. Ως άβαταρ μπορείς να περάσεις από ένα πλήθος θαυμαστών και φωτογράφων σαν σταρ του Χόλιγουντ, να ανέβεις σε έναν από τους διαθέσιμους ορόφους και να ψωνίσεις ρούχα με ψηφιακά νομίσματα ή να ασχοληθείς με το μακιγιάζ σου. Φθάνοντας στην ταράτσα, μπαίνεις σε μια φούσκα και κατεβαίνεις στο ισόγειο. Aπό τα τέλη του χρόνου 200.000 χρήστες το έχουν επισκεφθεί. Πολλές άλλες εταιρείες σπεύδουν να εγκατασταθούν σε αυτό το ψηφιακό σύμπαν, που θα τους αποφέρει εντελώς ρεαλιστικά κέρδη, ενισχύοντας όσα αποκομίζουν και από τα συμβατικά καταστήματα. Ωστόσο, το ερώτημα δεν έχει απαντηθεί ακόμα, για το εάν πρόκειται για μια περαστική μόδα ή για κάτι το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα στη δημιουργία δραστηριοτήτων ηλεκτρονικού εμπορίου με υψηλά περιθώρια κέρδους και χαμηλά λειτουργικά κόστη, μετασχηματίζοντας εκ βάθρων το παγκόσμιο λιανεμπόριο. Τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως η Microsoft και η Meta, η μητρική εταιρεία του Facebook, έχουν στοιχηματίσει πολλά εκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή τεχνολογιών που θα στηρίζουν τέτοιους ψηφιακούς κόσμους γεμάτους άβαταρ. Εκτιμούν δε πως το «μετασύμπαν» ουσιαστικά αποτελεί μετεξέλιξη του Διαδικτύου.

Η Meta έχει δεσμευθεί να δαπανά κάθε χρόνο 10 δισ. δολάρια στην οικοδόμηση του δικού της ψηφιακού μετασύμπαντος, όπου κάποια στιγμή θα υπάρχουν καταστήματα, όπως το προαναφερθέν της Forever 21. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ τονίζει πως σε μεγάλο βαθμό στο εν λόγω σύμπαν το ενδιαφέρον θα έγκειται στη δυνατότητα τηλεμεταφοράς από τη μία εμπειρία στην άλλη. Στην παρούσα φάση το Forever 21 φιλοξενείται στην πλατφόρμα Roblox των βιντεοπαιχνιδιών και της ψηφιακής παρέας με 55 εκατομμύρια χρήστες ημερησίως. Ο δε σχεδιασμός του καταστήματος ανατέθηκε στη διαφημιστική εταιρεία Virtual Brand Group, η οποία διατείνεται πως δεν έχει να κάνει με τη διαφήμιση αυτή καθαυτήν. «Δεν λογιζόμαστε διαφημιστές», λέει ο επικεφαλής της, Τζάστιν Χόχμπεργκ. «Οικοδομούμε μία εταιρεία στο μετασύμπαν, τα ρούχα της, τις στρατηγικές μάρκετινγκ, πλάθουμε γι’ αυτήν έναν ολόκληρο κόσμο». Σε έκθεση της JP Morgan αναφέρεται στο πώς ένα τεμάχιο ψηφιακής γης στην Decentraland, μία πλατφόρμα για μεγαλύτερης ηλικίας κοινό από την Roblox, πουλήθηκε σχεδόν 1 εκατ. δολάρια. Η εταιρεία, που επινόησε την Decentraland, τη χρησιμοποιεί ως εμπορικό κέντρο. Και επισημαίνει η JP Mοrgan πως «αντί να έχει κατάστημα σε κάθε πόλη ένας μεγάλος λιανέμπορος, με έναν και μόνον παγκόσμιο κόμβο στο μετασύμπαν εξυπηρετεί εκατομμύρια πελάτες». Τέλος, η Νike με το δικό της κατάστημα στην Roblox, ονόματι Nikeland, δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να αναζητούν ψηφιακά προϊόντα, ενώ τους υποδέχεται η ψηφιακή ενσάρκωση του σταρ του μπάσκετ Λεμπρόν Τζέιμς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή