Ενέργεια: Δεύτερος τερματικός LNG στην Αλεξανδρούπολη

Ενέργεια: Δεύτερος τερματικός LNG στην Αλεξανδρούπολη

Την επενδυτική στροφή των εγχώριων ενεργειακών ομίλων σε υποδομές τερματικών σταθμών LNG δικαιώνουν οι εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα με την τροπή που πήραν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία ανέδειξε την ανάγκη απεξάρτησης της ευρωπαϊκής αγοράς από τη Ρωσία.

3' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την επενδυτική στροφή των εγχώριων ενεργειακών ομίλων σε υποδομές τερματικών σταθμών LNG δικαιώνουν οι εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα με την τροπή που πήραν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία ανέδειξε την ανάγκη απεξάρτησης της ευρωπαϊκής αγοράς από τη Ρωσία. Παράλληλα, ανοίγουν νέες προοπτικές για την αναβάθμιση της χώρας στην περιοχή και τον ρόλο που μπορεί να παίξει ως διαμετακομιστής αερίου στις αγορές των Βαλκανίων.

Τον νέο γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας ανέδειξε χθες στην ομιλία του στη Βουλή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινώνοντας την κατασκευή ενός δεύτερου τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη. «Η χώρα προτίθεται να προχωρήσει με ιδιωτικά κεφάλαια στην κατασκευή και δεύτερου σταθμού υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη. Εκτελούμε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα κατασκευής υποδομών φυσικού αερίου, το οποίο είναι το καύσιμο-γέφυρα, και προχωρούμε στο μεγαλύτερο πρόγραμμα αναβάθμισης ενεργειακών κτιρίων. Ετσι, η Ελλάδα αποκτά έναν νέο ρόλο στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη με στρατηγικές συμμαχίες», είπε ο πρωθυπουργός. Ο δεύτερος τερματικός σταθμός στον οποίο αναφέρθηκε ο κ. Μητσοτάκης ανακοινώθηκε και επισήμως λίγο αργότερα από την εταιρεία Gastrade, η οποία έχει ήδη θέσει σε φάση υλοποίησης το FSRU Αλεξανδρούπολης, έργο που έχει ενταχθεί στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020».

Η Gastrade, με μετόχους την κ. Ελμίνα Κοπελούζου, την Gaslog Cyprus Investments Ltd, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Bulgartransgaz και τον ΔΕΣΦΑ και συμμετοχή 20% ο καθένας, ανακοίνωσε χθες ότι κατέθεσε στη ΡΑΕ αίτηση για τη χορήγηση νέας άδειας ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ). Το νέο έργο, ΑΣΦΑ Θράκης, θα αποτελείται από μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) και θα αναπτυχθεί στο Θρακικό πέλαγος, ανοικτά της Αλεξανδρούπολης. Το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή. Το έργο, όπως αναφέρει η εταιρεία στην ανακοίνωσή της, «θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών εφοδιασμού φυσικού αερίου στην Ελλάδα και ολόκληρη την περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα μειώσει δραστικά οποιονδήποτε κίνδυνο διακοπής τροφοδοσίας».

Πρόκειται για έργο που η εταιρεία, όπως τονίζουν κύκλοι της στην «Κ», έχει σχεδιάσει εδώ και κάποιους μήνες αξιολογώντας τις ανάγκες ασφάλειας εφοδιασμού όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των χωρών των Βαλκανίων, οι οποίες εξαρτώνται σήμερα 100% από το ρωσικό αέριο. Τα δύο FSRU στη Βόρεια Ελλάδα θα μπορούν μέσω του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που ολοκληρώνεται μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, να αποτελέσουν μια νέα πηγή τροφοδοσίας για την περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το νέο έργο θα έχει ικανότητα αποθή-κευσης 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Εναν ακόμη τερματικό σταθμό LNG προωθεί η Motor Oil στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων στους Αγ. Θεοδώρους Κορίνθου, επένδυση που θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ. Η Διώρυγα Gas θα αποτελέσει μια δεύτερη πύλη εισόδου φυσικού αερίου, μετά τη Ρεβυθούσα, στο νότιο άκρο της Ελλάδας, με τη μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση, καθώς και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω με την ανάπτυξη της υπόγειας αποθήκης Καβάλας, έργο που βρίσκεται στη διαδικασία της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρησή του και το οποίο διεκδικούν η Energean και η κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ. Η υπόγεια αποθήκη Καβάλας θα φιλοξενεί στρατηγικά αποθέματα που θα χρησιμοποιούνται σε περιόδους κρίσης, συμβάλλοντας στην ασφάλεια εφοδιασμού και εξομάλυνσης των υψηλών τιμών. Η σημασία της αύξησης αποθηκευτικής δυναμικότητας LNG διαφαίνεται σε περιόδους όπως η σημερινή, που επικρατούν υψηλές τιμές στις διεθνείς αγορές και η ενεργειακή επάρκεια της χώρας πρέπει να εξασφαλισθεί με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τον τελικό καταναλωτή. Την κατασκευή δύο τερματικών σταθμών LNG ανακοίνωσε την Κυριακή η Γερμανία στο πλαίσιο της στρατηγικής απεξάρτησής της από το ρωσικό αέριο, το οποίο καλύπτει σήμερα το 50% των αναγκών της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή