Ο δισεκατομμυριούχος Ελον Μασκ και διευθύνων σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας Τesla και της αεροδιαστημικής SpaceX εξασφάλισε εύσημα διεθνώς όταν ανακοίνωσε πως θα συνδράμει την Ουκρανία, η οποία δέχθηκε την επίθεση της Ρωσίας. Η αεροδιαστημική επιχείρησή του έκανε αλλαγές στην παροχή υπηρεσιών Διαδικτύου μέσω δορυφόρου ονόματι Starlink, ώστε να εξυπηρετεί την Ουκρανία, ανταποκρινόμενος στο αίτημα του υπουργού Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Μικχαΐλο Φεντόροφ. Επιπλέον, κινητοποιήθηκε για τον ίδιο σκοπό και η Tesla, η οποία κατασκεύασε εξοπλισμό για τις υπηρεσίες Starlink και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, ονόματι Powerwalls, ώστε να μεταφερθούν στην Ουκρανία. Ωστόσο, η Tesla διατηρεί και δεσμούς με το σύστημα προμηθειών της Ρωσίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αποκτήσει πολύ μεγάλες ποσότητες αλουμινίου αξίας εκατομμυρίων ευρώ από τον κολοσσό της Rusal, ο οποίος ιδρύθηκε από τον Ολεγκ Ντεριπάσκα, ένα Ρώσο μεγιστάνα στον οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Οι σχετικές πληροφορίες για το αλουμίνιο καταγράφονται σε εσωτερικά έγγραφα, που περιήλθαν σε γνώση του CNBC.
Στο παρελθόν, το υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών είχε επιβάλει κυρώσεις στον κολοσσό της Rusal, επικαλούμενο κακόβουλες δραστηριότητες τότε, αλλά κατόπιν και συγκεκριμένα το 2019 αυτές ήρθησαν επί προεδρίας Ντόναλντ Τραμπ. Το αλουμίνιο εν γένει χρησιμοποιείται από την Tesla για εξαρτήματα τα οποία τοποθετεί σε οχήματα που κατασκευάζονται στο νέο της εργοστάσιο έξω από το Βερολίνο, στη Γερμανία. Πρόκειται για μονάδα που κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, το Model Y και ακόμη δεν βρίσκεται εν πλήρη λειτουργία.
Προσφάτως ωστόσο έλαβε προκαταρκτική έγκριση από τις αρμόδιες γερμανικές αρχές, ώστε να μπορέσει συντόμως να ξεκινήσει την εμπορική παραγωγή. Πάντως, θα πρέπει να διευκρινιστεί στο σημείο αυτό ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις πως το αλουμίνιο της Rusal έχει χρησιμοποιηθεί στην παραγωγική διαδικασία στις ΗΠΑ. Οπως επισημαίνεται βέβαια στο δημοσίευμα του CNBC, η προθυμία της Tesla να συνεργαστεί με τουλάχιστον μία προμηθεύτρια από τη Ρωσία δεν αποτελεί κάτι ασυνήθιστο. Δέκα από τους μεγαλύτερους ομίλους του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο αγοράζουν τις προμήθειές τους από τουλάχιστον μία εταιρεία στη Ρωσία, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών και διαχείρισης κινδύνου στο παγκόσμιο εφοδιαστικό σύστημα, Interos.
Παρά ταύτα, η εισβολή στην Ουκρανία θέτει σε κίνδυνο πλέον τις σχέσεις αυτές, εξαναγκάζοντας τις επιχειρήσεις να διερωτώνται εάν νομικά και ηθικά μπορούν να συνεχίσουν να καταβάλλουν πληρωμές σε ομίλους που πλουτίζουν τη Ρωσία και τους έμπιστους του Πούτιν. Βέβαια, ίσως στη λήψη των τελικών αποφάσεων να διαδραματίσει βαρύνοντα ρόλο και ο πληθωρισμός. Ηδη στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ο Ελον Μασκ είχε παραδεχθεί ότι η Tesla, η εταιρεία του, υφίσταται έντονες πληθωριστικές πιέσεις εξαιτίας του κόστους των πρώτων υλών. Τέλος, αναφέρεται πως το ενημερωτικό δίκτυο CNBC δεν γνωρίζει επακριβώς πόσα χρήματα έχει καταβάλει έως σήμερα η Tesla στη Rusal για προμήθεια μετάλλων, ενώ στην ερώτηση εάν πρόκειται να διακόψει τις σχέσεις της μαζί ή με άλλους ομίλους στη Ρωσία, δεν έδωσε απάντηση.