Μείωση των προκρατήσεων τουριστικών καταλυμάτων από ξένους τουρίστες και υποχώρηση της επισκεψιμότητας και του τζίρου ακόμη και κατά 80% τις καθημερινές στα καταστήματα εστίασης είναι ήδη οι ορατές συνέπειες στον κλάδο του HORECA (εστίαση και φιλοξενία) από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες προϋπήρχαν, αλλά αυξάνονται σε ένταση και διάρκεια.«Εάν τα προηγούμενα χρόνια είχαμε δέκα προκρατήσεις, τώρα έχουμε μία. Και αυτή είναι συνήθως από τους Αγγλους, οι οποίοι παραδοσιακά επηρεάζονται λιγότερο από όσα συμβαίνουν», ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση της Συμμαχίας «Στηρίζω HORECA».
Οπως επισήμανε ο ίδιος, ο Φεβρουάριος και ο Μάρτιος είναι οι δύο μήνες κατά τους οποίους γίνονται οι προκρατήσεις, καθώς είναι πιο χαμηλές οι τιμές. Σύμφωνα με τον κ. Τάσιο, οι Πολωνοί, που πλέον συγκαταλέγονται στην πρώτη πεντάδα των ξένων τουριστών στην Ελλάδα, δεν πραγματοποιούν φέτος προκρατήσεις, καθώς φοβούνται για όσα συμβαίνουν στη γειτονική τους Ουκρανία και βεβαίως για τις επόμενες κινήσεις της Ρωσίας, όπως επίσης δεν γίνονται κρατήσεις ούτε από τους Ρουμάνους. Μειωμένες είναι οι προκρατήσεις και από τη Γερμανία, ενώ βεβαίως στους τουρίστες που θα επισκεφθούν φέτος την Ελλάδα δεν υπολογίζονται πλέον οι Ρώσοι και οι Ουκρανοί. Ο πρόεδρος της ΠΟΞ εκτίμησε εξάλλου ότι στην ουσία θα ξεκινήσει αργότερα η τουριστική περίοδος, καθώς αυτοί που έρχονταν την άνοιξη στην Ελλάδα ήταν κυρίως οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, οι οποίες είναι και αυτές που ανησυχούν περισσότερο τώρα για τις γεωπολιτικές εξελίξεις. «Ενώ φαινόταν ότι ο τουρισμός στην Αθήνα θα πάει καλά από τον Απρίλιο, αυτό μάλλον μετατίθεται για αργότερα», υποστήριξε.
Μειωμένη, την ίδια ώρα, είναι και η επισκεψιμότητα στα καταστήματα εστίασης, με την επίδραση του πολέμου και των νέων πληθωριστικών πιέσεων να δίνει τη χαριστική βολή σε έναν κλάδο που επλήγη σημαντικά από την πανδημία. Σύμφωνα με τον Γιώργο Καββαθά, πρόεδρο της ΓΣΕΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας) και της ΠΟΕΣΕ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων), καταγράφεται μείωση τζίρου της τάξεως του 40%-50% στην εστίαση τους τελευταίους μήνες, με την αυξημένη κίνηση του Σαββατοκύριακου να μην μπορεί να αναπληρώσει τις μεγάλες απώλειες που υπάρχουν σε καθημερινή βάση.
Το ενεργειακό κόστος
Οπως ανέφερε ο κ. Καββαθάς, από την έρευνα οικονομικού κλίματος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που πρόκειται να δημοσιοποιηθεί τις επόμενες ημέρες προκύπτει ότι ενώ το προηγούμενο διάστημα 8 στις 10 επιχειρήσεις εστίασης είχαν διατηρήσει στα ίδια επίπεδα τις τιμές, τώρα μία στις δύο θα προχωρήσει σε αυξήσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, το ενεργειακό κόστος για τις επιχειρήσεις της εστίασης έχει διπλασιασθεί, ενώ το κόστος για αγορά πρώτων υλών έχει αυξηθεί κατά 44%.
Σημειώνεται ότι η μεγάλη υποτίμηση της τουρκικής λίρας έχει καταστήσει εξαιρετικά ανταγωνιστικά τα τουριστικά καταλύματα στη γείτονα.
«Ενώ φαινόταν ότι ο τουρισμός στην Αθήνα θα πάει καλά από τον Απρίλιο, αυτό μάλλον μετατίθεται για αργότερα», λέει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Γρ. Τάσιος.
Οι προαναφερθείσες εξελίξεις έχουν σημαντικές επιπτώσεις και στον κλάδο των αλκοολούχων ποτών. Αν και, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ) Ισίδωρο Ρεβάχ, οι πωλήσεις του κλάδου από τις αρχές του έτους έως σήμερα είναι αυξημένες κατά 25% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 –όταν η εστίαση ήταν κλειστή–, παραμένουν σε επίπεδα 40% κάτω από την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Τι προτείνουν
Η Συμμαχία «Στηρίζω HORECA» προτείνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
• Επαναφορά του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6% ή εναρμόνισή του με τον μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε.
• Μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 6%.
• Προσαρμογή του ειδικού φόρου κατανάλωσης των αλκοολούχων ποτών στον μέσο όρο της Ε.Ε.
• Παράταση στην εξόφληση των επιστρεπτέων προκαταβολών για ένα εξάμηνο και επιδότηση εργοδοτικών εισφορών για τα καταστήματα εστίασης για το εξάμηνο Νοεμβρίου 2021 – Απριλίου 2022 με κλίμακα αναλόγως πτώσης τζίρου σε σχέση με το 2019-2020.
• Αμεση έκδοση των προσκλήσεων για τα χρηματοδοτικά προγράμματα που έχουν ήδη εξαγγελθεί (π.χ. «Εξοικονομώ» για τις επιχειρήσεις).
• Εξυγίανση του ανταγωνισμού στη διαμονή.