Σχέδια επέκτασης της Goldair στα λιμάνια

Σχέδια επέκτασης της Goldair στα λιμάνια

Τι σηματοδοτεί η συμφωνία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το «Φίλιππος Β΄» της Καβάλας, τι προγραμματίζει για Αλεξανδρούπολη

4' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν ξέσπασε το πρώτο κύμα της πανδημίας, αρχές του 2020, η διατάραξη του κύκλου της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της επιβολής lockdown στην Κίνα φανέρωσε γιατί είναι χρήσιμο να υπάρχουν εναλλακτικοί διαμετακομιστικοί κόμβοι. Και αυτό με δεδομένη την καθυστέρηση εφοδιασμού των διεθνών αγορών με προϊόντα κινεζικής παραγωγής, τα οποία παραμένουν ακόμη κυρίαρχα σε τομείς όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, όπου οι νέες παραγγελίες, ελλείψει επεξεργαστών, απαιτούν πολλούς μήνες προκειμένου να διεκπεραιωθούν. Εάν ληφθεί υπόψη ότι σε επίπεδο όγκου το σημαντικότερο μέσο μεταφοράς εμπορευμάτων είναι τα πλοία (σ.σ. σε αξία είναι οι αερομεταφορές), γίνεται αντιληπτό γιατί τα λιμάνια αποτελούν βασικό κομμάτι του παζλ της καθιέρωσης της Ελλάδας ως πύλης διαμετακομιστικού εμπορίου.

Με τα δεδομένα αυτά οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι, όπως η Goldair που παρέχει υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης επιβατών, αεροσκαφών και εμπορευμάτων, προετοιμάζουν τις επόμενες κινήσεις τους, με τα βλέμματα να είναι στραμμένα, κατ’ αρχάς, στην εν εξελίξει διαδικασία παραχώρησης των λιμένων Καβάλας (Φίλιππος Β΄) και Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η Goldair έχει καταλήξει σε συμφωνία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την εξαγορά, σε πρώτη φάση, τμήματος του ποσοστού με το οποίο συμμετέχει ο κατασκευαστικός και ενεργειακός όμιλος, με επικεφαλής τον Γιώργο Περιστέρη, στην κοινοπραξία International Port Investments Kavala, τη μόνη που έχει υποβάλει δεσμευτική προσφορά για την 40ετή παραχώρηση του «Φίλιππος Β΄». Τι προηγήθηκε; Εκτός από τις Black Summit Financial Group, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που απαρτίζουν την International Port Investments Kavala, στη β΄ φάση του διαγωνισμού είχαν προεπιλεγεί η Quintana Infrastructure & Development, o Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και η Goldair Cargo ως ένωση με την Imerys Greece και τη Βιομηχανικά Ορυκτά Ελλάδος. Ωστόσο, τα σχήματα αυτά, ύστερα από εκ νέου αξιολόγηση των δεδομένων για τη λιμενική εγκατάσταση των 282.000 τ.μ., αποφάσισαν να μην υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές.

Στόχος είναι η παροχή ενός καθετοποιημένου πλέγματος υπηρεσιών οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών και ναυτιλιακών μεταφορών.

Ανεξαρτήτως, όμως, της εν λόγω απόφασης για το λιμάνι Καβάλας, που σε επίπεδο ένωσης εταιρειών δεν συνεπάγεται πάντοτε την ύπαρξη απόλυτης ομοφωνίας, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος έχει αποφασίσει, τα τελευταία χρόνια, να επεκτείνει την παρουσία του στη διαχείριση των λιμανιών. Στόχος είναι η παροχή ενός καθετοποιημένου πλέγματος υπηρεσιών οδικών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών και ναυτιλιακών μεταφορών. Ετσι, η Goldair προχώρησε σε συμφωνία για την εξαγορά τμήματος της μειοψηφικής συμμετοχής –τοποθετείται στο 35%– της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην κοινοπραξία που διεκδικεί το λιμάνι Καβάλας. Ως εκ τούτου, υπό την προϋπόθεση ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί επιτυχώς, η Goldair θα εγκαινιάσει, μέσω Καβάλας, την παρουσία της στον τομέα της διαχείρισης λιμένων.

Οπως έχει αναφέρει στην «Κ» ο CEO της Goldair, «η επένδυση στα λιμάνια συνδέεται με τη στρατηγική επιλογή της εταιρείας να δώσει πρόσθετη αξία στους πελάτες της, καθιστώντας την Ελλάδα δυναμικό περιφερειακό παίκτη και κόμβο διαμεταφορών και εμπορίου». Τα λιμάνια αποτελούν βασικό κρίκο, μαζί με τον σιδηρόδρομο και τα εμπορευματικά κέντρα αποθήκευσης και διανομής (logistics), της αλυσίδας αξίας των συνδυασμένων μεταφορών που εμφανίζει ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης λόγω και της στρατηγικής θέσης της Ελλάδας μεταξύ τριών ηπείρων.

Για τους ίδιους λόγους, η Goldair Cargo ετοιμάζεται κοινοπρακτικά με την Bolloré Africa Logistics (θυγατρική του γαλλικού ομίλου Bolloré) και την Cameron (του ομίλου Κοπελούζου) να υποβάλει δεσμευτική προσφορά για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, με τη διαδικασία να εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα. Προσφορά αναμένεται να καταθέσει και το σχήμα αμερικανικών συμφερόντων Proxenos-ID των Proxenos International και Quintana-ID, με έδρα την Ουάσιγκτον και το Τέξας αντίστοιχα. Στη β΄ φάση του διαγωνισμού για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης έχουν προκριθεί ακόμη δύο κοινοπραξίες, η Port Investments Alexandroupolis (των εταιρειών Black Summit Financial Group – Euroports-EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και ο ΟΛΘ. Μένει όμως να φανεί εάν τα δύο σχήματα θα υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, με ενημερωμένες πηγές να υποστηρίζουν ότι το ενδιαφέρον τους δεν είναι τόσο έντονο. Το ενδιαφέρον για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης συνδέεται και με τον υπεράκτιο σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) που υλοποιεί στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης ο όμιλος Κοπελούζου. Οπως και με τη χρήση του λιμανιού από τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (MDCA).

Στο επίκεντρο Πάτρα και Βόλος

Στρατηγικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν για την Goldair και τα λιμάνια Πάτρας και Βόλου, με το τελευταίο να ανήκει στην πεντάδα των λιμένων με τη μεγαλύτερη διακίνηση εμπορευμάτων, ενώ έχει ισχυροποιήσει την παρουσία του και στην κρουαζιέρα. Στον Βόλο σχεδιάζεται και η υλοποίηση μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης LNG, δυναμικότητας από 150.000 έως 180.000 κυβικά μέτρα.Οσον αφορά την Goldair, η οποία ύστερα και από την πρόσφατη θετική γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου δρομολογεί –αφότου η σύμβαση παραχώρησης κυρωθεί από τη Βουλή– τις διαδικασίες για την κατασκευή του εμπορευματικού πάρκου στο Θριάσιο, η δυνατότητα απόκτησης του ελέγχου ενός λιμανιού εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε οικονομίες κλίμακας και θα ενισχύσει τον κύκλο εργασιών της. Κατ’ επέκταση αναμένεται να καταστήσει τον όμιλο περισσότερο ανταγωνιστικό και σε βάθος χρόνου να ενισχύσει περαιτέρω το αποτύπωμά του στον τομέα των διαμεταφορών και logistics στον τουρισμό, όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή