Πώς λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας – «Φρένο» στην αδήλωτη απασχόληση

Πώς λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας – «Φρένο» στην αδήλωτη απασχόληση

Ξεκινάει από την 1η Ιουλίου σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ – Ηλεκτρονικά ο έλεγχος ωραρίου, υπερωριών, ρεπό, αδειών, βαρδιών

3' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με μια απλή εφαρμογή στο κινητό τους, περισσότεροι από 150.000 εργαζόμενοι σε τράπεζες και μεγάλα σούπερ μάρκετ από την 1η Ιουλίου θα δηλώνουν σε πραγματικό χρόνο την έναρξη και τη λήξη της εργασίας τους.

Με αυτόν τον τρόπο, την ψηφιακή κάρτα εργασίας δηλαδή, θα δηλώνεται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζομένους, εργοδότες και ελεγκτικές αρχές το ωράριο εργασίας αλλά και οι υπερωρίες, η υπερεργασία, οι βάρδιες, η τηλεργασία, τα διαλείμματα, τα ρεπό, καθώς και οι άδειες κάθε απασχολούμενου αρχικά στους δύο αυτούς κλάδους και έως το τέλος του 2023 σε όλο το φάσμα της εγχώριας επιχειρηματικότητας.

Το Taxisnet της εργασίας

Πώς λειτουργεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας – «Φρένο» στην αδήλωτη απασχόληση-1

Η αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος του υπουργείου Εργασίας από «Εργάνη Ι» σε «Εργάνη ΙΙ» και η δημιουργία ενός σύγχρονου «εργασιακού Taxisnet» ανοίγει τον δρόμο για την πρώτη φάση εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που όπως ξεκαθάρισε χθες ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης θα ξεκινήσει την 1η Ιουλίου σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ και έως το τέλος του 2023 θα εφαρμοστεί σε κάθε επιχείρηση χωρίς εξαιρέσεις. Σύμφωνα με τον υπουργό, η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μεταρρυθμίσεις του εργασιακού νόμου 4808/2021, που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι, καθώς με την εφαρμογή της αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης – αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών, διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, αλλά και οι συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού των επιχειρήσεων και εξασφαλίζεται η εφαρμογή της νομοθεσίας και η βελτίωση των εσόδων του ασφαλιστικού συστήματος. Πρόκειται εξάλλου για ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ, που υλοποιείται πλέον με αρχή το σύνολο των τραπεζών οι οποίες λειτουργούν στη χώρα μας και τα σούπερ μάρκετ με προσωπικό άνω των 250 ατόμων. Ανάδοχος εταιρεία για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας είναι η Cosmote με υπεργολάβο την 01 Solutions Hellas, ενώ χρήματα έχουν εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Οπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, πρόκειται για μια μεταρρύθμιση υπέρ των εργαζομένων και του υγιούς ανταγωνισμού, διότι η ψηφιακή κάρτα είναι η καλύτερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου και των υπερωριών των εργαζομένων.

Από 1 έως 30 Ιουνίου θα απογραφούν ηλεκτρονικά στο νέο σύστημα «Εργάνη ΙΙ» όλες οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ με πάνω από 250 εργαζομένους σε πανελλαδικό επίπεδο. Από την 1η Ιουλίου θα εφαρμοστεί στις συγκεκριμένες εταιρείες η ψηφιακή κάρτα εργασίας. Από 1 Οκτωβρίου έως 30 Νοεμβρίου θα γίνει απογραφή και των υπόλοιπων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα, προκειμένου σταδιακά να επεκτείνεται η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας. Στους επόμενους μήνες, βάσει των αρχικών σχεδιασμών, επέκταση της κάρτας θα υπάρξει σε εταιρείες security, ασφαλιστικές, ΔΕΚΟ και βιομηχανία, ενώ στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι έως την έναρξη της επόμενης τουριστικής σεζόν, το μέτρο να έχει εφαρμοστεί και σε ξενοδοχεία και επισιτισμό.

Η νέα εφαρμογή θα βοηθήσει στη μάχη κατά της μαύρης εργασίας.

Αναλυτικά, το νέο σύστημα «Εργάνη ΙΙ» είναι αυτό που αναβαθμίζει ριζικά τις δυνατότητες καταγραφής του προγραμματισμού των επιχειρήσεων και του πραγματικού χρόνου εργασίας με πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης και λήξης της απασχόλησης, καθώς θα εισάγονται ψηφιακά στο σύστημα και θα είναι διαθέσιμες στους εργαζομένους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr).

Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να δηλώνουν την προσέλευση και αποχώρηση από την εργασία και μέσω app, σκανάροντας την κάρτα εργασίας που απεικονίζεται στο κινητό τηλέφωνό τους, σε μορφή QR code και η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα στο σύστημα «Εργάνη ΙΙ».

Δικλίδες ασφαλείας

Στόχος του μέτρου είναι να εισαγάγει δύο νέες δικλίδες ασφαλείας για τους εργαζομένους: αφενός η δήλωση έναρξης εργασίας που θα κάνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα μεταδίδεται αυτόματα στο σύστημα και αφετέρου ο ελεγκτής της ανεξάρτητης πλέον αρχής Επιθεώρησης Εργασίας θα γνωρίζει πριν επισκεφθεί έναν χώρο, ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται εκεί.

Ετσι, ο έλεγχος γίνεται αυτόματος και αντικειμενικός, με στόχο να αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης – αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών. Περιπτώσεις δε, κατά τις οποίες ο εργοδότης θα ζητάει από τον εργαζόμενο να μη «χτυπήσει» την κάρτα κατά την προσέλευση, ή να δηλώσει αποχώρηση αλλά να παραμείνει στη δουλειά, θα εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα από τον έλεγχο.

Αλλά και για τους εργοδότες, όλες οι πληροφορίες προς το σύστημα θα εισάγονται πλέον ηλεκτρονικά, ενώ μέχρι σήμερα ο προγραμματισμός εργασίας (ώρες εργασίας, υπερωρίες, βάρδιες κ.λπ.) υποβάλλεται σε αδόμητο κείμενο με επισυναπτόμενα αρχεία.

Τέλος, με το νέο σύστημα, για πρώτη φορά θα καταγράφονται όλοι οι τύποι άδειας, καθώς και οι ωροάδειες. Σήμερα υποβάλλεται ετησίως μία απολογιστική δήλωση και αυτή αφορά μόνο την κανονική άδεια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή