Εταιρείες ταχυμεταφορών: Εκμεταλλεύθηκαν την κρίση, δυσκολεύονται στην κανονικότητα

Εταιρείες ταχυμεταφορών: Εκμεταλλεύθηκαν την κρίση, δυσκολεύονται στην κανονικότητα

Μετά την πανδημία, πολλές εταιρείες ταχείας παράδοσης έχουν προβλήματα

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε φάση αναδιάρθρωσης βρίσκεται ο κλάδος του quick commerce, της γρήγορης παράδοσης ειδών σούπερ μάρκετ (grocery delivery), ο οποίος γνώρισε μεγάλη άνθηση στα χρόνια της πανδημίας, απορροφώντας την τελευταία διετία τεράστιο όγκο κεφαλαίων. Οι εταιρείες του κλάδου διανύουν μια αρκετά «επίπονη» περίοδο αναπροσαρμογής στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί μετά την πανδημία, ενώ αρκετοί επενδυτές έχουν προειδοποιήσει πως ελάχιστες εταιρείες θα καταφέρουν να επιβιώσουν, έχοντας μάλιστα διαφορετική μορφή. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Reuters, κατά τη διάρκεια της πανδημίας οι επενδυτές διοχέτευσαν πολλά κεφάλαια σε εταιρείες που παρέδιδαν είδη ανάγκης, τρόφιμα και καταναλωτικά προϊόντα σε λίγα μόλις λεπτά. Για να επιτύχουν αυτούς τους χρόνους, αυτές οι εταιρείες ανέπτυσσαν παράλληλα και τους δικούς τους αποθηκευτικούς χώρους (dark stores), μετατρέποντάς τους σε μίνι μάρκετ. Ωστόσο, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, την άνοδο του κόστους διαβίωσης και τη μείωση των διαθεσίμων κεφαλαίων, οι εταιρείες αυτές συρρικνώνουν τα κόστη και στρέφονται προς την κερδοφορία.

Αρκετές επιχειρήσεις προχωρούν σε απολύσεις, ενώ κάποιες άλλες αλλάζουν αντικείμενο.

Ενδεικτικά, η τουρκική Getir, από τις μεγαλύτερες και παλαιότερες εταιρείες του fast grocery delivery, η γερμανική Gorillas και η βρετανική Zapp ανακοίνωσαν τις τελευταίες εβδομάδες ότι προχωρούν σε απολύσεις, ενώ η Flink από το Βερολίνο ανακοίνωσε πως θα επιβραδύνει τον ρυθμό των προσλήψεων. Παράλληλα, η λονδρέζικη Jiffy ανακοίνωσε τον προηγούμενο μήνα πως θα σταματήσει τη δραστηριότητα διανομής και θα μετατραπεί σε εταιρεία λογισμικού. «Το υφιστάμενο μακροοικονομικό περιβάλλον έχει δημιουργήσει απίστευτες προκλήσεις, παρέχοντας πολύ μικρή ορατότητα σχετικά με το πότε θα βελτιωθούν τα πράγματα» ανέφερε σε μέιλ η εταιρεία, απαντώντας σε ερώτημα του Reuters. Η Μόνικ Πόλαρντ, αναλύτρια στη Citi, εκτιμά πως 7 με 8 μικρότερες εταιρείες έχουν υποχρεωθεί να ψάξουν για αγοραστές ή να κλείσουν τις δραστηριότητές τους. «Αυτό έγινε πολύ πιο γρήγορα από αυτό που είχαμε φανταστεί» επισήμανε. Εκτός όμως από αυτό, οι επενδυτές αλλά και στελέχη εταιρειών θεωρούν πως θα συνεχίσει να υπάρχει μια δραστηριότητα στην παραγγελία ειδών σούπερ μάρκετ, λόγω της άνεσης που προσφέρει στους καταναλωτές. Ο Λάρι Ιλγκ, στέλεχος στην Prosus, που κατέχει το 9,8% της Flink, θεωρεί πως η εξυγίανση της συγκεκριμένης αγοράς θα ωφελήσει τελικά όσους επιβιώσουν. «Παρατηρούμε τη δημιουργία νέων dark stores σε πιο αργούς ρυθμούς, χαμηλότερα επίπεδα επενδύσεων σε μάρκετινγκ και μειωμένες εκπτώσεις από τους ανταγωνιστές», αναφέρει ο ίδιος. «Οπότε η συνολική ανάπτυξη έχει αρχίσει να επιβραδύνεται, αλλά τα οικονομικά του κλάδου είναι πιο υγιή». Στο μεταξύ, όπως αναφέρει το Reuters, η κερδοφορία είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι αδύναμες χρηματιστηριακές αγορές αλλά και η μείωση των κεφαλαιοποιήσεων πολλών εταιρειών delivery καθιστούν ακόμη πιο δύσκολη την άντληση εξωτερικής χρηματοδότησης από τις εταιρείες του quick commerce. Σημειώνεται μάλιστα πως πολλές εταιρείες είναι κερδοφόρες σε κάποια πόλη ή σε κάποια περιοχή, όμως σε γενικές γραμμές δεν μπορούν να στηριχθούν σε δικά τους κεφάλαια. «Εάν τα ιδιωτικά κεφάλαια δεν εμφανίζονται πρόθυμα να στηρίξουν το επιχειρηματικό μοντέλο, τότε η εταιρεία χρειάζεται να στηριχθεί στη δική της ικανότητα να παράξει κεφάλαια», ανέφερε η κ. Πόλαρντ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή