Οι πωλήσεις μειώθηκαν, ο τζίρος αυξήθηκε

Οι πωλήσεις μειώθηκαν, ο τζίρος αυξήθηκε

Αύξηση του τζίρου στο λιανεμπόριο, αλλά και μείωση της πραγματικής κατανάλωσης δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για τον μήνα Απρίλιο.

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αύξηση του τζίρου στο λιανεμπόριο, αλλά και μείωση της πραγματικής κατανάλωσης δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για τον μήνα Απρίλιο. Το παραπάνω μοιάζει αντιφατικό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι, καθώς ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021, όμως σε ορισμένους κλάδους και δη στον μεγαλύτερο, αυτόν των σούπερ μάρκετ, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021 κατά 18,8%. Η αύξηση αυτή οφείλεται σε δύο παράγοντες: πρώτον, σε πραγματική αύξηση της ζήτησης, ειδικά στην κατηγορία της ένδυσης – υπόδησης, καθώς φέτος οι αγορές γίνονταν με ελάχιστους περιορισμούς, ενώ πέρυσι τα εμπορικά καταστήματα άνοιξαν στις 5 Απριλίου με πολλούς περιορισμούς και μάλιστα όχι όλες οι κατηγορίες καταστημάτων. Δεύτερον, η αύξηση του τζίρου συνδέεται σε σημαντικό βαθμό με τον πληθωρισμό. Με άλλα λόγια, έχει αυξηθεί η αξία των αγορών και όχι σε όλες τις περιπτώσεις ο όγκος των αγορών.

Το τελευταίο είναι εμφανές στα στοιχεία που αφορούν την κατηγορία των σούπερ μάρκετ. Ετσι, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2022 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021 κατά 5,5%, όμως ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 3,4%. Αντίστοιχη είναι η τάση στα μεμονωμένα καταστήματα ειδών διατροφής: ο τζίρος αυξήθηκε κατά 7,5%, όμως ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 0,6%.

Εκεί που φαίνεται ακόμη περισσότερο η επίδραση του πληθωρισμού στον τζίρο είναι στην κατηγορία των πρατηρίων καυσίμων. Ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 13,8%, κάτι αναμενόμενο δεδομένου ότι τον φετινό Απρίλιο λόγω και Πάσχα έγιναν πολλές μετακινήσεις με αυτοκίνητο, ενώ πέρυσι ήταν απαγορευμένες οι μετακινήσεις από νομό σε νομό. Ωστόσο, ο τζίρος του κλάδου αυξήθηκε κατά 46,8%, καθώς οι τιμές των καυσίμων έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη.

Η αύξηση του πληθωρισμού τον Απρίλιο προκαλεί σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων σε όλους σχεδόν τους κλάδους του λιανεμπορίου.

Απόκλιση μεταξύ αξίας και όγκου πωλήσεων καταγράφεται και στις άλλες κατηγορίες του λιανεμπορίου, λόγω πληθωρισμού, είναι όμως πολύ μικρότερες. Ο τζίρος στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης αυξήθηκε κατά 41%, όμως και ο όγκος πωλήσεων κατέγραψε σημαντική αύξηση, της τάξης του 39%.

Κατά 19% αυξήθηκε ο τζίρος στα καταστήματα επίπλων – ηλεκτρικών ειδών – οικιακού εξοπλισμού και κατά 14,8% ο όγκος πωλήσεών τους.

Ο πληθωρισμός οδηγεί τους καταναλωτές σε αναθεώρηση των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, σε μια προσπάθεια να συγκρατήσουν τις απώλειες στο διαθέσιμο εισόδημά τους. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζει προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 46% πέρυσι την ίδια εποχή σε 74% το 2022.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή