Πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου προωθεί η Κομισιόν με τις νέες κυρώσεις

Πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου προωθεί η Κομισιόν με τις νέες κυρώσεις

Ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο και περιορισμούς στη μεταφορά του διά θαλάσσης έθεσε στο τραπέζι, ως μέρος του νέου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Ανώτατο όριο τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο και περιορισμούς στη μεταφορά του διά θαλάσσης έθεσε στο τραπέζι, ως μέρος του νέου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως επιβεβαίωσαν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι και διπλωμάτες σε διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Οι νέες προτεινόμενες κυρώσεις θα απαγορεύουν στις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες τη μεταφορά και ασφάλιση του ρωσικού πετρελαίου, εάν η τιμή πώλησής του θα ξεπερνά το θεσπισμένο ανώτατο όριο τιμής. Το πλαφόν θα ισούται με την τιμή πώλησης του ρωσικού πετρελαίου στις ασιατικές αγορές, η οποία αυτή τη στιγμή είναι 30% χαμηλότερη σε σύγκριση με την Ευρώπη.

Οπως αναφέρει το Bloomberg, γνώστες του αντικειμένου δήλωσαν ότι, για να μπορέσουν να συνεχιστούν οι δραστηριότητες της ναυτιλίας και της παροχής σχετικών υπηρεσιών υπό το πλαίσιο ενός ανώτατου ορίου τιμών, η Ε.Ε. θα χρειαστεί να αλλάξει τις κυρώσεις που είχε επιβάλει προηγουμένως – κάτι που θα προϋπέθετε ομοφωνία μεταξύ των κρατών-μελών. Ως αποτέλεσμα, οι εθνικές κυβερνήσεις κατά πάσα πιθανότητα θα εκφράσουν εκ νέου ανησυχίες. Παράλληλα, η Ουγγαρία έχει αποκλείσει την πιθανότητα να υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις.

Τον περασμένο Ιούνιο, είχε συμφωνηθεί ως μέρος του έκτου πακέτου ευρωπαϊκών κυρώσεων εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω θάλασσας, στην παροχή των σχετικών υπηρεσιών ασφάλισης, μεσιτείας και χρηματοδότησης για τη μεταφορά του, καθώς και εξαιρέσεις για την παράδοσή του μέσω αγωγών. Η εν λόγω δέσμη μέτρων θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου για το αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω θαλάσσης και στις αρχές του 2023 για τα διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου.

Προτείνεται απαγόρευση μεταφοράς του από ευρωπαϊκές ναυτιλιακές και ασφάλισης των φορτίων από ασφαλιστικές εταιρείες.

Νωρίτερα αυτό τον μήνα η ομάδα του G7 ενέκρινε τη θέσπιση ενός ανώτατου ορίου τιμής για το ρωσικό πετρέλαιο, ύστερα από πιέσεις των ΗΠΑ. Η τιμή του ανώτατου ορίου δεν έχει ακόμη καθοριστεί. Διευκρινίζεται ότι η Κίνα και η Ινδία –δύο από τους μεγαλύτερους αγοραστές του ρωσικού πετρελαίου– δεν έχουν συμφωνήσει στην επιβολή πλαφόν, δημιουργώντας αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του μέτρου. Αμερικανοί αξιωματούχοι είχαν υποστηρίξει πως το πλαφόν θα ήταν αποτελεσματικό ανεξαρτήτως, αφού θα λειτουργούσε ως διαπραγματευτικό εργαλείο για την επίτευξη χαμηλότερων τιμών.

Οι θαλάσσιες μεταφορές είχαν αποκλειστεί από το προηγούμενο πακέτο ύστερα από πιέσεις της Ελλάδας, της Κύπρου, και της Μάλτας, καθώς η διακοπή τους θα σήμαινε τεράστιες οικονομικές απώλειες για τις ναυτιλιακές εταιρείες που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Τα υπό ελληνική διαχείριση πλοία συνέχισαν να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα σε χώρες εκτός Ε.Ε. ακόμη και μετά την επιβολή κυρώσεων. Σύμφωνα με το Politico, οι τρεις χώρες έχουν συμφωνήσει με εναλλακτική λύση, που εξασφαλίζει την αποζημίωσή τους.

Το φυσικό αέριο

Οπως αναφέρθηκε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία και Βέλγιο συνέλεξαν υπογραφές σε επιστολή προς την Ευρωπαία επίτροπο για την Ενέργεια, Κάντρι Σίμσον, ασκώντας πιέσεις για την υιοθέτηση ενός πλαφόν στο φυσικό αέριο ανεξαρτήτως προελεύσεως. Η επιστολή υπεγράφη από συνολικά 15 χώρες (Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία και Ισπανία).

Η πρόταση των υπογραφόντων προβλέπει ότι το ανώτατο όριο στην τιμή του φυσικού αερίου θα πρέπει να τεθεί σε επίπεδο χονδρικής και όχι λιανικής, σε ένα ή πολλαπλά benchmark hubs (όπως το ΤΤF) και μπορεί να καθοριστεί ως συγκεκριμένη τιμή ή να συνδεθεί με ένα εξωτερικό σημείο αναφοράς, όπως είναι οι τιμές του αργού πετρελαίου ή του φυσικού αερίου στη Βόρεια Αμερική και στην Ασία. Σύμφωνα με σχετικό επεξηγηματικό κείμενο, στόχος του πλαφόν δεν είναι η τεχνητή καταστολή των τιμών σε χαμηλό επίπεδο, αλλά η αποτροπή της κερδοσκοπίας με παράλληλα κίνητρα για τη διασφάλιση της εξοικονόμησης ενέργειας και τη σταδιακή απομάκρυνση από το φυσικό αέριο. Το ζήτημα αναμένεται να συζητηθεί στο έκτακτο συμβούλιο των Ευρωπαίων υπουργών Ενέργειας που θα λάβει χώρα αύριο στις Βρυξέλλες. Ωστόσο, όπως σχολίασαν διπλωματικές πηγές στην «Κ», μία τελική συμφωνία θα καθυστερήσει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή