Πληθωρισμός: Άλμα 332% της τιμής του αερίου, μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής

Πληθωρισμός: Άλμα 332% της τιμής του αερίου, μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής

Μια ανάσα από το ρεκόρ του Ιουνίου (12,1%) έφθασε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, καθώς διαμορφώθηκε στο 12% έπειτα από δύο μήνες μικρής αποκλιμάκωσης

2' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια ανάσα από το ρεκόρ του Ιουνίου (12,1%) έφθασε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, καθώς διαμορφώθηκε στο 12% έπειτα από δύο μήνες μικρής αποκλιμάκωσης. Τον Σεπτέμβριο, πάντως, καταγράφηκε η μεγαλύτερη μηνιαία μεταβολή από τις αρχές του έτους, 2,9%, καθώς εκτός από την εκτόξευση της τιμής του φυσικού αερίου στα ύψη, πέρασαν στις τιμές καταναλωτή σωρεία αυξήσεων σε βασικά τρόφιμα και άλλα είδη παντοπωλείου.

Πληθωρισμός: Άλμα 332% της τιμής του αερίου, μεγάλες ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής-1

Οι ομάδες αγαθών – υπηρεσιών στις οποίες έχει καταγραφεί η μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση είναι της «Στέγασης» (35,4%) και της «Διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών» (13,6%). Αιτία η τετραπλάσια και πλέον τιμή του φυσικού αερίου (332% υψηλότερη σε σύγκριση με τον περυσινό Σεπτέμβριο), η αύξηση κατά 65,1% της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, κατά 30,5% του ηλεκτρισμού, ενώ αυξήσεις 16,1% κατέγραψε η ΕΛΣΤΑΤ στα στερεά καύσιμα.

Οι πληροφορίες, πάντως, από την αγορά κάνουν λόγο για πολύ μεγαλύτερες αυξήσεις στα καυσόξυλα, ακόμη και για διπλασιασμό της τιμής τους σε σύγκριση με πέρυσι, λόγω της πολύ αυξημένης ζήτησης.

Στο 12% ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο – Λιγότερα προϊόντα αγοράζουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ.

Ψωμί, γαλακτοκομικά, κρέατα και λάδι, από τα κυριότερα δηλαδή είδη διατροφής, βρίσκονται στην κορυφή των ανατιμήσεων. Σε ετήσια βάση οι αυξήσεις τιμών είναι στο ψωμί – δημητριακά 18,4%, στα γαλακτοκομικά – αυγά 23,3%, στα κρέατα 17,6%, στα έλαια 17%, στον καφέ 14,3%, στα λαχανικά 8,7% και στα σοκολατοειδή 6,2%.

Οι ανατιμήσεις στην ενέργεια επηρεάζουν άμεσα και τις χρεώσεις στις μεταφορές. Τα αεροπορικά εισιτήρια είναι ακριβότερα κατά 58,7%, τα ακτοπλοϊκά κατά 25,4% και οι χρεώσεις των ταξί κατά 32,9%. Πλέον οι ανατιμήσεις καταγράφονται και στον κλάδο της εστίασης, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ να δίνουν αυξήσεις 6,7%.

Οι μεγάλες ανατιμήσεις από τις αρχές του χρόνου και κυρίως από την άνοιξη και έπειτα οδηγούν τους καταναλωτές στην αγορά λιγότερων προϊόντων από το σούπερ μάρκετ. Τούτο, βεβαίως, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι δεν βάζουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 3%, όμως την ίδια στιγμή ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Επιπλέον, οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα, με τα στοιχεία να δείχνουν αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατά 11,2% στο οκτάμηνο και μερίδιο 15,9% από 14,8% στο σύνολο του 2021.

Στο κυνήγι των προσφορών

Σύμφωνα, εξάλλου, με πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποίησε η NielsenIQ, πολύ λιγότεροι καταναλωτές στην Ελλάδα εμφανίζονται διατεθειμένοι να δώσουν περισσότερα χρήματα για να αγοράσουν πιο ποιοτικά προϊόντα (το σχετικό ποσοστό είναι χαμηλότερο κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2019). Οι προσφορές και εν γένει τα φθηνότερα προϊόντα θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο και τα Χριστούγεννα. Το 46% των καταναλωτών στην Ελλάδα δηλώνει ότι θα αξιοποιήσει τις προσφορές προκειμένου να αγοράσει τρόφιμα για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή