Φυσικό αέριο: Μάχη εταιρειών για τα slots στη Ρεβυθούσα

Φυσικό αέριο: Μάχη εταιρειών για τα slots στη Ρεβυθούσα

Αυστηρούς όρους και υψηλές ρήτρες θέτει η ΡΑΕ σε περίπτωση ακύρωσης της ενοικίασης χρονοθυρίδας LNG

2' 39" χρόνος ανάγνωσης

Στη λήψη μέτρων για την αποτελεσματικότερη χρήση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας προχώρησε η ΡΑΕ, καθώς από πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των εγχώριων κατά βάσιν εταιρειών προ κρίσης, έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ξένων εταιρειών και μεγάλων διεθνών traders.

Με το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον, εξάλλου, συνδέεται η αναβολή της δημοπρασίας του ΔΕΣΦΑ για τον προγραμματισμό φορτίων LNG τα έτη 2023-2027 από την 1η Οκτωβρίου, αρχικά για τις 17 και στη συνέχεια για τις 31 Οκτωβρίου.

Οι χρονοθυρίδες στους τερματικούς σταθμούς της Ευρώπης έχουν εξελιχθεί τις τελευταίες εβδομάδες σε ένα σπάνιο είδος απαραίτητο για την αεριοποίηση του LNG και τη διάθεσή του στα δίκτυα αερίου, με αποτέλεσμα να έχουν αποκτήσει μια δυναμική δευτερογενούς αγοράς που επηρεάζει καθοριστικά τις τιμές.

Ενας από τους πολλούς παράγοντες υποχώρησης της τιμής φυσικού αερίου το τελευταίο διάστημα και σε διψήφιο ποσοστό χθες έπειτα από πολλούς μήνες, σύμφωνα με αρμοδίους της αγοράς, είναι και το γεγονός ότι έχουν φουλάρει οι σταθμοί LNG. Περισσότερα από 30 δεξαμενόπλοια LNG, όπως έγινε γνωστό την περασμένη εβδομάδα, περιφέρονται στα ανοικτά της Ισπανίας αναμένοντας να αδειάσει χώρος αεριοποίησης. Εταιρείες που διαθέτουν χρονοθυρίδες μπορούν να χτυπάνε τις τιμές ακόμη και 40% χαμηλότερα από το TTF.

Σε αυτό το περιβάλλον και με γνώμονα και την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας κυρίως τις χειμερινές περιόδους, η ΡΑΕ, μετά και την ολοκλήρωση σχετικής εισήγησης του ΔΕΣΦΑ, αλλά και συνάντηση που είχε στις 10 Οκτωβρίου με τους εμπλεκόμενους φορείς, προχώρησε σε αυστηροποίηση των τελών και των χρεώσεων που αφορούν τον προγραμματισμό των φορτίων LNG, τροποποιώντας τον σχετικό κώδικα. Αυτό που πρωτίστως επιδιώκει είναι να αποτρέψει τους επενδυτές από την πρακτική τού να σπεύσουν να δεσμεύσουν χώρο και αν χρειαστεί στη συνέχεια να το ακυρώσουν, προκαλώντας προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς, όχι μόνο της εγχώριας αλλά και των Βαλκανίων που προμηθεύονται αέριο από τη Ρεβυθούσα.

Αυστηρούς όρους και υψηλές ρήτρες θέτει η ΡΑΕ σε περίπτωση ακύρωσης της ενοικίασης χρονοθυρίδας LNG.

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις του κώδικα που ενέκρινε με απόφασή της η ΡΑΕ, σε περίπτωση ακύρωσης εκφόρτωσης οι χρεώσεις από 1.1.2023 θα υπολογίζονται βάσει της εκτιμώμενης αξίας του φορτίου και της μέσης τιμής φυσικού αερίου στο ΤΤF του προηγούμενου μήνα, το γινόμενο των οποίων θα σταθμίζεται με διαφορετικούς συντελεστές ανάλογα με τη χρονική απόκλιση της ακύρωσης από την προγραμματισμένη άφιξη.

Ο συντελεστής αυτός είναι 1% εφόσον η εκφόρτωση ακυρωθεί έως την ημέρα που προηγείται της προθεσμίας αποστολής του αρχικού μηνιαίου προγράμματος LNG, 2%, εφόσον η εκφόρτωση ακυρωθεί μετά την προθεσμία αποστολής του αρχικού μηνιαίου προγράμματος φορτίου και έως την 6η μέρα πριν από την προγραμματισμένη ημέρα εκφόρτωσης. 10% εφόσον η εκφόρτωση ακυρωθεί από την 5η ημέρα πριν από την προγραμματισμένη ημέρα εκφόρτωσης έως και εκείνη την ημέρα. Για τη χειμερινή περίοδο από 1ης Ιανουαρίου έως 31 Μαρτίου 2023 και από την 1η Νοεμβρίου έως την 31η Μαρτίου 2021 τα αντίστοιχα ποσοστά ανεβαίνουν σε 5%, 10% και 20%. Ο υφιστάμενος κώδικας προέβλεπε την καταβολή χαμηλών ποσών της τάξης των 20.000, 60.000 και 150.000 ευρώ αντίστοιχα για τις τρεις περιπτώσεις ακύρωσης.

Με την ίδια απόφαση η ΡΑΕ αναθεωρεί το τέλος αίτησης τροποποίησης τελικού μηνιαίου προγράμματος LNG στα 200.000 ευρώ, εφόσον αυτή υποβάλλεται έως και 6 ημέρες πριν από την προγραμματισμένη εκφόρτωση και στα 500.000 ευρώ εφόσον υποβληθεί πέντε ημέρες πριν και μέχρι την ημέρα εκφόρτωσης.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT