Μια αδιανόητη τροπή παίρνει η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης, που όλα δείχνουν πως ξαφνικά βρίσκεται με περισσότερο αέριο από όσο χρειάζεται και από όσο μπορεί να χρησιμοποιήσει. Η Ευρώπη έσπευσε ταχύτατα να προμηθευτεί υγροποιημένο φυσικό αέριο από την παγκόσμια αγορά και ο καιρός είναι ασυνήθιστα καλός για την εποχή. Ετσι οι ταμιευτήρες της Γηραιάς Ηπείρου είναι σχεδόν πλήρεις, προτού χρειαστεί να ανεβάσουν τον θερμοστάτη οι Ευρωπαίοι. Και οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν υποχωρήσει εντυπωσιακά κάτω και από το 1/3 των επιπέδων του καλοκαιριού. Δεν έχουν εκλείψει, βέβαια, οι κίνδυνοι, αφού πολλά θα εξαρτηθούν από τον καιρό. Αρκεί μια ξαφνική πτώση της θερμοκρασίας και η Ευρώπη θα βάλει αμέσως βαθιά το χέρι στα αποθέματά της. Οι κυβερνήσεις είναι, άλλωστε, σε επιφυλακή καθώς ανησυχούν για το ενδεχόμενο δολιοφθοράς σε ενεργειακές εγκαταστάσεις, που θα μπορούσε να τινάξει στον αέρα την αγορά. Και πάλι, πάντως, είναι τέλος Οκτωβρίου και η ήπειρος είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από όσο ήλπιζαν οι πολιτικοί. Ο ήπιος καιρός περιορίζει μέχρι στιγμής τη ζήτηση, αλλά οι Ευρωπαίοι πολιτικοί εκφράζουν φόβους πως η πτώση των τιμών του αερίου θα ενθαρρύνουν την αύξηση της κατανάλωσης όταν θα υποχωρήσουν οι θερμοκρασίες. Σύμφωνα με τον Τζιάκομο Μαζάτο, αναλυτή και μετεωρολόγο στην ιταλική ενεργειακή Illumia, «το πλεόνασμα φυσικού αερίου αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο». Ο ίδιος θεωρεί απίθανο να γνωρίσει η Ευρώπη μια παρατεταμένη περίοδο ψύχους μέσα στον Νοέμβριο.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η πληρότητα φτάνει στο 93,6%, παραμένουν σε επιφυλακή οι κυβερνήσεις.
Αυτή τη στιγμή οι τιμές του αερίου βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιούνιο, ωστόσο υπάρχουν κίνδυνοι στον τρόπο με τον οποίο τιμολογεί το καύσιμο η αγορά. Τα προθεσμιακά συμβόλαια αερίου για παράδοση τον Φεβρουάριο πωλούνται σε τιμές κατά 44% υψηλότερες από εκείνες του Νοεμβρίου. Στο μεταξύ, το κόστος για τον χειμώνα του επόμενου έτους παραμένει αυξημένο, καθώς θα παραμείνει και η αβεβαιότητα για την προσφορά αερίου. Ολα αυτά συνεπάγονται πως εξακολουθεί να είναι αδήριτη ανάγκη η μείωση της κατανάλωσης αερίου όσο και αν έχουν υποχωρήσει οι τιμές.
Σύμφωνα με την Timera Energy, στη διάρκεια του 2022 η ζήτηση για αέριο μειώθηκε περίπου 7% με 9% κυρίως λόγω των περικοπών στη βιομηχανική παραγωγή. Και βέβαια, ο στόχος της Ε.Ε. είναι μια μείωση της κατανάλωσης κατά 15%. Αναλυτές της Timera τονίζουν πως η κρίση κάθε άλλο παρά έχει τελειώσει καθώς εκτιμούν πως «το κατά πόσον θα καταφέρει η Ευρώπη να αντιμετωπίσει τις παράλληλες κρίσεις του αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας θα εξαρτηθεί από το πόσο έχει τη δυνατότητα να μειώσει τη ζήτηση». Οι προσπάθειες της Ευρώπης να συγκεντρώσει αποθέματα αερίου έχουν τελεσφορήσει, μιας και σε ευρωπαϊκό επίπεδο η πληρότητα φτάνει στο 93,6%, ενώ στη Γερμανία στο 97,5%. Και τα δεξαμενόπλοια με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) εξακολουθούν να καταφθάνουν στην Ευρώπη. Η βορειοδυτική Ευρώπη αναμένεται να υποδεχτεί 82 δεξαμενόπλοια αυτόν τον μήνα – αριθμός ενισχυμένος κατά 19% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες αφίξεις τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τη χρηματιστηριακή θαλάσσιων μεταφορών Fearnleys A/S, περισσότερα πλοία παραμένουν στις πλωτές αποθήκες επειδή αναμένουν να παραδώσουν το αέριο όταν θα είναι υψηλότερες οι τιμές, αλλά και επειδή δεν επαρκούν οι αποθηκευτικοί χώροι για να τοποθετηθεί το καύσιμο.