Λογαριασμοί ρεύματος: Ηλεκτροσόκ από τους εκκαθαριστικούς οκταμήνου

Λογαριασμοί ρεύματος: Ηλεκτροσόκ από τους εκκαθαριστικούς οκταμήνου

«Φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος λαμβάνουν πολλοί καταναλωτές, καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ καθυστερεί την καταμέτρηση με αποτέλεσμα να εκδίδονται εκκαθαριστικοί όχι στο 4μηνο, αλλά στο 8μηνο

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος εξακολουθεί να λαμβάνει μεγάλος αριθμός καταναλωτών παρά τις υψηλές κρατικές επιδοτήσεις, μέρος των οποίων απορροφούν οι πολλές μαύρες τρύπες και τα δομικά προβλήματα της αγοράς.

Το… παλαιολιθικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σύστημα της «χειροκίνητης» καταμέτρησης της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ μία φορά το τετράμηνο είναι η βασική αιτία των φουσκωμένων λογαριασμών. Οι καθυστερήσεις από πλευράς του ΔΕΔΔΗΕ στην καταμέτρηση της κατανάλωσης αποτελούν παθογένεια που τον συνοδεύει τα πολλά τελευταία χρόνια της λειτουργίας του. Στην παρούσα συγκυρία της ενεργειακής κρίσης, των υψηλών τιμών ρεύματος και του γενικευμένου κύματος ακρίβειας αποκτά όμως άλλη βαρύτητα γι’ αυτό και έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες καταναλωτών από διάφορες περιοχές ανά την επικράτεια.

Ενας εκκαθαριστικός λογαριασμός 8μήνου, για παράδειγμα, το διάστημα προ κρίσης δεν προκαλούσε τόσο μεγάλο σοκ, αφού η τιμή της κιλοβατώρας ήταν χαμηλή. Την τρέχουσα περίοδο, ένας εκκαθαριστικός 8μήνου αντί τετραμήνου ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί και εύλογα προκαλεί αγανάκτηση. Ο ΔΕΔΔΗΕ συνηθίζει να υποβαθμίζει το ζήτημα κάνοντας λόγο για ένα μικρό ποσοστό κάποιων εκατοντάδων καταναλωτών στο σύνολο των 7,5 εκατ. μετρητών. Αυτοί, σύμφωνα με κύκλους του ΔΕΔΔΗΕ, είναι συνήθως μετρητές που βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους και που τα συνεργεία δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση για την καταμέτρηση εάν δεν τους ανοίξει κάποιος. Η επιχειρηματολογία του ΔΕΔΔΗΕ δύσκολα πείθει όχι μόνο γιατί ο καθένας στο ευρύτερο προσωπικό και εργασιακό περιβάλλον του έχει πολλές περιπτώσεις εκκαθαριστικών που δεν πήγαν στην ώρα τους χωρίς να συντρέχουν οι λόγοι που επικαλείται ο Διαχειριστής, αλλά και γιατί είναι δύσκολο ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ να έχει μια σαφή εικόνα για τις καταμετρήσεις.

Ενας εκκαθαριστικός οκταμήνου αντί τετραμήνου, ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί.

Το έργο της καταμέτρησης έχει ανατεθεί σε ποσοστό 95% σε εργολάβους, τα συνεργεία των οποίων δεν είναι εύκολο να ελεγχθούν παρά τα διάφορα εργαλεία που εφαρμόζει. Η «Κ», για παράδειγμα, έχει στη διάθεσή της στοιχεία για περίπτωση εκκαθαριστικών λογαριασμών περιόδου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου για μετρητές στην περιοχή Αγ. Δημητρίου που έχει πρόσβαση οποιοσδήποτε, αφού βρίσκονται στην πυλωτή. Αλλος εκκαθαριστικός 8μήνου στον Πειραιά σε μετρητές που οι ένοικοι βρίσκονται επί 24ώρου βάσεως στο σπίτι τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας.

Οι καταναλωτές είναι επίσης αδύνατον να ελέγξουν ακριβώς τι πληρώνουν για το ρεύμα στο τετράμηνο, αφού η τιμή της κιλοβατώρας αλλάζει πλέον ανά μήνα αλλά η καταμέτρηση γίνεται ανά τετράμηνο. Οι προμηθευτές επιμερίζουν τη συνολική κατανάλωση του τετραμήνου ανά μήνα και χρεώνουν με βάση την αντίστοιχη μηνιαία τιμή, μηχανισμός που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική μηνιαία κατανάλωση, κάτι που διαφοροποιεί και το πραγματικό κόστος. «Δεχόμαστε την έκθεση του Διαχειριστή που δείχνει ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί. Δεν μπορούμε να τσεκάρουμε μεμονωμένες περιπτώσεις», δηλώνουν από τη ΡΑΕ στην «K», επισημαίνοντας πάντως μια γενικότερη δυσκολία συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ σε ζητήματα της αγοράς.

Μια αντίστοιχη εικόνα δυστοκίας μεταφέρεται και από την πλευρά του ΔΑΠΕΕΠ που διαχειρίζεται το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται οι επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος. Για να δοθούν οι επιδοτήσεις στους παρόχους θα πρέπει ο ΔΑΠΕΕΠ να διασταυρώσει τα στοιχεία των καταναλώσεων που δίνει ο κάθε πάροχος με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ τα οποία φτάνουν στον ΔΑΠΕΕΠ με μεγάλη καθυστέρηση. Η εκκαθάριση για το 2021 στάλθηκε από τον ΔΕΔΔΗΕ στον ΔΑΠΕΕΠ προ μιας εβδομάδος.

Μετρήστε μόνοι σας…

Οι προμηθευτές ρεύματος σε μια προσπάθεια να διευκολύνουν τους πελάτες τους προκειμένου να μη φουσκώνει ο λογαριασμός στο τετράμηνο, ή όποτε βγει ο εκκαθαριστικός, δίνουν τη δυνατότητα της καταμέτρησης από τους ίδιους. Μπορούν να στέλνουν φωτογραφία του μετρητή στο τέλος του μήνα και να τιμολογούνται βάσει της σχετικής ένδειξης μέχρι να βγει ο εκκαθαριστικός. Αντίστοιχη δυνατότητα δίνει και ο ΔΕΔΔΗΕ. Οι καταναλωτές μπορούν να μπαίνουν στην ιστοσελίδα του και να αναρτούν την ένδειξη του μετρητή τους ανά μήνα. Η καταμέτρηση θα ήταν εξαιρετικά απλή και επωφελής υπόθεση για τον καταναλωτή εάν είχαν εγκατασταθεί έξυπνοι μετρητές, project που καρκινοβατεί από το 2014. Με σοβαρές καθυστερήσεις προχωρεί και ο νέος διαγωνισμός του ΔΕΔΔΗΕ. Οι προσφορές των επτά ενδιαφερόμενων επενδυτών αποσφραγίστηκαν στις 14 Ιουνίου και βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της αξιολόγησης. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή