Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα

Οι αποδόσεις τους την τελευταία δεκαετία έχουν αυξηθεί κατά 165% – 110 σπάνια μοντέλα στο Ελληνικό Μουσείο

7' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί τελικά η επένδυση σε ένα κλασικό συλλεκτικό αυτοκίνητο να αποδειχθεί καλύτερη σε σύγκριση με τοποθετήσεις σε ομόλογα ή μετοχές; Η απάντηση ορισμένες φορές ίσως και να είναι καταφατική. Σε μια περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων αρκετοί στρέφουν το βλέμμα και σε εναλλακτικές επενδύσεις, όπως είναι τα έργα τέχνης, τα σπάνια κρασιά ή τα κλασικά οχήματα, προκειμένου αφενός να επενδύσουν σε αγαπημένα συλλεκτικά αντικείμενα, αφετέρου να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιό τους και με άλλα assets για να μετριάσουν τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο πληθωρισμός στις επενδύσεις τους. Ειδικά τα κλασικά οχήματα, που αποτελούν πάθος απλών ανθρώπων αλλά και εκατομμυριούχων, σημειώνουν αναμφισβήτητα μεγάλες αποδόσεις τα τελευταία χρόνια λόγω της σπανιότητάς τους και των ξεχωριστών χαρακτηριστικών τους. Ο δείκτης HAGI Top Index (Historic Automobile Group International) που καταγράφει την αξία 50 μοντέλων από διαφορετικές μάρκες, από Porsche και Ferrari μέχρι Bugatti και Alfa Romeo, σημείωσε αύξηση 33,8% το 2019, 6,19% το 2020 και 3% το 2021 εν μέσω πανδημίας. Σύμφωνα με τον δείκτη Knight Frank Luxury Investment Index, που μετράει τον μέσο όρο της απόδοσης 10 σπάνιων περιουσιακών στοιχείων όπως είναι οι πολύτιμοι λίθοι, τα συλλεκτικά έπιπλα, τα κρασιά κ.λπ., η απόδοση vintage οχημάτων έχει ανέβει την τελευταία δεκαετία 165%. Πρόκειται για τη δεύτερη υψηλότερη απόδοση μετά τα σπάνια συλλεκτικά ουίσκι (428%). «Είναι σίγουρο πως αυτή τη στιγμή είναι μια ενδιαφέρουσα αγορά», αναφέρει ο ιδρυτής της HAGI, Ντίτριχ Χατλάπα, σε μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας Knight Frank. «Αρκετοί συλλέκτες βγήκαν πλουσιότεροι μετά το τέλος της πανδημίας, ενώ κάποιοι προτιμούν να τοποθετούν τα κεφάλαιά τους σε αυτοκίνητα παρά στις νευρικές χρηματιστηριακές αγορές», προσθέτει, προειδοποιώντας πως δεν καταγράφουν όλα τα δημοφιλή κλασικά οχήματα ίδια επίπεδα αποδόσεων.

Τον περασμένο Μάιο οι λάτρεις των συλλεκτικών οχημάτων εξεπλάγησαν από την τιμή πώλησης της θρυλικής και σπάνιας Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe του 1955. Στη δημοπρασία που πραγματοποιήθηκε στο μουσείο της εταιρείας στη Στουτγάρδη, ένα από τα μόλις δύο μοντέλα που κυκλοφορούν παγκοσμίως πουλήθηκε στα 135 εκατ. ευρώ, σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Πλέον θεωρείται το πιο ακριβό αυτοκίνητο που έχει μέχρι στιγμής πουληθεί επίσημα παγκοσμίως, με πλειοδότη τον Σίμον Κίντστον, έναν Βρετανό σύμβουλο και συλλέκτη κλασικών αυτοκινήτων, o οποίος το αγόρασε εκ μέρους ενός –αγνώστου ταυτότητας– πελάτη του.

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα-1
Ford Model N του 1906, το παλαιότερο αυτοκίνητο του μουσείου.

Οι επενδύσεις σε κλασικά οχήματα έχουν κινήσει κατά καιρούς το ενδιαφέρον Ελλήνων εφοπλιστών και επιχειρηματιών, ωστόσο υπάρχει και κόσμος που θέλει να τα συντηρήσει για καθαρά συναισθηματικούς λόγους. «Εάν αγαπάς τα αυτοκίνητα νομίζεις πως έχουν ψυχή, εάν τα προσέχεις θα κρατήσουν, εάν όχι θα διαλυθούν. Τώρα με τα καινούργια ηλεκτρικά οχήματα δεν δημιουργείται αντίστοιχο δέσιμο όπως συμβαίνει με τα κλασικά οχήματα, καθώς είναι πιο αποστειρωμένα, είναι αθόρυβα και πολλά μέρη τους είναι ψηφιακά», σχολιάζει στην «Κ» ο Μίλτος Πατρώνης, υπεύθυνος μέσων κοινωνικής δικτύωσης και επικοινωνίας του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου (Hellenic Motor Museum), καθώς διηγείται την ιστορία μοναδικών εκθεμάτων της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας που διατηρούνται στο μουσείο (1906-1987). Το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, κοντά στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ιδρύθηκε το 2011 από τον Θεόδωρο Χαραγκιώνη. Στο Athenian Capitol, σε χώρο 4.000 τ.μ., εκτίθενται 110 σπάνια ιστορικά μοντέλα (κλασικά, vintage κ.ά.) σε 3 ορόφους, τα περισσότερα από τα οποία έχουν αποκτηθεί σε δημοπρασίες και είναι σε λειτουργική κατάσταση. Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν αυτοκίνητα που είχαν περάσει από τα χέρια θρύλων της παγκόσμιας μουσικής σκηνής και ηθοποιών του Χόλιγουντ ή αυτοκίνητα που μετρούν πάνω από έναν αιώνα ζωής, όπως είναι το Ford Model N του 1906, το παλαιότερο όχημα που έχει στη συλλογή του το μουσείο, το οποίο αποκτήθηκε σε δημοπρασία στη Μεγάλη Βρετανία. Ανάμεσα στα εκθέματα είναι αδύνατον να μην ξεχωρίσει κανείς τη ροζ Chrysler Imperial κατασκευής 1959 που ανήκε στον θρύλο της ροκ Ρόμπερτ Πλαντ, αρχηγό του διάσημου μουσικού συγκροτήματος Led Zeppelin. Η εντυπωσιακή Chrysler Imperial, ένα κάμπριο τετραθέσιο όχημα, με λευκό δερμάτινο σαλόνι και κουκούλα απομίμηση γούνας λεοπάρδαλης, ανταγωνιζόταν εκείνη την περίοδο τη ροζ Cadillac της General Motors, αγαπημένο αυτοκίνητο του θρύλου της ροκ εν ρολ, Ελβις Πρίσλεϊ. Τότε οι κατασκευαστές εμπνέονταν από τα φτερά και τα φώτα αεροπλάνων και πυραύλων εξαιτίας και της επιρροής τους από τον αγώνα για την κατάκτηση του Διαστήματος. Λίγο πιο πέρα στον ίδιο όροφο, αισθητή είναι η παρουσία και της Rolls Royce Wraith Sports Sedan του 1939, που ανήκε στον Βρετανό ηθοποιό του Χόλιγουντ σερ Λόρενς Ολίβιε, πριν ενταχθεί στη συλλογή του μουσείου. «Η Rolls Royce είχε τη φήμη ότι φτιάχνει σε επίπεδο κατασκευής και ποιότητας τα πιο τέλεια αυτοκίνητα. Για να αναδειχθεί αυτή η τελειότητα έβαλαν στην όψη του αυτοκινήτου ένα στοιχείο από την αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα την πρόσοψη του Παρθενώνα. Οταν κοιτάμε μια Rolls Royce είναι σαν να κοιτάμε την πρόσοψή του». Το Wraith που εκτίθεται στο μουσείο αγοράστηκε στην Ελλάδα από τον Αλέξανδρο Ανδρεάδη, έναν από τους σημαντικότερους συλλέκτες ιστορικών αυτοκινήτων της δεκαετίας του ’70 και πρώτο σύζυγο της Χριστίνας Ωνάση.

Σπάνια Mercedes-Benz του 1955 πουλήθηκε στη Στουτγάρδη έναντι 135 εκατ. ευρώ, σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ.

Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν επίσης ιστορικές και υψηλής αξίας Bugatti (Βugatti Type 44, Bugatti Type 57 Ventoux) της δεκαετίας του ’30, καθώς και ακόμη παλαιότερα οχήματα που κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους πριν από έναν αιώνα, όπως είναι το Willys Whippet 6, που εισήχθη στην Ελλάδα στο τέλος της δεκαετίας του 1920 με αριθμό κυκλοφορίας 30.721. Εξίσου εντυπωσιακά είναι πιο σύγχρονα οχήματα, όπως η Ferrari Dino 246 GTS, sport αμάξι κατασκευής του 1974, που βρίσκεται σε περίοπτη θέση στον 3ο όροφο του μουσείου, καθώς και οχήματα με «ελληνικές» ρίζες, όπως το Enfield E8000 Electric. Πρόκειται για ηλεκτρικό αμάξι που κατασκευάστηκε από την Enfield Automotive, εταιρεία με έδρα το Λονδίνο, η οποία εξαγοράστηκε το 1972 από τους αδελφούς Γουλανδρή. Υστερα τη μετονόμασαν σε «Ενφιλντ Νεώριο ΕΠΕ», μεταφέροντας τη γραμμή παραγωγής στα Ναυπηγεία Σύρου.

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα-2

Στο μεταξύ, τα ιστορικά οχήματα δεν αποτελούν απλώς αξιοθέατα ή κερδοφόρο επένδυση για πλούσιους συλλέκτες και δισεκατομμυριούχους, καθώς υπάρχει κόσμος που διατηρεί τέτοια οχήματα στο σπίτι του. Πέραν της εντυπωσιακής τους εμφάνισης, τα τελευταία χρόνια έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω της ασάφειας που διέπει την κυκλοφορία τους στην Ελλάδα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά και της διαδικασίας που ακολουθούνταν για τον χαρακτηρισμό τους ως ιστορικού ενδιαφέροντος. Με νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών προβλέπεται η καθημερινή, νόμιμη κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων εντός του ορίου του μικρού δακτυλίου, αλλαγή που ικανοποιεί τόσο τους ιδιοκτήτες όσο και τις ομοσπονδίες, δεδομένου ότι υπήρχαν αυστηροί περιορισμοί που είτε οδηγούσαν τελικά στην παράνομη κυκλοφορία τους είτε στην καθήλωσή τους στους χώρους στάθμευσης. Βέβαια αρκετοί ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων –κυρίως όσοι έχουν πάνω από ένα όχημα στην κατοχή τους– προβληματίζονται για το ετήσιο κόστος χρήσης και συντήρησης του οχήματος. Αυτό γιατί πλέον τα οχήματά τους θα κυκλοφορούν υπό τον όρο να περνούν από ΚΤΕΟ, να είναι ασφαλισμένα και να καταβάλουν εφεξής τέλη κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών. Τα τέλη είναι χαμηλότερα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα των σύγχρονων οχημάτων, ενώ σε ό,τι αφορά το ΚΤΕΟ ο τεχνικός έλεγχος τελικά θα πραγματοποιείται κάθε 2 χρόνια από 1 που προέβλεπε αρχικά ο νόμος, δεδομένου ότι αυτά τα οχήματα δεν κυκλοφορούν συχνά. Σημειώνεται πως το υπουργείο Μεταφορών ίσως σε επόμενο διάστημα –αφού λειτουργήσει πρώτα το νέο θεσμικό πλαίσιο– μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να απαλλαγούν από την καταβολή τελών κυκλοφορίας και υποχρεωτικής ασφάλισης όσα ιστορικά αυτοκίνητα δεν κυκλοφορούν και δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ να κυκλοφορήσουν στον δρόμο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μαζί με τις πινακίδες, ίσως εκδοθεί επιπλέον σήμανση πως το όχημα δεν κυκλοφορεί.

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα-3
Chrysler Imperial Crown Convertible. Το συγκεκριμένο ροζ χρώματος αυτοκίνητο ανήκε στον Ρόμπερτ Πλαντ, αρχηγό του γνωστού συγκροτήματος Led Zeppelin.

Η πιο σημαντική αλλαγή είναι η χορήγηση των πινακίδων κυκλοφορίας από τις υπηρεσίες μεταφορών του υπουργείου, καθώς μέχρι σήμερα αυτές χορηγούνταν από τις ομοσπονδίες (ΕΟΟΕ, ΦΙΛΠΑ, παλαιότερα η ΕΛΠΑ). Αυτές θα εκδίδονται με την πληρωμή ενός παραβόλου, που κατά πληροφορίες θα ανέλθει στα 30 ευρώ, με στόχο να δημιουργηθεί ένα σαφές πλαίσιο χορήγησης των πινακίδων και να δημιουργηθεί ένα μητρώο τέτοιων οχημάτων. Σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις, στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 10.000-15.000 τέτοια οχήματα. Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν πως διάφορες ομοσπονδίες που δεν ήταν εναρμονισμένες με τα διεθνή πρότυπα είχαν το δικαίωμα να χαρακτηρίσουν οχήματα ως ιστορικά, σημειώνοντας πως κάποιες πιστοποιήσεις οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος δεν ήταν σωστές. Σύμφωνα με πρόσφατη υπουργική απόφαση, καθ’ υπόδειξη διεθνών ομοσπονδιών, 3 φορείς θα μπορούν εφεξής να βεβαιώνουν και να πιστοποιούν ως ιστορικά, οχήματα τουλάχιστον 30 ετών, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις άλλων ομοσπονδιών, όπως η ΕΟΟΕ, που πλέον δεν θα μπορεί να πιστοποιεί νέα γενιά παλαιών οχημάτων. Πρόκειται για την Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος (ΟΜΑΕ), την Αθλητική Μοτοσικλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΑΜΟΤΟΕ) και την Ελληνική Ομοσπονδία Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτου και Μοτοσικλέτας (ΕΟΦΙΛΠΑ). Πέραν των ζητημάτων που ακόμη πρέπει να διευθετηθούν, λάτρεις των ιστορικών οχημάτων στέκονται στην ανάγκη να μεταδώσουν οι παλαιότερες γενιές τις γνώσεις τους γύρω από τη συντήρηση των ιστορικών οχημάτων σε νέους μηχανικούς, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα διαφυλαχθεί η αίγλη και η ιστορία τους.

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα-4

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα-5
Bugatti Type 44, μοντέλο 1930 και Bugatti Type 57 Ventoux (1934).

Τα vintage I.X., καλύτερη επένδυση από ομόλογα-6
Rolls Royce Wraith του 1939. Πρώτος ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου αυτοκινήτου ήταν ο σερ Λόρενς Ολίβιε.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή