Στην κούρσα της Αττικής Οδού οι Πορτογάλοι

Στην κούρσα της Αττικής Οδού οι Πορτογάλοι

Ο επικεφαλής της πορτογαλικής εταιρείας διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων Brisa, Αντόνιο Πιρές ντε Λίμα, μιλάει στην «Κ»

4' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η πορτογαλική εταιρεία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων Brisa Auto-Estradas de Portugal (BAE) επέλεξε την Ελλάδα για να κάνει το πρώτο βήμα στον τρέχοντα κύκλο ευρωπαϊκής επέκτασής της, επειδή κρίνει ότι η χώρα διαθέτει πλέον μια διαρκώς βελτιούμενη φήμη, πολιτική σταθερότητα, ικανοποιητικό ρυθμιστικό πλαίσιο και ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική συγκριτικά με την υπόλοιπη Γηραιά Ηπειρο. Αυτό σημειώνει μιλώντας στην «Καθημερινή» ο διευθύνων σύμβουλός της, Αντόνιο Πιρές ντε Λίμα, οικονομολόγος και πρώην υπουργός Οικονομικών της Πορτογαλίας, που βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα στο πλαίσιο των επαφών που πραγματοποιεί ενόψει του διαγωνισμού για την εικοσιπενταετή παραχώρηση της Αττικής Οδού, την οποία διεκδικεί σε κοινοπραξία με την Intrakat. Δηλώνει βέβαιος πως το επενδυτικό κλίμα για την Ελλάδα διεθνώς θα βελτιωθεί περαιτέρω, μετά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τη χώρα, εξέλιξη που θα διευκόλυνε τη χρηματοδότηση πολλών νέων επενδύσεων.

Η «Καθημερινή» τον συνάντησε στα γραφεία του Ελληνα εταίρου της στην Παιανία και τον ρώτησε μεταξύ άλλων για το κατά πόσον ανησυχεί για την επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας και τον πληθωρισμό. «Η Ελλάδα θα τα πάει πολύ καλύτερα από την υπόλοιπη Ευρώπη», απαντά αβίαστα ο Πιρές ντε Λίμα. «Και παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ επηρεάζει την κυκλοφορία των οχημάτων και έτσι και τις οικονομικές επιδόσεις των εταιρειών διαχείρισης, η Brisa έχει ιδιαίτερα θετική εκτίμηση για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας», προσθέτει. Χαρακτηρίζει εξαιρετικό αυτοκινητόδρομο την Αττική Οδό και παρεμφερή με αντίστοιχους μεγάλους οδικούς άξονες στην Πορτογαλία όπου η εταιρεία του έχει μερίδιο αγοράς της τάξης του 50%. «Πορτογαλία και Ελλάδα έχουν αρκετές ομοιότητες αναφορικά με την πορεία της οικονομίας τους και νιώθουμε ασφάλεια πως θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε με ιδιαίτερα θετικό τρόπο τόσο για την Ελλάδα όσο και για τον όμιλό μας», σημειώνει.

Η Brisa Auto-Estradas de Portugal, ένας όμιλος με κέρδη EBITDA υψηλότερα των 500 εκατομμυρίων, δεν βγαίνει για πρώτη φορά έξω από τα σύνορά της. Στα 50 χρόνια ιστορίας της έχει διαχειριστεί ή διαχειρίζεται ακόμα αυτοκινητόδρομους στη Βραζιλία, και στις Ηνωμένες Πολιτείες, μια ιδιαίτερα απαιτητική αγορά, όπως εξηγεί ο Αντόνιο Πιρές ντε Λίμα. Την τρέχουσα περίοδο και κατόπιν της εισόδου στο μετοχικό της κεφάλαιο ισχυρών διεθνών θεσμικών επενδυτών, όπως το ολλανδικό ασφαλιστικό ταμείο APG, η ελβετική ασφαλιστική Swiss Life και το κορεατικό fund NPS, η Brisa υλοποιεί πλάνο διεθνούς ανάπτυξης.

Η Ελλάδα θα τα πάει πολύ καλύτερα φέτος από την υπόλοιπη Ευρώπη. Η χώρα διαθέτει μια διαρκώς βελτιούμενη φήμη, πολιτική σταθερότητα και ικανοποιητικό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Γιατί όμως ξεκίνησε από την Ελλάδα και γιατί επέλεξε ως εταίρο της την Intrakat; Ο ισχυρός άνδρας του πορτογαλικού ομίλου παραθέτει ως βασικούς λόγους τα ενθαρρυντικά μακροπρόθεσμα χαρακτηριστικά της ελληνικής οικονομίας, την εδραίωση της πολιτικής σταθερότητας, την ευρύτερη φιλική στάση της κυβέρνησης προς τις επενδύσεις, την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά της ίδιας της Αττικής Οδού, την ισχυρή θέληση της εταιρείας του να επεκταθεί διεθνώς, τις ομοιότητες με τη χώρα του αλλά και τους Ελληνες εταίρους του οι οποίοι συμμετέχουν στην κοινοπραξία με ποσοστό 30%. «Μελετήσαμε και συναντηθήκαμε με αρκετές ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, ωστόσο καταλήξαμε στην Intrakat όπου διαπιστώσαμε εκτενή εμπειρία σε έργα υποδομών και μια ομάδα στελεχών υπό τον Αλέξανδρο Εξάρχου και των νέων μετόχων με τους οποίους πιστεύουμε ότι μπορούμε να δουλέψουμε με βέλτιστο τρόπο», ξεκαθαρίζει ο CEO της Brisa αναφερόμενος στην ελληνική εισηγμένη που έχει περάσει στον έλεγχο των Δ. Μπάκου, Ι. Καϋμενάκη και Αλ. Εξάρχου και ολοκληρώνει αυτές τις μέρες αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.

Παραδέχεται βεβαίως πως το project της Αττικής Οδού είναι ένα ιδιαίτερα απαιτητικό τόσο τεχνικά και λειτουργικά όσο και χρηματοδοτικά project, για το οποίο όμως δηλώνει απερίφραστα ότι η Brisa είναι πανέτοιμη να το υποστηρίξει με επιτυχία, εφόσον τελικά επικρατήσει στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Διαγωνισμό στον οποίο, υπογραμμίζεται, συμμετέχουν επτά ακόμα ισχυρά σχήματα όπως η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-Adrian, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-First Centier, η κοινοπραξία Egis-Bauban-DIF, η κοινοπραξία της Macquarie με τον όμιλο Κοπελούζου, η κοινοπραξία Vinci-Μυτιληναίος-Mobility Partners, η Abertis και η INC SpA.

Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Πορτογαλίας εμφανίζεται αισιόδοξος πως η προσφορά της κοινοπραξίας του θα είναι λίαν ανταγωνιστική, ενώ δεν κρύβει πως εφόσον η κοινοπραξία του επικρατήσει στον διαγωνισμό και αναλάβει την παραχώρηση, φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα τέτοιο track record διαχείρισης που θα του επιτρέψει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του στην ελληνική αγορά. Ενας από τους δυνητικούς τρόπους για αυτό είναι η τεχνογνωσία στη διαχείριση βιώσιμων υποδομών μεταφορών και η εισαγωγή και χρήση λύσεων κινητικότητας. Εφαρμογές δηλαδή που υποστηρίζουν όχι μόνο αναλογικά διόδια αλλά και άλλες υπηρεσίες όπως η φόρτιση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αλλά και χώρων στάθμευσης. Είναι χαρακτηριστικό πως το 85% των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων συνολικού μήκους 1.600 χλμ. που διαχειρίζεται η Brisa στην Πορτογαλία χρησιμοποιεί τις ηλεκτρονικές εφαρμογές. «Στην Πορτογαλία είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς πότε διέρχεται από ένα σταθμό διοδίων οπτικά με τα συστήματα που εφαρμόζουμε, αλλά μπορεί να παρακολουθεί αναλυτικά τις κινήσεις του και τις χρεώσεις του από τις εφαρμογές στο κινητό του», εξηγεί με περηφάνια, προσθέτοντας πως ακόμα πιο σημαντικός για την Brisa είναι ο στόχος μείωσης των ατυχημάτων και εξάλειψης των θανατηφόρων τροχαίων. Περιγράφει έτσι με εμφανή υπερηφάνεια τη μείωσή τους κατά 50% στην Πορτογαλία την τελευταία δεκαπενταετία και τον στόχο για μείωση των ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030 σε σχέση με σήμερα και επίτευξη μηδενικού αριθμού θανάτων. Φιλόδοξοι, πράγματι, στόχοι και καλοδεχούμενοι σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που υστερεί συγκριτικά με τις επιδόσεις άλλων ευρωπαϊκών χωρών σε αυτό το κρίσιμο μέτωπο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή