Στα 12 δισ. ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2022

Στα 12 δισ. ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2022

Αυξήθηκε λόγω ανατιμήσεων, παρά τη σημαντική μείωση του όγκου πωλήσεων

2' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ανατιμήσεις, αλλά και τουρισμός αύξησαν τον τζίρο των σούπερ μάρκετ το 2022, με την ακρίβεια μεν να ενισχύει την αξία των πωλήσεων και να φρενάρει τη ζήτηση, αλλά την αυξημένη τουριστική κίνηση να περιορίζει κατά πολύ τις απώλειες στον όγκο πωλήσεων. Eτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η εταιρεία ερευνών αγοράς NielsenIQ ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, εξαιρουμένων των πωλήσεων της Lidl, αλλά και των πωλήσεων στα νησιά, αυξήθηκε το 2022 κατά 6,3% σε σύγκριση με το 2021. Τούτο, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ» σημαίνει ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε το 2022 σε 9,93 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν συνυπολογισθούν και οι πωλήσεις της Lidl και των νησιών, τότε εκτιμάται ότι ο τζίρος στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων διαμορφώθηκε τη χρονιά που μόλις έφυγε στο επίπεδο των περίπου 12 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά ειδικά τα λεγόμενα ταχυκίνητα προϊόντα (fast moving consumer goods), τα προϊόντα δηλαδή που αγοράζονται συχνότερα από τους καταναλωτές και πρόκειται για τα πλέον βασικά είδη διατροφής και άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, η αύξηση των πωλήσεων ήταν 6,1% το 2022 σε σύγκριση με το 2021, με τον όγκο πωλήσεων, όμως, να υποχωρεί κατά 0,6%, κάτι που σημαίνει αύξηση των τιμών μεσοσταθμικά κατά 6,7%.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της NielsenIQ, η πληθωριστική πίεση εντάθηκε από τρίμηνο σε τρίμηνο, ξεκινώντας από 1,6% το πρώτο τρίμηνο του 2022 για να φτάσει στο 10,9% κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022. Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε τα δύο πρώτα τρίμηνα, κατά 3,2% το α΄ τρίμηνο και κατά 0,8% το β΄, μείωση που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η σύγκριση γίνεται με το α΄ τρίμηνο του 2021, περίοδο δηλαδή αυξημένων πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ λόγω lockdown. Ρόλο, πάντως, στη μείωση της κατανάλωσης, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κατά το α΄ και το β΄ τρίμηνο του 2022 φέρεται να διαδραμάτισε το πρώτο σοκ από τις ανατιμήσεις σε βασικά είδη παντοπωλείου και στην ενέργεια, επιδρώντας αρνητικά στην ψυχολογία των καταναλωτών.

Στα λεγόμενα ταχυ- κίνητα προϊόντα η αύξηση των πωλήσεων ήταν 6,1%, με τον όγκο πωλήσεων, όμως, να υποχωρεί κατά 0,6% σε σχέση με το 2021.

Η αυξημένη τουριστική κίνηση στη συνέχεια συνέβαλε καθοριστικά στην αύξηση του όγκου πωλήσεων, αύξηση έστω και οριακή, στο γ΄ τρίμηνο (κατά 1,1%) και στο δ΄ τρίμηνο (κατά 0,4%), παρά την εκτόξευση των τιμών στα ύψη. Ενδεικτικό του παραπάνω άλλωστε είναι ότι οι περιοχές στις οποίες καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου το 2022 σε σύγκριση με το 2021 ήταν η Κρήτη (9,2%) και η Πελοπόννησος (8,5%).

Η αξία πωλήσεων στα τρόφιμα – ποτά αυξήθηκε το 2022 κατά 7,1% σε σύγκριση με το 2021, με τον όγκο πωλήσεων να είναι οριακά θετικός (αύξηση 0,5%).

Σπορέλαιο και ελαιόλαδο ήταν οι «πρωταθλητές» στην αύξηση τζίρου, λόγω όμως των ανατιμήσεων, με τον τζίρο στα σπορέλαια να αυξάνεται σε ετήσια βάση κατά 30,6% και στο ελαιόλαδο κατά 16,4%.

Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κ.λπ.) είναι η μοναδική μεγάλη κατηγορία που εμφάνισε μείωση της αξίας πωλήσεων κατά 0,3%, ενώ στα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση αξίας πωλήσεων, κατά 8,3%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή