Ηλεκτρονικές απάτες: Τα παραπλανητικά sms και emails και τα… ξεχασμένα δέματα των ΕΛΤΑ

Ηλεκτρονικές απάτες: Τα παραπλανητικά sms και emails και τα… ξεχασμένα δέματα των ΕΛΤΑ

Η «Κ» σταχυολογεί ορισμένες από τις ηλεκτρονικές απάτες των τελευταίων ετών, με θύματα στην Ελλάδα

3' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η παραπλάνηση μπορεί να λάβει πολλές μορφές. Ακόμη κι αν κάθε φορά αλλάζει το περιεχόμενο του μηνύματος, ο στόχος παραμένει ίδιος: να βρεθεί το υποψήφιο θύμα σε ευάλωτη θέση, να νιώσει υπό πίεση, ότι πρέπει να λάβει μια σημαντική απόφαση σε σύντομο χρόνο και να καταχωρίσει σε κάποια πλαστή ιστοσελίδα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και κωδικούς, δίνοντας εν αγνοία του σε κάποιον κυβερνοεγκληματία πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό.

Η «Κ» σταχυολογεί ορισμένες από τις ηλεκτρονικές απάτες των τελευταίων ετών, με θύματα στην Ελλάδα.

Το λάθος αποτέλεσμα στις μηχανές αναζήτησης. Κατά καιρούς, χρήστες του Διαδικτύου ψάχνουν την ηλεκτρονική διεύθυνση για το e-banking της τράπεζάς τους σε μηχανές αναζήτησης, αντί να την πληκτρολογήσουν κατευθείαν στον browser τους. Σε αρκετές περιπτώσεις, όμως, μεταξύ των πρώτων αποτελεσμάτων που εμφανίζονται υπάρχουν και ιστοσελίδες-κλώνοι. Αυτές οι παραποιημένες ιστοσελίδες οπτικά μοιάζουν πανομοιότυπες με την αυθεντική. Η απάτη φαίνεται εάν κάποιος παρατηρήσει τη διεύθυνση URL. Σε μία σχετική περίπτωση που είχε γνωστοποιηθεί στην «Κ», η διεύθυνση ήταν myalpha-bank.com, η οποία δεν αντιστοιχεί στην πραγματική τράπεζα. Το θύμα πληκτρολόγησε τους κωδικούς του και οι δράστες υπέκλεψαν 8.000 ευρώ.

Με ποια κόλπα εξαπατούν ηλεκτρονικά τους πολίτες και αποκτούν προσωπικά δεδομένα και κωδικούς.

Τα υποτιθέμενα μηνύματα των τραπεζών. Συνήθως φτάνουν σε email και αναφέρουν ότι κάποιος λογαριασμός ή κάποια κάρτα έχει μπλοκαριστεί και θα πρέπει ο κάτοχός τους να ανανεώσει άμεσα τα στοιχεία του. Εάν κάποιος, όμως, πατήσει τον σχετικό σύνδεσμο θα καταλήξει πάλι σε ιστοσελίδα-κλώνο. Ενδεικτικά, πέρυσι κυκλοφορούσε ένα mail που υποτίθεται ότι είχε σταλεί από την Εθνική Τράπεζα. «Αγαπητέ πελάτη, αυτή είναι μια αυτοματοποιημένη ειδοποίηση για την αναστολή του λογαριασμού σας». Αρκούσε κάποιος να κοιτάξει την ηλεκτρονική διεύθυνση του αποστολέα «ibankin-nbg» για να καταλάβει ότι επρόκειτο για απάτη.

Τα sms «από την ΑΑΔΕ». Τα παραπλανητικά μηνύματα μπορούν να φθάσουν και σε μορφή sms. Τον τελευταίο χρόνο ένα από αυτά υποτίθεται ότι είχε σταλεί από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. «Το ΕΝΦΙΑ ΦΠΑ πρόστιμό σας είναι 211,84 δολάρια, πληρωμή μέσω PAYSAFE για την αποφυγή άμεσης σύλληψής σας», έγραφε και παρέπεμπε σε ένα email. Ακόμη και από τη σύνταξη του μηνύματος η απάτη ήταν εμφανής.

Τα «ξεχασμένα» δέματα των ΕΛΤΑ. «Δυστυχώς η παράδοση καθυστέρησε λόγω έλλειψης πληροφοριών. Το δέμα σας θα αποθηκευτεί στο κέντρο διαλογής Αθηνών, μέχρι να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία σας», έγραφε το email που παρέλαβε στις 12.7.2022 πολιτικός μηχανικός στην Κρήτη. «Λάβετε υπόψη ότι από αύριο θα σας χρεώνουμε με κόστος αποθήκευσης ένα ευρώ ανά ημέρα». Εδωσε τα στοιχεία της κάρτας του για να πληρώσει ένα τέλος αποθήκευσης 2,84 ευρώ και οι κυβερνοεγκληματίες του απέσπασαν 5.674 ευρώ. Τα χρήματα φάνηκε ότι κατέληξαν σε αγορές σε εταιρεία που ανήκει στο Tripadvisor και πιθανότατα σε μια ισπανική ιστοσελίδα αναζήτησης ξενοδοχείων. Η «Κ» είχε αποκαλύψει ότι τα στοιχεία εκατοντάδων Ελλήνων πολιτών (ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις, αριθμοί τραπεζικού λογαριασμού ή και κωδικοί) που είχαν παραπλανηθεί από παρόμοια απάτη κατέληγαν σε έναν συγκεκριμένο λογαριασμό στο Telegram τον οποίο χειρίζονταν κυβερνοεγκληματίες.

Η τηλεφωνική εξαπάτηση. Οι δράστες εντοπίζουν μια αγγελία για κάποιο προϊόν στο Διαδίκτυο, επικοινωνούν με τον πωλητή και ζητούν να πληρώσουν μέσω e-banking. Στέλνουν στο θύμα μέσω viber πλαστό αποδεικτικό κατάθεσης χρηματικού ποσού. Η υποτιθέμενη κατάθεσή τους γίνεται από διαφορετική τράπεζα σε σχέση με αυτή στην οποία διατηρεί λογαριασμό το θύμα. Οι δράστες εκμεταλλεύονται έτσι το «παράθυρο» των 48 ωρών (Valeur), διάστημα στο οποίο δεν φαίνεται η πίστωση. Στο πλαστό αποδεικτικό κατάθεσης χρημάτων αναγράφουν μεγαλύτερο ποσό από το συμφωνημένο, επικοινωνούν ξανά με το θύμα και ζητούν να τους επιστραφούν τα επιπλέον χρήματα που κατέθεσαν εκ παραδρομής. Ιδιοκτήτες ζαχαροπλαστείων στην Ηγουμενίτσα και την Κομοτηνή, επιχειρήσεων με οικοδομικά υλικά στην Κω και στο Κιλκίς, αλλά και πολίτες που αναρτούσαν αγγελίες πώλησης αντικειμένων ή υπηρεσιών στο Διαδίκτυο είχαν προσεγγιστεί ή εξαπατηθεί από μέλη μιας ομάδας απατεώνων που χρησιμοποιούσε αυτή την τακτική.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή