Κυριάκος Μάγειρας στην «Κ»: H Attica Group είναι και θα παραμείνει ελληνική

Κυριάκος Μάγειρας στην «Κ»: H Attica Group είναι και θα παραμείνει ελληνική

Ο ισχυρός άνδρας του ομίλου εξηγεί τα σχέδια για την ανάδειξη της ακτοπλοϊκής στη δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως

8' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή, η Attica Group ήταν, είναι και θα παραμείνει ελληνική, με ελληνικό management, ελληνική σημαία και Ελληνες μετόχους που προοπτικά θα περιλάβουν και το ευρύτερο επενδυτικό κοινό μέσα από το ελληνικό χρηματιστήριο. Τη διαβεβαίωση αυτή δίνει ο εκτελεστικός πρόεδρος του ομίλου, Κυριάκος Μάγειρας, εξηγώντας παράλληλα τα σχέδια για την ανάδειξη της ακτοπλοϊκής στη δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως μετά και τη συγχώνευση με την ΑΝΕΚ, διαδικασία που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη όπως άλλωστε και το αρθρωτό επενδυτικό πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό του στόλου προϋπολογισμού ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Στην πρώτη και μοναδική συνέντευξη που έχει δώσει μέχρι σήμερα ο ισχυρός άνδρας της ακτοπλοϊκής, εξηγεί επίσης γιατί η εταιρεία του δεν φοβάται τον ανταγωνισμό από κολοσσούς όπως ο όμιλος Γκριμάλντι.

– Εχετε δρομολογήσει μία συγχώνευση με μία ακόμα ιστορική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία, την ΑΝΕΚ. Πόσο μεγάλη είναι σήμερα η Attica και πόσο μεγάλη θα γίνει μετά τη συγχώνευση;

– Σήμερα, 30 χρόνια μετά τη γέννηση της Attica, ο όμιλος έχοντας απορροφήσει την Hellenic Seaways έχει συμφωνήσει να συγχωνευθεί και με την ΑΝΕΚ. Η συμφωνία βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισής της από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Λειτουργούμε ήδη με τέσσερα διακριτά εμπορικά σήματα, τα Blue Star Ferries, Super Fast Ferries, Hellenic Seaways και Africa Morocco Link και εκμεταλλευόμαστε 35 πλοία τα οποία κάθε χρόνο κάνουν ρότες που αντιστοιχούν σε 100 φορές τον γύρο της γης, κουβαλώντας 6,5 εκατ. επιβάτες, πάνω από 1,1 εκατ. οχήματα και μισό εκατομμύριο φορτηγά. Η συγχώνευση με την ΑΝΕΚ θα δημιουργήσει, σύμφωνα με τους αναλυτές της Shippax, έναν κολοσσό που θα είναι νούμερο δύο παγκοσμίως σε μεταφορική ικανότητα επιβατών, νούμερο πέντε σε χιλιόμετρα γκαράζ και νούμερο πέντε σε ολική χωρητικότητα. Θα μπορεί να εκμεταλλευθεί εκτεταμένες συνέργειες, να πετύχει ακόμα καλύτερη εκμετάλλευση στόλου και να ανταγωνιστεί μεγάλους παίκτες που βρίσκονται εδώ ή σκοπεύουν να έρθουν όντας ο αδιαφιλονίκητος Ελληνας πρωταθλητής στον κλάδο.

– Ανταγωνίζεστε ήδη με τον όμιλο Γκριμάλντι, έναν από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως, στην Αδριατική και στην Κρήτη. Τα τελευταία χρόνια έχετε εδραιώσει παρουσία και στη Δυτική Μεσόγειο με την Africa Morocco Lines. Μπορείτε να σταθείτε απέναντι σε τέτοιο ανταγωνισμό;

– Ξεκάθαρα ο όμιλος Γκριμάλντι έχει μία διεθνή παρουσία και δραστηριότητα πολύ μεγαλύτερη από την Attica. Τα μεγέθη είναι δυσανάλογα. Ωστόσο η κοινοπραξία της Attica με την ΑΝΕΚ στην Αδριατική και στην Κρήτη έχει αποδειχθεί εξίσου ισχυρή και ουσιαστική και έτσι μπορούμε να ανταγωνιζόμαστε τον όμιλο Γκριμάλντι επί ίσοις όροις.

– Ναι, αλλά δεν θα κληρονομήσετε και προβλήματα με την ΑΝΕΚ;

Κάθε χρόνο τα πλοία μας κάνουν ρότες που αντιστοιχούν σε 100 φορές τον γύρο της Γης, κουβαλώντας 6,5 εκατομμύρια επιβάτες.

– Είναι αλήθεια ότι η ΑΝΕΚ είναι σήμερα σε δυσχερή χρηματοοικονομική θέση. Αλλά είναι μια ιστορική εταιρεία που η διάσωσή της έχει σημασία και για τους εργαζομένους της και για τους πιστωτές της και για τις τοπικές κοινωνίες. Εμείς έχοντας ολοκληρώσει τη συμφωνία με τους πιστωτές και τους μέτοχους της ΑΝΕΚ από τον Σεπτέμβριο ευελπιστούμε να ολοκληρώσουμε σύντομα τη διάσωσή της. Εχουμε μεριμνήσει ωστόσο και η συμφωνία με τους ενυπόθηκους δανειστές στηρίζεται σε έναν συνδυασμό απομείωσης χρέους της ΑΝΕΚ αλλά και στην αποπληρωμή του υπολοίπου από την Attica. Η συγχώνευση δεν δημιουργεί όμως μόνον έναν μεγάλο και υγιή όμιλο. Δίνει αξία και στους σημερινούς μετόχους της ΑΝΕΚ, διασφαλίζει τους εργαζομένους της όπως και τους πιστωτές και προμηθευτές της για τα υπόλοιπα των απαιτήσεών τους.

– Επομένως ο στόλος θα μεγαλώσει. Ωστόσο, τι θα κάνετε για να συμμορφωθείτε με τις νέες απαιτήσεις του ρυθμιστικού πλαισίου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα;

– Στόχος της Attica είναι να αντιμετωπίσει τις πολλαπλές προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος με βασικότερη τη δραστική μείωση εκπομπών CO2 και την εν γένει μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Εχουμε υιοθετήσει μια υπεύθυνη στρατηγική απέναντι στο περιβάλλον, στους επιβάτες και στους μετόχους μας. Βραχυπρόθεσμα επενδύουμε ήδη στα πλοία, όπως θα κάνουμε και για τα πλοία της ΑΝΕΚ, σε συστήματα μείωσης της κατανάλωσης και συλλογής θείου. Παράλληλα όμως τρέχουμε και ένα μεσοπρόθεσμο επενδυτικό σχέδιο, χρηματοδοτημένο τόσο με κεφάλαια του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης όσο και με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Και επιπλέον έχουμε εκπονήσει και ένα, τρίτο, μακροπρόθεσμο επενδυτικό πλάνο για μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα, για πλοία που θα διαθέτουν ελαχιστοποιημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, πλήρως συμβατό με τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς στόχους.

– Υπάρχουν όμως αρκετοί πλέον που ανησυχούν για την ελληνικότητα της Attica την επόμενη μέρα; Γνωρίζουμε πως η MIG έχει συμφωνήσει με την STRIX Holdings να ανταλλάξει τις μετοχές της Attica με τα δάνειά της. Τι θα ακολουθήσει; Θα πουληθεί στο μέλλον σε κάποιο fund ή σε ξένο όμιλο; Θα τα έχετε ακούσει βεβαίως κι εσείς.

– Αναφέρεστε προφανώς σε κάποιους όψιμους, αυτόκλητους υπερασπιστές της ελληνικότητας της Attica, οι οποίοι ωστόσο τα τελευταία πέντε χρόνια κατά τα οποία η MIG έθεσε σε διαδικασία πώλησης σε ξένα funds την εταιρεία, ουδέποτε είχαν ανησυχήσει και ουδέποτε εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την αγορά της, πόσο μάλλον για την ελληνικότητά της. Εμφανίστηκαν τώρα, μετά τη συμφωνία συγχώνευσης της ΑΝΕΚ, και αφού βέβαια η εταιρεία συνέχισε την υγιή χρηματοοικονομική της πορεία μέσα από την πανδημία. Οσοι πάντως ανιδιοτελώς αναρωτιούνται για το αν θα παραμείνει η Attica ελληνική, να τους πληροφορήσω πως, στον βαθμό που γνωρίζω από τους μετόχους μας, συμπεριλαμβανομένης της STRIX που εκπροσωπείται ήδη στο διοικητικό μας συμβούλιο έχοντας ήδη το 12% των μετοχών μας, διατηρούν πλήρη εμπιστοσύνη στο σημερινό ελληνικό management και έχουν δεσμευτεί ότι η εταιρεία θα παραμείνει στο ελληνικό χρηματιστήριο. Επιπλέον, έχουν συμφωνήσει πως προοπτικά θα δοθεί η ευκαιρία στο ευρύτερο ελληνικό επενδυτικό κοινό να συμμετάσχει στο success story της εταιρείας μέσα από το χρηματιστήριο. Οσον αφορά τη συμφωνία ανταλλαγής μετοχών με χρέος μεταξύ MIG και STRIX, αρκεί να σας αναφέρω ότι η αρχιτεκτονική της συμφωνίας, με δεδομένο πως τα δάνεια της MIG αγγίζουν τα 450 εκατομμύρια και οι μετοχές της Attica που έχει η MIG το 80% των δικαιωμάτων ψήφου, αποτιμά την εταιρεία μας στο 1 δισεκατομμύριο.

– Θα ήθελα να μας εξηγήσετε λίγο καλύτερα τον ρόλο και τα σχέδια της STRIX. Σε ποιον ανήκει;

– Η STRIX αποτελεί συγγενή εταιρεία της Τραπέζης Πειραιώς, η διαχείριση της οποίας γίνεται από τρίτο, ανεξάρτητο, επαγγελματία διαχειριστή συμμετοχών, την Blantyre Capital. Το οικονομικό όφελος από το ενεργητικό και τα έσοδα της STRIX καρπώνεται η Πειραιώς. Τη διαχείριση της STRIX όμως ασκεί ένας διεθνής διαχειριστής κεφαλαίων, fund manager δηλαδή, η Blantyre. Είναι τουλάχιστον άτοπο να ισχυρίζεται κάποιος ότι μία διεθνής πρακτική όπως αυτή αποτελεί «λογιστικό τερτίπι» μόνο και μόνο για να καλύψει μέσα σ’ ένα σύννεφο αμφιβολιών, που o ίδιος έχει δημιουργήσει, τις δικές του επιδιώξεις. Παρά, λοιπόν, τους ισχυρισμούς των αυτόκλητων υπερασπιστών της ελληνικότητας της εταιρείας, που αποτελούν ανταγωνιστές της, η δομή που σας εξήγησα ενσωματώνει σημαντικότατες διασφαλίσεις διαφάνειας και ανεξαρτησίας και γι’ αυτό ακριβώς έχει εγκριθεί από όλα τα αρμόδια ευρωπαϊκά εποπτικά όργανα που την εξέτασαν.

Κυριάκος Μάγειρας στην «Κ»: H Attica Group είναι και θα παραμείνει ελληνική-1

Δρομολογείται ναυπηγικό πρόγραμμα ύψους 1 δισ. ευρώ

– Ποιος είναι ο προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων; Τον στηρίζουν οι μέτοχοί σας; 

– Είναι γεγονός ότι βιομηχανίες μεγάλης εντάσεως κεφαλαίου, όπως η ακτοπλοΐα, απαιτούν σοβαρά κεφάλαια. Κεφάλαια τα οποία η ελληνική ακτοπλοΐα δεν είναι σε θέση, μέσα στο χρονικό πλαίσιο που απαιτείται, να παράξει με τη λειτουργική της κερδοφορία. Τέτοιου είδους κεφάλαια μπορούν να εξευρεθούν συνδυαστικά με ίδια κεφάλαια, αύξηση κεφαλαίου, δάνεια και επιδοτήσεις. Στην περίπτωση της Attica, η δρομολογούμενη από τη MIG έξοδός της από το μετοχικό κεφάλαιο και η αντικατάστασή της από ένα νέο σχήμα με μηδενικό δανεισμό, όπως είναι η STRIX Holdings, σε συνδυασμό με την υποστήριξη των ελληνικών και ξένων τραπεζών, αλλά και της χρηματοδότησης που έχουμε εξασφαλίσει από το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλους πόρους που προκύπτουν από επιδοτήσεις που προβλέπουν οι σχεδιασμοί του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και εργαλεία σαν την έκδοση πράσινων ομολόγων, αποτελούν το ιδανικό χρηματοδοτικό σχήμα για τα σχέδια της επόμενης ημέρας της ελληνικής ακτοπλοΐας. 
 
– Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο πιο συγκεκριμένα για το επενδυτικό πρόγραμμα; 

– Θα απαντήσω στην ερώτησή σας με μια άλλη ερώτηση. Τι είδους ακτοπλοΐα οραματίζεται κάποιος για την Ελλάδα και τη νησιωτική χώρα; Υπερήλικα πλοία, που τα βγάζουμε από την αποστρατεία ή στα όρια της απόσυρσης και τα οποία έρχονται οψίμως με τυμπανοκρουσίες με σκοπό να εισπράξουν λεφτά από άγονες γραμμές ή σύγχρονα, καινούργια πλοία, όπως τα νέα καταμαράν που φέραμε πέρυσι στον Αργοσαρωνικό; Οι δείκτες υψηλής ικανοποίησης των επιβατών μας από τα ερωτηματολόγια που συγκεντρώνουμε δείχνουν πως κάτι κάνουμε καλά. Παράλληλα η συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς δεν είναι απλώς προτεραιότητα για μας, αλλά αποτελεί και στόχο που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης μας. Πάνω απ’ όλα θέλουμε έναν όμιλο που να εξυπηρετεί την εθνική οικονομία, τους επισκέπτες της χώρας και τους πολίτες με ανθρώπινο πρόσωπο, βιώσιμο τρόπο, με σεβασμό στους κανόνες και τους νόμους. Εναν όμιλο για τον οποίον θέλουμε όλοι οι Ελληνες και οι ξένοι επιβάτες μας να είναι περήφανοι. Είναι για τον λόγο αυτό που τα τρία επενδυτικά προγράμματα που σας προανέφερα, το βραχυπρόθεσμο, το μεσοπρόθεσμο και το μακροπρόθεσμο, που έχει ορίζοντα το 2030, έχουν αθροιστικό προϋπολογισμό της τάξης του 1 δισεκατομμυρίου. Το δε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο επενδυτικό, ύψους περίπου 250 εκατομμυρίων, είναι ήδη πλήρως χρηματοδοτημένα και σε εξέλιξη. Για το μακροπρόθεσμο περιμένουμε την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών που τώρα αναπτύσσονται ώστε να μπορέσουμε να επιλέξουμε την ιδανική λύση. Οπως αντιλαμβάνεστε, οι ναυπηγήσεις είναι ένα σπορ για πολύ βαθιές τσέπες. 
 
– Είστε ικανοποιημένος με το λεγόμενο κοινωνικό σας μέρισμα;

– Η Attica ως ελληνική επιχείρηση με Ελληνες εργαζομένους, εισηγμένη στο ελληνικό χρηματιστήριο και με υψωμένη τη γαλανόλευκη σε όλα τα πλοία της διασφαλίζει τη δημιουργία σημαντικής οικονομικής αξίας για τους κοινωνικούς της εταίρους, τους προμηθευτές, τους πράκτορες, τους εργαζομένους, τον δημόσιο προϋπολογισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία, ύψους άνω των 400 εκατομμυρίων ετησίως με βάση τα στοιχεία του 2021. Αντιλαμβάνεστε ότι βγαίνοντας από την πανδημία και καθώς ο κύκλος εργασιών και η επιβατική κίνηση μεγεθύνεται, τα μεγέθη αυτά έχουν ήδη γίνει πολύ μεγαλύτερα. Δεν θα πρέπει μάλιστα να ξεχνούμε ότι σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για την ελληνική ακτοπλοΐα του 2021, η επιβατηγός ναυτιλία συνεισφέρει το 7,4% του ΑΕΠ, με περίπου το μισό από αυτό να παράγεται από την Attica.

Οι τιμές των εισιτηρίων

– Μία ερώτηση που απασχολεί όλους: οι τιμές των εισιτηρίων φέτος το καλοκαίρι θα είναι υψηλότερες;

– Η αναμενόμενη ερώτηση. Την περίμενα πρώτη πρώτη. Θα γνωρίζετε ότι το κύριο κόστος μιας ακτοπλοϊκής είναι οι τιμές των καυσίμων. Οπότε εάν και όταν υπάρξει αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών, μπορεί να δούμε ακόμα και μείωση των τιμών των εισιτηρίων. Αυτό όμως, δυστυχώς, ισχύει και ανάστροφα. 

Κυριάκος Μάγειρας στην «Κ»: H Attica Group είναι και θα παραμείνει ελληνική-2

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή