Ο Π. Παπαδόπουλος στην «Κ»: Χωρίς δίψα για νέα προϊόντα δεν γίνεσαι startupper

Ο Π. Παπαδόπουλος στην «Κ»: Χωρίς δίψα για νέα προϊόντα δεν γίνεσαι startupper

Καινοτομία, ομάδα και παραγωγικότητα τα 3 συστατικά των νεοφυών επιχειρήσεων

6' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Είδαμε δύο μηχανικούς που ήξεραν να φτιάξουν ένα πολύ δύσκολο προϊόν για να λύσουν ένα μεγάλο πρόβλημα της ανθρωπότητας». Mε αυτή τη φράση ο Παναγιώτης Παπαδόπουλος, εταίρος στο ελληνικό επενδυτικό κεφάλαιο Marathon Venture Capital, συνοψίζει σε συνέντευξή του στην «Κ» τους λόγους που το fund χρηματοδότησε την Augmenta ήδη από τα πρώτα στάδια ανάπτυξής της. Το «χρυσό» ντιλ των 110 εκατ. δολ. έφερε στο επίκεντρο της συζήτησης εκείνα τα στοιχεία που κάνουν μία startup μοναδική, όλα αυτά δηλαδή τα συστατικά που ελκύουν το ενδιαφέρον επενδυτών. «Πρέπει το προϊόν να ικανοποιεί τον πελάτη, να το κάνουν οι ιδρυτές να δουλέψει. Οσοι δεν σκέφτονται έτσι δεν θεωρούνται startup και δεν θα επιτύχουν», αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, ο οποίος πούλησε πριν από 10 χρόνια τη δική του εταιρεία τεχνολογίας BugSense στον αμερικανικό κολοσσό Splunk. Οι εταιρείες του Marathon Venture Capital έχουν ήδη αντλήσει πάνω από 200 εκατ., ενώ, εκτός από την Augmenta, στο χαρτοφυλάκιό του βρίσκονται και εταιρείες όπως η Hack the Box, στην οποία επένδυσε πρόσφατα το αμερικανικό private equity Carlyle Group. Παρά τη θετική τους πορεία, ο ίδιος εκφράζει την ανησυχία του για την αστάθεια που επικρατεί στην αγορά, δεδομένου πως «ό,τι είχαμε μάθει με την πολιτική των μηδενικών επιτοκίων τα τελευταία 15 χρόνια θα πρέπει να το ξεχάσουμε», χαρακτηρίζοντας περιττές τις κρατικές παρεμβάσεις, πλην εκείνων που οδήγησαν στη συγκέντρωση κεφαλαίου και τη δημιουργία μιας κρίσιμης μάζας venture capitals.

– Το Marathon Venture Capital έχει συγκεντρώσει μέχρι σήμερα 100 εκατ. ευρώ και ήταν ο πρώτος επενδυτής της Augmenta, εταιρεία που ιδρύθηκε από τον Γιώργο Βαρβαρέλη και τον Δημήτρη Ευαγγελόπουλο και εξαγοράστηκε από την CNH Industrial. Τελικά, τι είναι αυτό που βλέπετε στις startups πριν επενδύσετε και πώς καταλαβαίνετε ότι μια εταιρεία έχει πιθανότητες να αναπτυχθεί;

– Συνήθως δίνουμε έμφαση σε 3 βασικά πράγματα. Αρχικά, στην ικανότητα των ιδρυτών να χτίσουν το προϊόν που μας παρουσιάζουν. Εδώ συνήθως κοιτάμε για προϊόντα τα οποία θα έχουν μια υπεροχή στην αγορά και θα κάνουν την είσοδο νέων ανταγωνιστών πιο δύσκολη. Βλέπουμε δηλαδή τι είναι αυτό που οι ιδρυτές γνωρίζουν καλά, την ώρα που οι υπόλοιποι δεν το γνωρίζουν ή μπορεί να δυσκολευτούν αρκετά για να το μάθουν. Για παράδειγμα, λίγοι μπορούν να αναπτύξουν τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης και machine vision στα επίπεδα που το κάνει η ελληνική Lambda Automata, στην οποία πρόσφατα επενδύσαμε. Ψάχνουμε λοιπόν ιδρυτές που έχουν αναπτύξει σημαντικές ικανότητες και είναι έτοιμοι να αντιληφθούν τα κενά της αγοράς και να αναπτύξουν τεχνολογικά προϊόντα. Σε δεύτερο επίπεδο αναρωτιόμαστε «γιατί αυτή η ομάδα;». Με ποιον τρόπο αυτοί οι ιδρυτές θα κυριαρχήσουν σε παγκόσμιο επίπεδο; Θέλουμε να δούμε όχι μόνο μια ομάδα που φτιάχνει ένα προϊόν, αλλά μια ομάδα που προσπαθεί να το διανείμει ή να το πουλήσει στην παγκόσμια αγορά.

Μια εταιρεία σε αρχικό επίπεδο σπάνια διαθέτει γνώση γύρω από το marketing και τις πωλήσεις, κάτι που είναι απολύτως κατανοητό. Θέλουμε όμως να δούμε τη δίψα των ιδρυτών να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των πελατών τους. Πρέπει οι ιδρυτές να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τις αποτυχίες που εμφανίζει το προϊόν και όχι πόσα κεφάλαια θα συγκεντρώσουν. Πρέπει το προϊόν να ικανοποιεί τον πελάτη, πρέπει να το κάνουν να δουλέψει. Οσοι δεν σκέφτονται έτσι, δεν θεωρούνται startup και δεν θα επιτύχουν. H έμφαση στον πελάτη και η κατανόηση της αγοράς στην οποία εισέρχονται οι ιδρυτές (να κατανοούν για παράδειγμα την κοστολόγηση του προϊόντος, σε ποιες αγορές αξίζει να εισέλθουν κ.λπ.) αποτελούν βασικά κριτήρια για να επενδύσουμε σε μία startup. Τέλος, επενδύουμε σε εταιρείες που φιλοδοξούν να βελτιώσουν την ανθρώπινη παραγωγικότητα. Για παράδειγμα, εταιρείες που μέσω της τεχνολογίας αυξάνουν την παραγωγή τροφής μειώνοντας το λίπασμα ή εντοπίζουν κυβερνοεπιθέσεις σε λιγότερο χρόνο κ.ά. Εάν κάτι τέτοιο επιτευχθεί, τότε το προϊόν των ιδρυτών αποκτά μια θέση στην παγκόσμια αγορά, αφού η επίδρασή του στη ζωή των ανθρώπων είναι σημαντική.

Ο Π. Παπαδόπουλος στην «Κ»: Χωρίς δίψα για νέα προϊόντα δεν γίνεσαι startupper-1

– Και η Augmenta είχε όλα τα παραπάνω;

Πρέπει το προϊόν να ικανοποιεί τον πελάτη, πρέπει να το κάνουν να δουλέψει. Οσοι δεν σκέφτονται έτσι δεν θα πετύχουν.

– Είδαμε δύο μηχανικούς που ήξεραν να φτιάξουν ένα πολύ δύσκολο προϊόν για να λύσουν ένα μεγάλο πρόβλημα της ανθρωπότητας. Παράλληλα, διαπιστώσαμε και τη δίψα να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο και να βρουν αυτούς που θα το χρησιμοποιήσουν. Η εταιρεία ανέπτυξε ένα σύστημα που τοποθετείται πάνω σε τρακτέρ και βοηθάει τους αγρότες να αυξήσουν την παραγωγή τροφής και να μειώσουν τη χρήση λιπάσματος και χημικών. Με τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής όρασης, το σύστημα αναγνωρίζει τα σημεία του χωραφιού που χρειάζονται λίπασμα ή κάποιο άλλο χημικό και αποφασίζει αυτόματα να ρίξει όσο λίπασμα απαιτείται σε εκείνη την περιοχή του χωραφιού όπου είναι απαραίτητο. Ετσι, θα μπορούμε ουσιαστικά να τρώμε περισσότερο, βάζοντας λιγότερο λίπασμα. Μετά την εξαγορά από την CNH Industrial, τη δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια τρακτέρ παγκοσμίως, βασική φιλοδοξία είναι να μπει η τεχνολογία της Augmenta σε χιλιάδες τρακτέρ μέσα στην επόμενη πενταετία, αλλά και να δούμε αλλαγή στον κλάδο της γεωργίας σε μεγάλη κλίμακα. Για να επιτευχθεί αυτό, δρομολογείται η ενίσχυση της ομάδας στην Ελλάδα από περίπου 50 εργαζομένους σε 200.

– Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας αφού επενδύσετε;

– Περιμένουμε πώς οι ιδρυτές θα εστιάσουν στην εξυπηρέτηση κάποιων πρώτων πελατών, δηλαδή τα προϊόντα τους θα αποτελέσουν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας και εργασιακής πραγματικότητας των χρηστών τους (workflows). Αν αυτό επιτευχθεί, τότε βοηθάμε στην εξεύρεση των μετέπειτα επενδυτών έτσι ώστε η εταιρεία να μπορέσει να εξελιχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη στον κλάδο που δραστηριοποιείται. Ο στόχος μας είναι να αποκτήσουμε ποσοστό 15%-20% στις εταιρείες και να το διατηρήσουμε μέχρι τη στιγμή της αποεπένδυσης. Σε αυτό το σημείο θέλω να σταθώ στο γεγονός ότι η πλειονότητα των εταιρειών του χαρτοφυλακίου μας έχει αντλήσει μετέπειτα κεφάλαια από τα καλύτερα επενδυτικά σχήματα στον κόσμο. Τέτοια είναι τα παραδείγματα της Hack the Box, στην οποία επένδυσε το αμερικανικό Carlyle Group, η Learn Worlds, στην οποία επένδυσε το Insight Partners, η Causaly, που έχει επενδυτή την Index Ventures κ.ά. Οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου μας έχουν αντλήσει κεφάλαια άνω των 200 εκατ. δολ. Εχουμε έτσι αποδείξει ότι το ελληνικό δίκτυο ιδρυτών μπορεί να συγκριθεί με εκείνο άλλων χωρών.

– Υπάρχει η άποψη πως στη χώρα δεν υπάρχουν αρκετά εργαλεία χρηματοδότησης ώριμων εταιρειών. Συμφωνείτε; Τι κινήσεις πρέπει να γίνουν για να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το οικοσύστημα των startups;

– Δεν θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης ώριμων εταιρειών, αφού οι καλές νεοφυείς εταιρείες, όσες δηλαδή κάνουν τζίρους τουλάχιστον 10 εκατ., βρίσκουν χρηματοδότηση. Δηλαδή, ακόμη και εταιρείες που απευθύνονται στην ελληνική αγορά αντλούν ρευστότητα από διεθνείς επενδυτές. Τέτοια είναι τα παραδείγματα της Hellas Direct αλλά και της Skroutz. Θεωρώ ότι πρέπει να αυξηθούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία για εταιρείες σε πρώιμα στάδια ανάπτυξης, όχι για όσες βρίσκονται σε ώριμα στάδια (growth). Γι’ αυτό θα πρέπει να δημιουργηθούν πιο πολλά funds, αντίστοιχα με το δικό μας, που να επενδύουν σε startups πρώιμων σταδίων ανάπτυξης (pre-seed, seed). Αυτό με τη σειρά του θα συμβάλει στην ανάπτυξη περισσότερων εταιρειών, οι οποίες στο μέλλον μπορεί να μεγαλώσουν αρκετά. Μαγικά ραβδιά δεν υπάρχουν και προσωπικά θεωρώ τις κρατικές παρεμβάσεις περιττές, διότι δεν συμβάλουν στη δημιουργία καλύτερων και πιο φιλόδοξων νεοφυών επιχειρήσεων. Πράγματι, το κράτος έχει ενθαρρύνει τη δημιουργία funds και χωρίς τη συμβολή του δεν θα είχαμε αυτό το οικοσύστημα. Το θεωρώ όμως αρκετό. Από εκεί και πέρα, καλύτερες εταιρείες θα έχουμε όταν θα έχουμε καλύτερο ανθρώπινο δίκτυο (marketing, πωλητές, μηχανικούς, λογιστές κ.ά.) με καλύτερη αντίληψη της αγοράς δραστηριοποίησής του. Επίσης, είναι σημαντικό οι ιδρυτές να έχουν μεγάλη φιλοδοξία, όχι για την εξαγορά αλλά για την ανάπτυξη της εταιρείας τους, αλλά και να παίρνουν παράδειγμα από ανθρώπους που βλέπουν να πετυχαίνουν στο οικοσύστημα.

Ευτυχώς, οι Ελληνες δεν είχαν καλομάθει

– Διανύουμε μια περίοδο έντονης αβεβαιότητας: επιβράδυνση της ανάπτυξης, αύξηση επιτοκίων και πληθωρισμός, κατάρρευση της Silicon Valley Bank. Ολα αυτά σας ανησυχούν; 

– Ναι, μας ανησυχούν. Ο,τι είχαμε μάθει με την πολιτική των μηδενικών επιτοκίων τα τελευταία 15 χρόνια, θα πρέπει να το ξεχάσουμε. Βλέπαμε εταιρείες με υπερβολικές –σε σχέση με τα έσοδά τους– αποτιμήσεις ή ζημιογόνες εταιρείες που έκλειναν τεράστιους γύρους χρηματοδότησης. Ευτυχώς όμως οι Ελληνες ιδρυτές δεν είχαν «καλομάθει». Δεν σήκωναν δηλαδή κεφάλαια σε παράλογες αποτιμήσεις ούτε είχαν εύκολη πρόσβαση σε κεφάλαια, αντίθετα με ανταγωνιστές τους στη Silicon Valley. Πάντα επιχειρούσαν συντηρητικά. Αυτό λοιπόν το χαρακτηριστικό, που το 2021 ήταν ελάττωμα, τώρα γίνεται προτέρημα. Το γεγονός πως η ρευστότητα έχει μειωθεί και πως οι επενδυτές δίνουν έμφαση στη λειτουργική κερδοφορία, δεν είναι για τους Ελληνες ιδρυτές κάτι καινούργιο. Τα επόμενα χρόνια αναμένουμε μεγάλη μείωση των επενδύσεων, αλλά και δομικές αλλαγές στον τρόπο ανάπτυξης προϊόντων με την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή