Τέσσερα σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης για την αναδοχή του έργου επέκτασης του έκτου προβλήτα του λιμανιού. Το έργο επαναπροκηρύχθηκε μεταξύ άλλων λόγω αλλαγής των παραμέτρων του μετά τη νέα διαδικασία αδειοδότησης που επέβαλε το Συμβούλιο της Επικρατείας και την ανάγκη για την εκπόνηση νέας περιβαλλοντικής μελέτης. Τα τέσσερα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον είναι η κοινοπραξία της Αβαξ με την Etermar, η κοινοπραξία της Ακτωρ με τη Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης A.E., η κοινοπραξία της ΜΕΤΚΑ με την ΤΕΚΑΛ και η Αρχιρόδον μόνη της. Μέσα στον Ιανουάριο θα αξιολογηθούν οι φάκελοί τους και θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ που αποτελεί μέρος των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει η ΟΛΘ Α.Ε. στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης με το Δημόσιο. Στόχος είναι να αναβαθμισθεί η θέση του λιμανιού καθώς με την ολοκλήρωσή του θα μπορούν να εξυπηρετούνται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως και 24.000 TEU.
Στις αρχές του 2024 θα ανακοινωθεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει την κατασκευή του εμπορικού κέντρου Riviera Galleria στο παραλιακό μέτωπο, στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Πρόκειται για ένα έργο εκτιμώμενου κόστους άνω των 120 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω εμπορικό κέντρο θα διαθέτει επιφάνεια ανωδομής 23.000 τ.μ., εκ των οποίων 19.000 τ.μ. θα αφορούν τη μεικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια. Εκεί αναμένεται να φιλοξενούνται πάνω από 100 καταστήματα, με έμφαση σε είδη πολυτελείας. Παράλληλα, το Riviera Galleria θα διαθέτει πληθώρα εστιατορίων και καφέ. Σύμφωνα με στοιχεία της Lamda Development, μέχρι σήμερα έχουν υπογραφεί προσύμφωνα για το 53,2% της μεικτής εκμισθώσιμης επιφάνειας του ακινήτου. Η κατασκευή του εμπορικού κέντρου αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το δεύτερο εξάμηνο του 2026.
Ανοδος στο κόστος κατασκευής
Μειωμένος είναι ο ρυθμός αύξησης του κόστους κατασκευής σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο οι τιμές συνεχίζουν να «σκαρφαλώνουν» προς τα πάνω. Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Νοέμβριο ο γενικός δείκτης τιμών υλικών κατασκευής νέων κτιρίων κατοικιών σημείωσε αύξηση κατά 5,7% σε ετήσια βάση, έναντι αύξησης 11,6% που είχε καταγραφεί τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Κατά την περίοδο του 12μήνου Δεκεμβρίου 2022 – Νοεμβρίου 2023 ο δείκτης σημείωσε άνοδο κατά 8,1%, έναντι αύξησης 10,6% κατά το διάστημα Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022.
Εκταμιεύθηκαν τα πρώτα 55 εκατ.
Ξεμπλόκαρε, όχι μόνον στα χαρτιά αλλά και στην πράξη το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ. Ο ΑΔΜΗΕ, με τον ρόλο του νέου φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης, έδωσε εντολή στη Nexans να δεσμεύσει τον απαραίτητο slot για την παραγωγή των καλωδίων και να ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες. Ακολούθησε η εκταμίευση από τη CINEA προκαταβολής ύψους 55 εκατ. ευρώ προς τη Nexans, από το κονδύλι των 657 εκατ. ευρώ που έχει εγκρίνει η Κομισιόν για το έργο. Παράλληλα –και σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση του ΑΔΜΗΕ– επιταχύνεται η σημαντική μελέτη FID από τη Siemens, ανάδοχο του σταθμού μετατροπής στην Κύπρο, που θα καθορίσει λεπτομέρειες του εξοπλισμού που θα εγκατασταθεί στο έργο. Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διεργασίες για την είσοδο νέων επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnection, καθώς έχει υπογραφεί συμφωνία με το ισραηλινό fund Aluma και ΜοU μεταξύ του ΑΔΜΗΕ, του υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου και του fund TAQA από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Επιπλέον αυτών, επενδυτικά κεφάλαια από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες έχουν προσεγγίσει τον ΑΔΜΗΕ το τελευταίο διάστημα και έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στο έργο.
Δύσκολο το «τελευταίο μίλι» στη μάχη με τον πληθωρισμό
Το έργο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να θέσει υπό έλεγχο τον πληθωρισμό δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, υπογραμμίζει το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ Ιζαμπέλ Σνάμπελ. Μιλώντας στην εφημερίδα Sueddeutsche Zeitung, η κ. Σνάμπελ εκτίμησε ότι ο πληθωρισμός πιθανότατα θα αυξηθεί «προσωρινά», προτού στη συνέχεια επιβραδυνθεί «σταδιακά» στον στόχο του 2% έως το 2025. «Εχουμε ακόμη δρόμο να διανύσουμε», είπε χαρακτηριστικά: «Θα δούμε πόσο δύσκολο θα είναι το διάσημο τελευταίο μίλι». Οσον αφορά τη μακροπρόθεσμη πορεία των τιμών καταναλωτή, η κ. Σνάμπελ είπε ότι περισσότερα σοκ από την πλευρά της προσφοράς στο μέλλον θα μπορούσαν να είναι πληθωριστικά.