Σκληρούς περιορισμούς σε κινεζικές επενδύσεις έχει επιβάλει η Ινδία

Σκληρούς περιορισμούς σε κινεζικές επενδύσεις έχει επιβάλει η Ινδία

Ο στόχος της για αυτάρκεια ίσως της στοιχίσει ακριβά σε κεφάλαια, τεχνολογία

3' 1" χρόνος ανάγνωσης

Αναπτύσσεται με ρυθμούς άνω του 7% αφήνοντας πίσω της την Κίνα που αγωνίζεται να επιτύχει ανάπτυξη 5%. Ο πληθυσμός της υπερέβη τον πληθυσμό της Κίνας και πληθώρα οικονομολόγων θεωρούν βέβαιο πως θα υποκαταστήσει σύντομα την Κίνα ως δεύτερη οικονομία στον κόσμο αλλά και ως μοχλός ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Οπως τονίζει σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, η Ινδία υπό τον Ναρέντρα Μόντι επιδιώκει να υπερβεί την Κίνα, αλλά με τους δικούς της όρους και προπαντός χωρίς να εξαρτάται ιδιαιτέρως από τον πανίσχυρο γείτονά της, που έως τώρα είναι ο σημαντικότερος εμπορικός της εταίρος και τροφοδοτεί τις βιομηχανίες της. Και αυτό ίσως της στοιχίσει ακριβά καθώς η εξάρτησή της από την κινεζική οικονομία παραμένει σημαντική.

Μέσα στο τελευταίο έτος, οι εισαγωγές της Ινδίας από την Κίνα εκτοξεύθηκαν στο ρεκόρ των 101,7 δισ. δολαρίων.

Εξαιτίας αφενός των συνοριακών διαφορών της με την Κίνα στα Ιμαλάια και αφετέρου της εκστρατείας του Ναρέντρα Μόντι για μια αυτάρκη ινδική οικονομία, η Ινδία έχει επιβάλει σκληρότατους περιορισμούς στις κινεζικές επενδύσεις. Από το 2020 όσες επιχειρήσεις έχουν Κινέζους μετόχους και ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Ινδία πρέπει να υποβάλουν αίτηση στο Νέο Δελχί που σπανίως την εγκρίνει. Ανάμεσα στις αιτήσεις που απέρριψε η κυβέρνηση Μόντι ήταν και της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD, που κυριαρχεί στις αγορές ανά τον κόσμο. Παράλληλα, η κυβέρνηση έχει θέσει εκτός νόμου τις κινεζικές εφαρμογές και έχει επιβάλει σκληρότατη φορολογία στις κινεζικές βιομηχανίες κινητών τηλεφώνων. Μέλη της κυβέρνησης Μόντι περηφανεύονται ότι η Ινδία ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που απαγόρευσε το TikTok. Και επίσης η Ινδία δεν χορηγεί βίζα σε Κινέζους, ενώ στη χώρα επικρατεί η πεποίθηση πως η πρόσβαση του Πεκίνου στις αγορές της, στις επιχειρήσεις και στην τεχνολογία της εγκυμονεί κινδύνους για την εθνική της ασφάλεια.

Την ίδια στιγμή, όμως, πολλοί επικρίνουν αυτή τη στάση της κυβέρνησης και προειδοποιούν πως η σκληρή γραμμή που τηρεί έναντι της Κίνας και του κινεζικού κεφαλαίου μπορεί να της στερήσει τα κεφάλαια, τα εξαρτήματα, την τεχνογνωσία και την τεχνολογία, που της χρειάζονται για να επιτύχει τον στόχο της και να αναδειχθεί σε δύναμη στον κατασκευαστικό κλάδο. Η ινδική αυτοκινητοβιομηχανία Mahindra χρησιμοποιεί στα ηλεκτροκίνητα οχήματά της μπαταρίες της κινεζικής BYD, ενώ κινεζικά εξαρτήματα και προϊόντα κυριαρχούν σε άλλους βιομηχανικούς κλάδους από τα φωτοβολταϊκά μέχρι τα συστατικά των φαρμάκων. Η πανδημία έφερε στην επιφάνεια την εξάρτηση της Ινδίας από την Κίνα, από την οποία εισάγει το 70% των φαρμάκων και των πρώτων υλών για την παρασκευή τους όπως, για παράδειγμα, η παρακεταμόλη. Μέσα στο τελευταίο έτος, οι εισαγωγές της Ινδίας από την Κίνα εκτοξεύθηκαν στο ρεκόρ των 101,7 δισ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 66% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πριν από επτά χρόνια. Εν ολίγοις, η ένταση στα σύνορα με την Κίνα και τα σκληρά μέτρα κατά των κινεζικών επενδύσεων έρχονται σε σύγκρουση με τα αμιγώς οικονομικά συμφέροντα της Ινδίας και των επιχειρήσεών της.

Οι δύο μεγαλύτεροι όμιλοι της Ινδίας, οι Adani Group και Tata Sons, ασκούν πιέσεις στην κυβέρνηση να χορηγήσει βίζα σε Κινέζους τεχνίτες που χρειάζονται για την εγκατάσταση μηχανών ή για τον σχεδιασμό μονάδων. Μιλώντας στους FT, στέλεχος βιομηχανίας που προτίμησε την ανωνυμία υπογράμμισε πως «δεν είχαμε ποτέ αυτή την τεχνογνωσία και επομένως πρέπει να την εισάγουμε». Στους κόλπους της κυβέρνησης, άλλωστε, είναι σε εξέλιξη διαμάχη για τους περιορισμούς στις κινεζικές επενδύσεις και για το κατά πόσον μπορούν να αποτελούν θέσφατο για μια χώρα που φιλοδοξεί να οικοδομήσει έναν πανίσχυρο κατασκευαστικό κλάδο και να ανταγωνιστεί τις άλλες ασιατικές βιομηχανικές χώρες. Και η τελευταία ετήσια έκθεση της κυβέρνησης που δόθηκε στη δημοσιότητα τον περασμένο μήνα, αναγνωρίζει πως η Ινδία είναι αναγκασμένη να εξαρτάται σε κάποιο βαθμό από τις εφοδιαστικές αλυσίδες της Κίνας προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT