Καθώς πλησιάζει ο Σεπτέμβριος και η κυβέρνηση Τζο Μπάιντεν και Κάμαλα Χάρις αναμένεται να παρουσιάσει το τελικό σχέδιό της για την επιβολή δασμών στα κινεζικά προϊόντα, οι αμερικανικές βιομηχανίες καλούν τον Λευκό Οίκο να υιοθετήσει μια ήπια στάση. Από τις βιομηχανίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων μέχρι τον ηλεκτρικό εξοπλισμό εταιρειών κοινής ωφελείας ζητούν να μειωθούν οι δασμοί, να αναβληθεί η επιβολή τους ή ακόμη και να καταργηθούν. Παράλληλα, ζητούν να επεκταθούν σημαντικά οι περιπτώσεις εξαίρεσης από τους δασμούς.
Ο λόγος για τα σχέδια που ανακοίνωσε ο πρόεδρος Μπάιντεν τον Μάιο και προβλέπουν δασμούς ύψους 100% στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα, 50% στους μικροεπεξεργαστές και στα εξαρτήματα φωτοβολταϊκών και 25% στις μπαταρίες λιθίου, καθώς και σε άλλα είδη θεωρούμενα στρατηγικής σημασίας όπως ο χάλυβας.
Ζητούμενο για την Ουάσιγκτον είναι να προστατεύσει τις αμερικανικές βιομηχανίες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των φθηνών κινεζικών εισαγωγών. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, ο Λευκός Οίκος σχεδίαζε να επιβάλει τους αυξημένους δασμούς την 1η Αυγούστου, αλλά στη συνέχεια αποφάσισε να αναβάλει την κίνηση έως τον Σεπτέμβριο καθώς η εκπρόσωπος Εμπορίου των ΗΠΑ μελετά πάνω από 1.100 τοποθετήσεις διαφόρων φορέων επί του θέματος. Η τελική απόφαση του Λευκού Οίκου αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των ημερών και θα είναι η πρώτη από τη στιγμή που η Κάμαλα Χάρις είναι και επισήμως η υποψήφια του Δημοκρατικού Κόμματος για την προεδρία των ΗΠΑ.
Αν ο Λευκός Οίκος υποκύψει στις πιέσεις, οι Ρεπουμπλικανοί θα κατηγορήσουν την Κάμαλα Χάρις ότι έχει ήπια στάση προς την Κίνα.
Πολιτικοί και οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν πως η συγκεκριμένη απόφαση ενδέχεται να έχει μεγάλο πολιτικό κόστος. Αν ο Λευκός Οίκος υποκύψει στις πιέσεις των αμερικανικών βιομηχανιών και μειώσει ή αναβάλει τους δασμούς, θα προσφέρει στους Ρεπουμπλικανούς το επιχείρημα κατά της Κάμαλα Χάρις ότι έχει ήπια στάση προς την Κίνα και τις εμπορικές πρακτικές, σε αντίθεση με τον Τραμπ που έχει υποσχεθεί να είναι σκληρός σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές από την Κίνα. Αν πάλι προχωρήσει και επιβάλει τους υψηλούς δασμούς, στην περίπτωση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων τετραπλάσιους από αυτούς που ίσχυαν έως τώρα, θα προκαλέσει δυσφορία στις αμερικανικές βιομηχανίες, που διαμαρτύρονται ήδη για το υψηλό κόστος των εισαγόμενων εξαρτημάτων ή πρώτων υλών από την Κίνα. Στο μεταξύ, το Πεκίνο έχει δηλώσει κατηγορηματικά ότι θα προβεί σε μέτρα αντεκδίκησης κατά της επιθετικότητας της Ουάσιγκτον, ενώ ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών, Γουάνγκ Γι, έχει ερμηνεύσει το ύψος των δασμών ως ένδειξη πως «κάποιοι στην Ουάσιγκτον έχουν χάσει το μυαλό τους».
H επίμαχη απόφαση του Λευκού Οίκου θα ανακοινωθεί τις ίδιες ημέρες που ο κ. Γουάνγκ θα συναντηθεί με τον σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ, Τζέικ Σάλιβαν, και σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, οι δύο πολιτικοί θα συνομιλήσουν προκειμένου να διατηρήσουν υπό έλεγχο τις εντάσεις ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου. Οι δασμοί που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση Μπάιντεν στοχεύουν, μεταξύ άλλων, και τους γερανούς κινεζικής παραγωγής που μεταφέρουν προϊόντα από το πλοίο στην ακτή και αντιστρόφως, και στα οποία ενδέχεται να επιβληθούν δασμοί 25%. Τα λιμάνια της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ προειδοποιούν την κυβέρνηση ότι έχουν παραγγείλει οκτώ γερανούς του είδους από την κινεζική κρατική εταιρεία ZPMC έναντι 18 εκατ. Αν, όμως, πραγματοποιήσει την απειλή του ο Λευκός Οίκος και επιβάλει δασμό 25%, τότε η τιμή κάθε γερανού θα φτάσει στα 4,5 εκατ. δολ., «με αποτέλεσμα να ασκήσει πίεση στα οικονομικά των λιμανιών». Και στο μεταξύ, βουλευτές των Δημοκρατικών από τις πολιτείες της Βιρτζίνια και της Τζόρτζια εκφράζουν φόβους για τις επιπτώσεις που θα έχουν οι δασμοί στα μεγάλα λιμάνια των δύο πολιτειών και ζητούν να εξαιρεθούν από τους δασμούς όσοι γερανοί έχουν ήδη παραγγελθεί στην Κίνα.
Παράλληλα, η Ford Motor έχει ζητήσει από την εκπρόσωπο Εμπορίου των ΗΠΑ να μειώσει τους δασμούς στον τεχνητό γραφίτη, το υλικό που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτροδίων στις μπαταρίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Οπως έχει τονίσει η Ford Motor, χρησιμοποιεί «σχεδόν αποκλειστικά» τεχνητό γραφίτη κινεζικής παραγωγής. Ομοίως η Autos Drive America, ένωση που εκπροσωπεί ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, έχει ζητήσει να μείνουν αμετάβλητοι μέχρι το 2027 οι δασμοί σε μπαταρίες, εξαρτήματα φωτοβολταϊκών και σε κρίσιμα μέταλλα, προκειμένου να μπορέσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες «να ολοκληρώσουν τις επενδύσεις τους σε αμερικανική παραγωγή, αλλά και να προωθήσουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα στο μεγάλο κοινό». Δεν λείπουν, πάντως, και οι βιομηχανίες που ζητούν σκληρή στάση προς τις κινεζικές εισαγωγές. Για παράδειγμα, η φινλανδική βιομηχανία χάλυβα Outokumpu, που έχει μύλους χαλυβουργείων στην Αλαμπάμα, έχει ταχθεί υπέρ της αύξησης των δασμών και ζητάει μάλιστα να επεκταθεί η αύξηση σε προϊόντα χάλυβα τα οποία κατασκευάζονται σε χυτήρια της Κίνας και στη συνέχεια η επεξεργασία τους γίνεται σε γειτονικές χώρες όπως το Βιετνάμ, με σκοπό την παράκαμψη των δασμών.
Πηγή: Reuters