Στην κινεζική αγορά κυριαρχούσαν επί δεκαετίες αποκλειστικά ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, πουλώντας εκατομμύρια οχήματα και αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Ξαφνικά, όμως, αυτή η «χρυσή» εποχή φαίνεται πως έφτασε στο τέλος της: η ραγδαία ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής αυτοκινήτων, κατά κύριο λόγο ηλεκτρικών, ανατρέπει τα πράγματα στη μεγαλύτερη αγορά Ι.Χ. του κόσμου, αφήνοντας «ξεκρέμαστες» τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνταν επί χρόνια στην Κίνα.
Ενδεικτικά, πριν από μερικές ημέρες η Volkswagen προειδοποίησε για πρώτη φορά στην ιστορία της ότι εξετάζει τη διακοπή λειτουργίας ορισμένων εργοστασίων στη Γερμανία, προκειμένου να μειώσει τα έξοδά της.
Οι παραδόσεις της στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά της, μειώθηκαν κατά τουλάχιστον 25% την τελευταία τριετία στα 1,34 εκατ. το πρώτο μισό του έτους. Επίσης, η Volkswagen εκθρονίστηκε πέρυσι από την κινεζική BYD, χάνοντας την κορυφαία θέση την οποία κρατούσε τουλάχιστον από το 2000 στην αγορά της Κίνας.
Πέραν όμως της Volkswagen, η Toyota, η οποία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία διεθνώς, αλλά και η Ford και η General Motors, είναι ανάμεσα στις εταιρείες που βλέπουν μείωση πωλήσεων και μεριδίου αγοράς στην Κίνα, καθώς οι ντόπιοι στρέφονται όλο και περισσότερο στις εγχώριες μάρκες.
Τον Ιούλιο μάλιστα, το μερίδιο των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών στην κινεζική αγορά συρρικνώθηκε στο 33% από 53% δύο χρόνια νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία από την ένωση επιβατικών αυτοκινήτων της Κίνας (CPCA). Και βέβαια, μαζί συρρικνώνονται και οι οικονομικές τους επιδόσεις στη χώρα.
Ειδικότερα, το β΄ τρίμηνο του έτους τα έσοδα της ιαπωνικής Toyota από τις κοινοπραξίες της στην Κίνα κατρακύλησαν κατά 73% σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα. Εκτός αυτού, οι κοινοπραξίες της General Motors στην Κίνα κατέγραψαν απώλειες επί συναπτά τρίμηνα φέτος, ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 50% από την κορύφωση του 2017.
«Πολύ λίγοι βγάζουν χρήματα» στην Κίνα, δήλωσε σε αναλυτές η CEO της GM, Μέρι Μπάρα. «Δεν είναι βιώσιμη η κατάσταση, διότι οι εταιρείες που χάνουν χρήματα εκεί δεν μπορεί να χάνουν για πάντα. Και αλήθεια, όταν μπαίνεις σε αυτόν τον πόλεμο τιμών που επικρατεί εκεί, πρέπει να θυσιάσεις όλο και περισσότερα πράγματα», συμπλήρωσε.
Το μερίδιο των ξένων εταιρειών στη μεγαλύτερη αγορά Ι.Χ. του κόσμου συρρικνώθηκε στο 33% από 53% δύο χρόνια νωρίτερα.
Πράγματι, ο ανταγωνισμός των τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών εγχώριων αυτοκινητοβιομηχανιών, ενώ οι ξένες εταιρείες υποχρεώθηκαν να αναδιοργανώσουν τη δραστηριότητά τους ή να κλείσουν ορισμένες λειτουργίες τους στη χώρα.
«Η χρυσή εποχή, όταν απολάμβαναν τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και υψηλής κερδοφορίας (στην Κίνα) τελείωσε», δήλωσε στο CNN ο Μάικλ Ντουν, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας στον κλάδο των αυτοκινήτων Dunne Insights. «Εάν έχεις μάρκα μαζικής παραγωγής στην Κίνα, οι μέρες σου είναι μετρημένες», τόνισε.
Ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ότι οι κινεζικές εταιρείες θέλουν να επεκταθούν εκτός συνόρων. Ηδη οι εξαγωγές έχουν εκτιναχθεί, καταγράφοντας άλμα τουλάχιστον 60% πέρυσι σε σύγκριση με το 2022, ξεπερνώντας τα 4 εκατ. Μάλιστα, με βάση ορισμένους δείκτες η Κίνα είναι πια ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων, πάνω από την Ιαπωνία και τη Γερμανία.
Τουλάχιστον το ένα τέταρτο αυτών των εξαγωγών αφορά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα μάλιστα με πρόβλεψη της UBS, μέχρι το 2030 οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να διπλασιάσουν το παγκόσμιο μερίδιό τους στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και ως αποτέλεσμα αυτού, οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα δεχθούν το μεγαλύτερο πλήγμα.
Σημειώνεται ότι υπό την απειλή αυτή, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ έχουν ανεβάσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα, οι οποίοι όμως δεν είναι σίγουρο πως αρκούν για να σταματήσουν την ανατροπή που φέρνει στην παγκόσμια σκηνή η ραγδαία ανάπτυξη της κινεζικής παραγωγής.